grafsteenkorstmossen

Gestart door Ismael, december 24, 2008, 16:17:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

#5
3b andere??
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

kroonp

#7
In ieder geval allemaal Lecanora, maar dan... :)

1. misschien L. flotowiana?
2. L. horiza?
3. L. muralis?

Ik zou zeggen plaats deze foto's ook eens op het forum van de BLWG: mosforum
Groet

Peter Kroon

waterland01

1. (de witte) lijkt me Lecanora crenulata, ik meen in ieder geval de kenmerkende gekerfde rand van de apothecien te zien.
2. Lecanora horiza?
Henk Timmerman

kroonp

#9
Citeer1. (de witte) lijkt me Lecanora crenulata, ik meen in ieder geval de kenmerkende gekerfde rand van de apothecien te zien.
Jah; dat is ook een goede optie. Beetje lastig om te beoordelen vanaf de foto of de rand nu echt duidelijk gekerfd is. Ik dacht in eerste instantie dat hij niet echt gekerfd is en dus had ik L. crenulata gepasseerd, maar nu ik nog eens goed kijk zie ik ook wel iets wat lijkt op gekerfde randjes.

Ter vergelijking een foto van mij van L. crenulata:
Groet

Peter Kroon

alegro

#10
CiteerTer vergelijking een foto van mij van L. crenulata:
Ik denk dat dit Lecanora albescens is. Foto's 3 e.v. zijn allemaal natte Aspicilia contorta.
Grüezi mitenand,
Arjan

Ismael

CiteerIk zou zeggen plaats deze foto's ook eens op het forum van de BLWG: mosforum
Dat zal ik ook doen. Alvast bedankt iedereen! Ik had eigenlijk helemaal geen namen verwacht! :duim:  
Groeten Ismaël Wind

alegro

#12
Citeer
CiteerIk zou zeggen plaats deze foto's ook eens op het forum van de BLWG: mosforum
Dat zal ik ook doen. Alvast bedankt iedereen! Ik had eigenlijk helemaal geen namen verwacht! :duim:
De soorten die benoemd zijn als Lecanora horiza, Lecanora muralis, Candelariella aurella en Aspicilia contorta hoef je wat mij betreft niet op het Mosforum te zetten want die zijn 100% goed. Daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.

Wat benoemd is als Lecanora crenulata is volgens mij L. flotowiana. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook zal blijken te kloppen.
Grüezi mitenand,
Arjan

waterland01

Vindt de apothecien veel te rommelige rand hebben voor flotowiana. Die ken ik zelf als veel nettere apothecien met een duidelijk bleekbruine kleur. Maar voor crenulata zou hij duidelijker gekerfd moeten zijn, dat is waar.  
Henk Timmerman

kroonp

#14
Citeer
CiteerTer vergelijking een foto van mij van L. crenulata:
Ik denk dat dit Lecanora albescens is. Foto's 3 e.v. zijn allemaal natte Aspicilia contorta.
Ik heb de foto destijds gemaakt op aanwijzen van André Aptroot. Ik heb zelf dan ook weinig aandacht besteed aan de determinatie (denk niet dat ik als rookie echt veel zinnigs er over kan zeggen ;) ). De determinatie leek me wel te kloppen want ik zag duidelijk gekerfde randen, die ook op de foto wel te zien zijn. Door de sterke berijping is het alleen wat minder goed te zien.

Wat is de reden dat je denkt aan L. albescens? Het bobbelige thallus?
Groet

Peter Kroon

alegro

#15
CiteerWat is de reden dat je denkt aan L. albescens? Het bobbelige thallus?
Inderdaad.

Ik moet er bij zeggen dat  ik de determinatie van soorten als dispersa, albescens, flotowiana, hageni, xanthostoma en crenulata aan de hand van de beschrijvingen en foto's in de Veldgids eigenlijk niet te doen vind. Ik kom in het veld vaak dingen tegen die aan meerdere beschrijvingen lijken te voldoen. Gekerfde apothecieen in een groepje, waarvan de grotere apothecieen gewoon een gladde rand hebben, bijvoorbeeld. Dan zie ik die gekerfde als jeugdstadium. Ik durf er alleen een zekere determinatie van te maken als iets aan alle beschreven eigenschappen voldoet.

"Echte" L. crenulata is naar mijn ervaring een stuk zeldzamer dan dispersa, flotowiana en albescens.
Grüezi mitenand,
Arjan

Bert Oving

Hoi allemaal,

Leuk om al die determinatieperikelen te volgen en heel herkenbaar. Heb zelf ook de ervaring dat het eigenlijk helemaal nog niet meevalt om met de korstmossengids tot een bevredigende determinatie te komen. Daarmee zeker niet zeggend dat het aan de gids ligt, want het is nou eenmaal ontzettend lastig.
Is het misschien een idee om bij plaatsing van foto's op dit forum in het vervolg meer aandacht te schenken aan andere zaken die de determinatie mogelijk wat gemakkelijker maken. Ik denk dan aan: duidelijke substraatbeschrijving,(zuur/basisch, bij kerkmuur in de voeg of juist op steen etc, etc) chemische reacties, expositie, droog of vochtig thallus (voorbeeld Aspicilia contorta) grootte van apothecien enz.
Bij plaatsing van foto's bij waarnemingen met zekere determinatie zou het ook een hele goed zaak zijn om wat extra gegevens toe te voegen voor zover ze niet bij de waarneming staan.

bert
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

waterland01

De veldgids moet je zien als een heel goede leidraad. Door eigen veldervaring leer je eigenlijk meer dan door het bestuderen van de gids. Met foto's in zo'n gids is het altijd moeilijk, omdat sommige soorten erg divers van vorm kunnen zijn. Gelukkig komt er met de Verspreidingsatlas nu een mooie aanvulling bij. En er zijn op internet een paar mooie en vrij volledige sites te vinden met veel foto's in allerlei situaties. En wat Lecanora crenulata betreft: mijn ervaring is ook dat hij veel en veel minder algemeen is dan bijvoorbeeld L. dispersa, die je echt overal wel kunt aantreffen. En flotowiana is echt een liefhebber van grafzerken en dijken heb ik de indruk. Volgens mij is de laatste nog wel makkelijk te determineren door het donkere thallus, waartegen de apothecien duidelijk afsteken. Maar daar zullen ongetwijfeld ook wel weer uitzonderingen op zijn.
Zie deze flotowiana:
Henk Timmerman

Ismael

Het antwoord op de 1ste

Dit is en duidelijk Lecanora flotowiana. In de verspreidingsatlas (www.blwg.nl/mosatlas) heet deze soort nu Lecanora semipallida en is samengevoegd met de gele kleurvariant die Lecanora xanthostoma heet.

Lecanora crenulata heeft een dunnere in stukjes gebarsten rand.
Groeten Ismaël Wind

Ismael

de derde is Aspicilia contorta
Groeten Ismaël Wind