bruinpaarse trilzwam

Gestart door bruggeman, december 26, 2008, 16:58:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze weet ik echt niet. Ik weet niet op welk hout hij zit. Beuk? Vlier? Nog iets heel anders? Ik geef hem eerst even zonder microscopisch gegevens want die zijn alleen maar verwarrend (vind ik). Het is geen asco.
groet,
Ida

ratje


bruggeman

Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Dan is het toch een ascomyceet.
Ik vind geen asci en ook geen duidelijke basidien. Ik vind wel in de buitenste laag vertakte structuren die ik aanvankelijk voor heterobasidien van het helicobasidium type hield. Ik durf dat nog steeds niet geheel uit te sluiten, maar helaas heb ik er nergens sporen aan zien zitten.
De hyphen zijn vrij wijd en zonder gespen maar met een ring met kleine verdikkingen rondom het septum. Maar jammer genoeg schijnt niemand het nodig te vinden om bij ascomycten naar dat soort dingen te kijken. Gelukkig weet ik een paar typische zakjestrilzwammen te staan en hopelijk ben ik binnenkort in de gelegenheid die te halen om te kijken hoe die er van binnen uit zien. Inmiddels is iedere hulp van harte welkom
groet,
Ida

bruggeman

#3
Ik heb dit ding nu bijna tot vervelens toe bekeken. Er zijn twee soorten hyphem brede 4.5-6 /um diam die leeg of gevuld kunnen zijn, soms hebben ze geen gespen, soms multipele gespen (denk ik of gewoon een kring van verdikkkinge rondom het septum. De andere zitten aan de buiten kant van het vruchtlichaam. Ze zijn rijk vertakt, soms wat thalleus en zeer driedimensionaal. Deze hyphen zijn altijd gevuld en kleuren sterk met congorood. Geen asci gezien en tenzij een deel van die thalleuze hyphen basidien zijn ook geen basidien, wel wat losse sporen, maar of die er bij horen?

Op deze foto de brede hyphen, hier "leeg"
groet,
Ida

bruggeman

#4
nogmaal met ring van verdikkingen en deels gevuld
groet,
Ida

bruggeman

de thalleuze rijk vertakte hyphen na pletten en kleuring
groet,
Ida

bruggeman

Kloppen deze microscopische beelden met de zakjes trilzwam? Bij een ascomyceet verwacht ik een dichte kiemlaag, maar daar was hier bij geen sprake. Ik zag zelfs niets wat op een ascus leek. Wel is de buitenlaag iets gedifferentieerd met vertakte, thallusachtige winig contrastrijke hyphen die sterk kleuren met congorood
groet,
Ida

grietaf

Wat bedoel je met "thalleus", Ida? We zijn niet allemaal zo wetenschappelijk onderlegd als jij! :rolleyes:
Grieta.

bruggeman

Sorry Grieta,

het betekent iets afgeplat, net als bij thalleuze levermossen en dit plaatje laat beter zien dan ik kan beschrijven hoe het er uit ziet
groet,
Ida

grietaf