Met z'n allen: Plantengallen - 'Gal van de week' Boerenwormkruidgalmug

Gestart door Michiel en Milka, september 27, 2020, 17:36:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Eerder deze week opperde Gerard Beersma het idee om een topic te starten met de "Gal van de week'. Dit in het kader van Met z'n allen – plantengallen.
Meer info:https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,473507.0.html.
De bedoeling is om regelmatig een gal onder de aandacht te brengen waar in de weken daarna extra op kan worden gelet. Wie dat gaat organiseren? Niemand in het bijzonder. Dat moeten we ook met z'n allen doen. Ieder is vrij om iets over een gal te schrijven. Dat kan er een zijn die je leuk vindt en zelf hebt gevonden, maar ook een die hoog op je wensenlijst staat. Een goede foto erbij is natuurlijk fijn. Ik trap hieronder af met de gal van de Gewone boerenwormkruidgalmug.
Groet, Michiel

Michiel en Milka

#1
Gewone Boerenwormkruidgalmug:
Soortinfo: https://waarneming.nl/species/158722/
Met de naam wordt al een hoop informatie prijs gegeven. De gal wordt veroorzaakt door een mug en wordt gevonden op Boerenwormkruid. Het is daarbij ook een makkelijk te herkennen gal. Vooral als hij op de bloemhoofdjes groeit. Bij het  opzoeken van wat informatie viel mij op dat de gal niet in heel Nederland is gemeld, hoewel Boerenwormkruid wel in heel Nederland voorkomt. Het verspreidingskaartje deed mij sterk denken aan de kaart van Nederland met een deel onder zeeniveau en een deel erboven. Een extra uitdaging dus voor de waarnemers onder zeeniveau om naar de gal op zoek te gaan. (Eigen foto's)


Groet, Michiel

RamonVerstraaten

die paar meldingen in Noord- en Zuid-Holland lijken ook nergens naar  :blink:. Vreemd dat de soort ook niet in de duinen gevonden wordt
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

marcel234


MC

Super zeg, hier leren we van met z'n allen! Dank je wel

Citaat van: marcel234 op september 28, 2020, 09:36:38 AM
Dan mis je natuurlijk het kaartje van boerenwormkruid. De boerenwormkruiddichtheid lijkt op het Pleistoceen ook hoger dan in de kustgebieden..

Opvallend inderdaad, dat had ik me als binnenlander nooit zo gerealiseerd. Ik zie wel behoorlijke concentraties bij Meijendel, Noordhollandsch duinreservaat en Walcheren. Dus daar moet de gal toch goed te vinden zijn? Wie vindt hem!
Ik ga zelf ook met KNNV Den Haag binnenkort op pad, dus we gaan zeker opletten.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

RamonVerstraaten

Citaat van: marcel234 op september 28, 2020, 09:36:38 AM
De boerenwormkruiddichtheid lijkt op het Pleistoceen ook hoger dan in de kustgebieden..
https://old.waarneming.nl/soort/maps/7536?from=1019-09-28&to=2020-09-28&show_heatmap=1&method=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=
In het Bentwoud en het Weteringpad te Alphen a/d Rijn staat ook veel boerenwormkruid, maar de gal heb ik er nog niet gevonden. Misschien toch te ver van de bekende populaties?
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Henri van Dodeweerd

Het zou wel gaaf zijn als alle gallen van de week op 1 centrale plek gebundeld worden. Bijv. alle reacties wissen, nadat mogelijke aanvullingen zijn verwerkt. Dat kan alleen een admin. Als je dan in een eerste bericht een overzicht maakt van de soorten met een link naar de reactie, dan wordt het denk ik ook leuk/leerzaam om terug te lezen.

Daarnaast is het misschien wel leuk om een leuk bericht in de nieuwsbrief van waarneming.nl te plaatsen en dan bijv. de algemene gallen op eik er in te verwerken (lens, plaatjes, satijnen knoop, galsppel, oestergal). Die zijn relatief makkelijk te vinden en dat stimuleerd hopelijk om te zoeken. Mijn zoon van 9 vond ze zo leuk dat hij ook ieder takje afzocht en zo een pruimenhoorntjesmijt vond  ;)

Ik kan wel eens kijken of ik een opzetje kan maken ..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jacob Molenaar

Ook ik check regelmatig de boerenwormkruid in de Alblasserwaard (staat er nog redelijk veel), maar het is me nog niet gelukt.
Leerzaam begin van deze serie alvast!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

MC

Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 28, 2020, 20:00:46 PM
Het zou wel gaaf zijn als alle gallen van de week op 1 centrale plek gebundeld worden. Bijv. alle reacties wissen, nadat mogelijke aanvullingen zijn verwerkt. Dat kan alleen een admin. Als je dan in een eerste bericht een overzicht maakt van de soorten met een link naar de reactie, dan wordt het denk ik ook leuk/leerzaam om terug te lezen.

Daarnaast is het misschien wel leuk om een leuk bericht in de nieuwsbrief van waarneming.nl te plaatsen en dan bijv. de algemene gallen op eik er in te verwerken (lens, plaatjes, satijnen knoop, galsppel, oestergal). Die zijn relatief makkelijk te vinden en dat stimuleerd hopelijk om te zoeken. Mijn zoon van 9 vond ze zo leuk dat hij ook ieder takje afzocht en zo een pruimenhoorntjesmijt vond  ;)

Ik kan wel eens kijken of ik een opzetje kan maken ..

