geen of enig idee

Gestart door spanjool, december 25, 2008, 17:08:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Substraat: vermoedelijk eik, kan misschien ook els zijn op onbedekte houtstapel. Vochtige omgeving.                                 Hoed 6.5 - 18mm diam. oudere exempl. gewelfd met verdiept centrum. radiaal vezelig met een rand van velumresten op c.a 1mm van de rand. Rand scherp iets lichter dan de hoed. kleur oker tot zand-bruin. enkele exempl geven een donkerder rand van velumvlokken. Hoedvlees lichtbruin celachtige structuur. Plaatjes 7.5x3.5x0.4mm, met korte en lange tussenplaatjes, zelfde kleur als de hoed, smal aangehecht. snede lichter, naar wit, iets getand-vlokkig. Steel 22x2.4mm, hol, lijken resten van ringzone aanwezig, deze zone is met iets afstaande vlokken. Steel glad met nerven in lengterichting. Steelvlees wittig vlokkig, steel huid meer bruinig. Steelvoet iets breder uitlopend tot 2.8mm afgerond met witte mycelium vlokken bezet. Sporen: 8 - 9,7 X 4.8 - 5,5, zonder kiempore, bruinig, dikwandig met soms grote oliedruppels soms geleiachtige inhoud, Qwaarde Q 1,52 - 1,78
Basidien met 4 sterigmen, 19-25 X 6-8 mu. Lameltrama subregular, cheilocystiden 30-40 X 6-9 mu cylindrisch tot flesvormig met verdikte ronde top, of moet je dit tibiiform noemen? Of zoals de Duitsers, kopfig?.                                                   8,70   5,20   1,67   Sporen
8,20   5,40   1,52   1 meting
8,90   5,50   1,62   
9,60   5,40   1,78   
8,00   5,10   1,57   
9,00   5,10   1,76   
8,00   4,80   1,67   
8,00   4,90   1,63   
9,00   5,00   1,80   
9,30   5,20   1,79   
-----------------------------         
86,70   51,60   1,68 Q gemiddeld
8 - 9,7 X 4.8 - 5,5           Q 1,52 - 1,78
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

hoedoppervlak
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

vermoedelijke ringzone
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

doorsnede Vrl
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

grietaf

Goede beschrijving en prachtige foto's Henk.
Al aan een Donsvoetje gedacht? :unsure:
Grieta.

spanjool

Jawel Grieta dat was de 1e waar ik aan dacht en de beschrijving lijkt er ook verdacht veel op maar dat is het vlgs mij niet.
Om dat zeker te weten zal ik nog even iets onder de mic. moeten leggen.
Bijvoorbaat vind ik de steel en de hoedhuid er toch niet op lijken en denk ik meer aan pholiotina.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#9
Had ik dat dus maar direct gedaan dan had ik iig niet Pholiotina gezegd, het lijkt idd toch op tubaria. Dus toch maar altijd 1e ingeving volgen?
Mischien moeten we dan ook voor T. hiemalis gaan maar er zitten dan wel een paar ongerijmdheden in. PDS zegt lamellen breit angewachsen, zo kan ik dit toch niet noemen. echter de hoedhyphen zijn van deze tubaria vrij smal. Als ik de uitleg in Fan dl6 blz 435 volg zou het toch T. hiemalis moeten zijn. Niet T. furfuracea vanwege de smallere hoedhyphen en de bij deze wel sterk opgezwollen cystidetoppen.
Accoord ?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

Citeerdeze wel sterk opgezwollen cystidetoppen.
Accoord ?
dat klopt in ieder geval voor het winterdonsvoetje. T. hiemalis. Qua uiterlijk had ik gezegd zemelig donsvoetje. Dat zou qua tijdstip niet kloppen. Deze heeft de cystiden op de lamelsnede meestal buikig, dat klopt niet? (dat zijn toch de cheilocystiden?) Dus met winterdonsvoetje zit je wel goed
Groeten Ismaƫl Wind