Cladonia

Gestart door MARIA, december 24, 2008, 21:45:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Hallo,
Een brugleuning vol moois. mos en divere groepjes bekermos, waaronder deze.
Heb ik het goed gezien of is het niet te zeggen?
vriendelijke groet
Maria
beginnend amateur,
maar ik ben helemaal weg van bekermos.

http://waarneming.nl/foto/view/590415

vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Corryabbink

#1
Maria,
Dit lijkt op Frietzakbekermos(Cladonia humilis). Waaruit bestaat die brugleuning? De soort heb ik vaak op verstoorde zandgrond gevonden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MARIA

#2
Hallo Corry,
De frietzakbeker staat niet in mijn Tirionboek, ga het meteen bekijken in de atlas op internet. Leuk, bedankt. Ik zal het aanpassen met voorlopig een ?. Goed?
Ik doe een foto met 'n fragment van de leuning erbij.
Het is volgens mij een eikenbalk, die er al 32 jaar zit. De brug staat op instorten, maar wordt behouden  ivm de bijzondere mosgroei.(Utr.Landsch. hoera) Er zijn 2 van die bruggen 1 vol klauwtjesmos en de andere vol groepjes bekermos.
vriendelijke groet
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Corryabbink

#3
Maria,
Gezien het substraat is het dan voor, zover ik het kan overzien, geen Frietzakbekermos maar Kopjesbekermos. Die 2 soorten kunnen met elkaar verward worden. Ze zijn beide nogal fijn soredieus en hebben vrij grote grondschubben. Op een foto zijn niet alle details te zien en dat maakt het nogal eens moeilijk.

Mocht je echt verder willen met dergelijke mossen dan is de Veldgids Korstmossen ontontbeerlijk.
http://www.knnvuitgeverij.nl/www2/index.htm
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MARIA

Hallo Corrie,
Hartelijk bedankt voor je advies en tip.
IK ga de waarneming op onzeker kopjesbeker zetten.
Ik voeg hier nog een detailfoto toe, die ik speciaal vermorgen nog even ben gaan maken, bang als ik ben dat er morgen met die vorst niets van over is...
Er is trouwens  niet veel van een steeltje waar te nemen.
Prettige feestdagen verder.
groet
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Windekind

Ik vind de bekers wel erg breed voor C fimbriata, Corry.
Ik neem aan jij ook ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#6
CiteerIk vind de bekers wel erg breed voor C fimbriata, Corry.
Ik neem aan jij ook ?
Vind ik ook.
Ik heb nog altijd het gevoel dat het hier Frietzakbekermos betreft. De grondbladen van die soort hebben dan meest heel veel sorediƫn(onderkant) en dat is nou net niet te zien. Misschien kan Maria dat op de foto beter bekijken. Oude bekers zijn trouwens niet te beoordelen. Ook Kopjesbekermos kan dergelijke bekers in een oud stadium laten zien.
Het mag zijn dat er toch zand op de brugleuning is ingesleten............of misschien is het zelfs mogelijk dat die soort op hout kan voorkomen hoewel ik die daarop nooit gevonden heb. Test met K zou uitkomst kunnen bieden. Frietzakbekermos heeft dan meest een positieve reactie(geelverkleuring).

Maria zou deze ook op het BLWGforum kunnen plaatsen.
http://www.blwg.nl/mosforum/viewforum.php?f=2
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#7
Volgens Laurens Sparrius(BLWG) is het Kopjesbekermos. Klopt dus met het substraat.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MARIA

Allemaal Heel hartelijk bedankt.
groet,
Maria
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

MARIA

Misschien wel leuk om te laten zien dat ik bij een ander groepje het zelfde patroon krijg te zien.: Hij zakt in. De beker lijkt heel veel op de voorgaande foto's.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

alphonsius

CiteerMisschien wel leuk om te laten zien dat ik bij een ander groepje het zelfde patroon krijg te zien.: Hij zakt in. De beker lijkt heel veel op de voorgaande foto's.
Vond deze in de AWD dacht eigenlijk aan een wat ouder exemplaar van het kopjesbekermos maar na het zien van de afbeeldingen van Maria zag ik wel wat overeenkomsten, Of is het toch een oud exemplaar van het kopjesbekermos?
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Bovenaanzicht
Met vriendelijke groet, Alfons.

MARIA

Ik ontdekte net toen ik mijn fotobestand mossen 2008 op schijf wilde zetten, dat ik het zelfde groepje ook op 9 november heb gekiekt. Dan ziet het er nog erg fris uit.
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

kroonp

Die van Alfons is denk ik Cladonia grayi. C. fimbriata heeft niet zoveel schubben op de bekers.
Groet

Peter Kroon

alphonsius

#14
CiteerDie van Alfons is denk ik Cladonia grayi. C. fimbriata heeft niet zoveel schubben op de bekers.
Hallo Peter,

Bedankt voor de determinatie.
Met vriendelijke groet, Alfons.