Musca autumnalis of domestica...??

Gestart door javanerkelens, december 25, 2008, 19:37:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik heb mijn Kerstmaal al weer achter de kiezen.....blurb...phoeht...

Dus maar weer effe een gewone vlieg om bij te komen....ha ha

Ik heb vier foto's van Musca sp.........maar ik blijf maar twijfelen welke wie of wat is.  :wacko:

Musca autumnalis:
male = stukje tussen de ogen(vitta) minder dan de breedte van de antenne
female = abdomen donkerder

Musca domestica:
male = stukje tussen de ogen zo wijdt als twee keer de breedte van de antenne
female = abdomen bijna zonder kleur en frontal orbitals goud gekleurd.

Dan denk ik bij:
foto 1 = vrouwtje Musca autumnalis
foto 2 = vrouwtje Musca domestica
foto 3 = mannetje Musca .....?
foto 4 = mannetje Musca autumnalis

Misschien iemand die een handje kan helpen ?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Veel heb je niet aan me. Maar het bezoek is weg en het volgende bezoek is er nog niet. Dus even lekker computeren  :D

Ik zag dit ook nog ergens staan.
HERFSTVLIEG (Musca autumnalis Degeer)De volwassen herfstvlieg is 6 tot 7 mm lang en lijkt op de kamervlieg. Het verschil met de kamervlieg is dat bij het mannetje de ogen zeer dicht bij elkaar staan. Daarnaast zitten op het borststuk van deze vlieg 4 striemen, het achterlijf is geel met een zwarte rugstreep (het vrouwtje is minder geel op het achterlijf).

De ogen had je ook genoemd.  Ik neem aan dat het gele achterlijf ook tot de verschillen hoort?

Het valt me op dat de huisvlieg heel weinig wordt doorgegeven op waarneming.

Groeten weer Thijs

javanerkelens

Alvast bedankt Thijs !
Ik zal er nog eens goed naar kijken of ik verschil kan zien in de strepen (even wat vliegen vergelijken......maar op het internet, worden volgens mij ook veel fouten gemaakt tussen deze twee....)

CiteerHet valt me op dat de huisvlieg heel weinig wordt doorgegeven op waarneming.
Klopt !!!
Ik heb mij dan ook voorgenomen om volgend jaar direct vanaf het begin alle Muscidae's te noteren en door te geven, om tevens een goed overzicht te krijgen van vroege en late Muscidae en die er het hele jaar zijn(waar ik wel benieuwd naar ben)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

foto 4 is inmiddels gedetermineerd als een Musca autumnalis.(diptera, Stephane Lebrun)

Ook interessant is dat er nog twee Musca's zijn.....M.osiris en M.tempestiva en allebei in Nederland gevonden....en horen we nooit wat over.
En wie weet heeft iemand ze best al eens op de foto staan.....

M. osiris heeft bij zowel het mannetje als vrouwtje de ogen behaard en de thorax donkerder.
M. tempestiva heeft zowel bij het mannetje als het vrouwtje de abdomen erg donker!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Bij de waarnemingen van de Huisvlieg 'Musca domestica' staan ook een aantal verkeerde waarnemingen. Ik zie zo op het eerste gezicht al drie Sarcophaga's ertussen staan. En er staat ook nog een Phaonia sp. !  :lol:

javanerkelens

CiteerBij de waarnemingen van de Huisvlieg 'Musca domestica' staan ook een aantal verkeerde waarnemingen. Ik zie zo op het eerste gezicht al drie Sarcophaga's ertussen staan. Een is denk ik een Phaonia sp. !  :lol:

Ha ha .......misschien moeten we inderdaad de Muscidae in z'n geheel eens nalopen !!!!

Wie weet wat we allemaal nog tegenkomen.... :grin:

Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

Jan Zwaaneveld

Hallo Joke en andere vliegenfans,

Ik herinnerde me naar aanleiding van dit topic een oude topic op diptera.info waar Tony Irwin een duidelijke uitleg geeft over de verschillen tussen Musca domestica en Musca autumnalis. Het was even zoeken, maar hier zijn ze:

topic nr. 1

Verder heb ik een keer nadere uitleg gevraagd over het kenmerk van de breedte van de 'frontalia' i.r.t. die van de 'orbital plates', die topic staat hier:

topic nr. 2

Zou het feit dat Musca domestica weinig wordt doorgegeven te wijten kunnen zijn aan het feit dat -ie gewoon niet zo algemeen is? Sinds ik de twee uit elkaar weet te houden heb ik nog maar verdraaid weinig domestica's gezien en gefotografeerd. Hier in mijn omgeving (Leerdam) is autumnalis heel veel talrijker.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

javanerkelens

Beste Jan,

Ik heb met belangstelling naar de stukjes op Diptera gekeken!
Dus ik heb mijn tot nu toe gevangen Musca's maar eens aan een determinatie onderworpen:
Eerst gekeken naar de haren voor het spiracle....en deze waren nog zeer moeilijk te zien onder de microscoop, want ze zitten wat verborgen en gaan erg op in de zwarte ondergrond van de vlieg....maar goed ....ik heb een splitsing kunnen maken!
Toen de mannetje van de vrouwtjes gescheiden:
M.autumnalis: 1 man en 8 vrouwtjes
M.domestica:  2 man en 11 vrouwtjes

En toen goed gekeken naar de verschillen.......en ik moet zeggen, die zijn toch wel "groot" .....ik zal dan ook morgen even kijken of ik die verschillen eens goed op de foto kan krijgen en dan eens kijken of we daar een leuk voorbeeld van kunnen maken !!!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

Citeer
CiteerBij de waarnemingen van de Huisvlieg 'Musca domestica' staan ook een aantal verkeerde waarnemingen. Ik zie zo op het eerste gezicht al drie Sarcophaga's ertussen staan. Een is denk ik een Phaonia sp. !  :lol:

Ha ha .......misschien moeten we inderdaad de Muscidae in z'n geheel eens nalopen !!!!

Wie weet wat we allemaal nog tegenkomen.... :grin:

Joke
dank, ik heb commentaartjes geplaatst.
ehh welke is de Phaonia? :huh:  
met vriendelijke groet,
David

Jan Zwaaneveld

Citeer.....ik zal dan ook morgen even kijken of ik die verschillen eens goed op de foto kan krijgen en dan eens kijken of we daar een leuk voorbeeld van kunnen maken !!!
Ik ben benieuwd!  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

thijsdegraaf

Ik ook.
Misschien kunnen die verschillen als kenmerk gebruikt worden bij de informatie.  :) Er staat nu nog niets.

Groeten, Thijs