Ik zou zelf denken aan een sticky topic met daarin gekopieerd de gal van de week-info zoals tekst en foto's (en een link naar het topic zelf). Dan hoeven we geen reacties te wissen.

Waarneming.nl nieuwsbrief lijkt me ook een goede. Ik ga ze even mailen.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

S.A. Gorter

Citaat van: RamonVerstraaten op september 28, 2020, 13:55:22 PM
Citaat van: marcel234 op september 28, 2020, 09:36:38 AM
De boerenwormkruiddichtheid lijkt op het Pleistoceen ook hoger dan in de kustgebieden..
https://old.waarneming.nl/soort/maps/7536?from=1019-09-28&to=2020-09-28&show_heatmap=1&method=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=
In het Bentwoud en het Weteringpad te Alphen a/d Rijn staat ook veel boerenwormkruid, maar de gal heb ik er nog niet gevonden. Misschien toch te ver van de bekende populaties?

Leuk en leerzaam initiatief! Ik ga ook kijken!

Maar ik heb wel een vraag mbt de verspreidingskaarten. Zouden voor een realistisch beeld eigenlijk niet ook nul-waarnemingen moeten worden gemeld? Kan zoiets überhaupt in waarneming.nl?

Gr. Simon

marcel234

Citaat van: S.A. Gorter op september 29, 2020, 12:57:59 PM
Zouden voor een realistisch beeld eigenlijk niet ook nul-waarnemingen moeten worden gemeld? Kan zoiets überhaupt in waarneming.nl?
Ja dat kan.

William de Jong

Boerenwormkruidgalmug deze week helaas niet gevonden in de nabije omgeving van waar ik woon (Renkum).

Ben benieuwd naar de gal van komende week!  :blink:

Groeten, William de Jong

Menko Vlaardingerbroek

#13
Hier (De Bilt, Bilthoven) staat op een aantal plaatsen boerenwormkruid in de berm tussen andere 'wilde' planten die - vermoed ik - door de gemeente gezaaid zijn. Ik heb er tot nu toe geen gallen op kunnen vinden. Zou de kans gallen te vinden op zulke (recent) gezaaide planten minder groot zijn dan op een gevestigde populatie?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gbeersma

Ik heb dan wel het voorstel gedaan voor het instellen van een 'gal van de week', maar eigenlijk is het onzin om dat per week te doen. Vooral in deze tijd van het jaar vallen de gallen op, en het lijkt me niet erg als er nu meerdere exemplaren per week zouden verschijnen, leuk voor de mensen die nu actief waarnemingen doen. Ik wil zelf ook wel even een stukje verzorgen (al moet de informatie dan wel nagekeken worden, want ik heb nog weinig ervaring met gallen). Waar zet ik mijn 'gal van de week' neer, is er nu een centrale plaats waar deze bij elkaar staan?

Is het ook een idee om in de soortinfo van de diverse soorten een linkje op te nemen naar de betreffende 'gal van de week'-stukjes? Nu staat er bijvoorbeeld als enige informatie: 'De essenbladnerfgalmug (Dasineura fraxini) is een muggensoort uit de familie van de galmuggen (Cecidomyiidae). De wetenschappelijke naam van de soort is voor het eerst geldig gepubliceerd in 1847 door Bremi.' Beetje karig.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Michiel en Milka

Er zijn geen regels voor de frequentie, dus voel je vrij om iets te plaatsen. Het hoeft beslist geen wetenschappelijk artikel te zijn. Alleen iets om de aandacht op te vestigen en interesse te wekken. Tot nu toe zijn het losse topics met een herkenbare titel.

De soortbeschrijving wordt volgens mij ingelezen van Wikipedia.
Groet, Michiel

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

MC

Mijn plan is om ieder geval een verzameltopic te maken, waarbij dan naar de nieuwe gal van de 'week'-topics gelinkt wordt. Op die manier zijn de topics en discussies terug te vinden maar wordt het niet mega-onoverzichtelijk om de soort-info te vinden door de discussies eronder dacht ik. Dat laatste lijkt mij het risico als we alles binnen één topic doen. Misschien kan jij dat verzameltopic ook wel maken en beheren Gerard, als je het leuk vindt? Ik kan het sticky maken (heb ik laatst uitgevonden!).
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

gbeersma

Citaat van: Michiel en Milka op oktober 06, 2020, 13:32:35 PM
De soortbeschrijving wordt volgens mij ingelezen van Wikipedia.

Dat is kennelijk nu zo, maar dat hoeft helemaal niet. Als je de soortinfo van bijv. een plant of een wants erbij pakt krijg je meestal een heleboel goede informatie. Ik zal bij Hisko wel even navragen hoe we dit het best kunnen regelen.

Citaat van: MC op oktober 06, 2020, 15:57:32 PM
Misschien kan jij dat verzameltopic ook wel maken en beheren Gerard, als je het leuk vindt? Ik kan het sticky maken (heb ik laatst uitgevonden!).

Dat is goed, zolang het me niet teveel tijd gaat kosten. Verzoek aan iedereen: als je een 'gal van de week'-stukje schrijft (uiteraard met foto's), doe dit dan in een nieuw topic en geef dit als titel: 'Gal van de week: [naam van de gal].
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?