Peervormig, gelig van kleur

Gestart door alphonsius, december 24, 2008, 11:32:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Geachte deskundigen,

Deze peervormige galachtige vormen op een blad aangetroffen dacht in eerste instantie aan een gal, maar bij doorsnijden bleken er meerdere hagelslagjes in te zitten, dus nu twijfel ik weer.

Kan iemand mij verder helpen?

Groet  Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

alphonsius

Met vriendelijke groet, Alfons.

Floppy

#2
Ik denk toch aan de (overigens hier qua vorm wat aparte - normaal zijn ze niet peervormig - ) gal die onder het blad van Bittere Wilg (Salix purpurea) wordt veroorzaakt door de bladwesp Pontania viminalis (Linnaeus, 1758).
Zeker weten is weer wat anders.  ;)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

alphonsius

CiteerIk denk toch aan de (overigens hier qua vorm wat aparte - normaal zijn ze niet peervormig - ) gal die onder het blad van Bittere Wilg (Salix purpurea) wordt veroorzaakt door de bladwesp Pontania viminalis (Linnaeus, 1758).
Zeker weten is weer wat anders.  ;)
Hallo Floris,

Hartelijk dank voor je reactie, heb je misschien ook een verklaring voor de inhoud of zijn dat eitjes?

Groet Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Floppy

#4
De larve eet van de galwand en maakt er zelfs wel tunneltjes in. De roestbruine hagelslagjes lijken mij daarom zgn. frass (uitwerpselen). :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

alphonsius

CiteerDe larve eet van de galwand en maakt er zelfs wel tunneltjes in. De roestbruine hagelslagjes lijken mij daarom zgn. frass (uitwerpselen). :rolleyes:
Hallo Floris,

Je had al begrepen dat ik er niet veel van weet, kom wel allerlei soorten gallen regelmatig tegen op mijn tochten door de natuur, zal ze is wat vaker aan het forum voor leggen.

Bedankt voor de uitleg.


Groet  Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Floppy

#6
CiteerJe had al begrepen dat ik er niet veel van weet
Hoi Alphons,

Dat is nogal relatief.
Ik ben maar een amateur en weet bepaald ook niet alles; integendeel ...
Maar oefening baart kunst.
Leuk dat je ze vaak ziet tijdens je tochten. Daar begint het mee .... dus je bent gewaarschuwd.  :D
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

alphonsius

Citeer
CiteerJe had al begrepen dat ik er niet veel van weet
Hoi Alphons,

Dat is nogal relatief.
Ik ben maar een amateur en weet bepaald ook niet alles; integendeel ...
Maar oefening baart kunst.
Leuk dat je ze vaak ziet tijdens je tochten. Daar begint het mee .... dus je bent gewaarschuwd.  :D
Hallo Floris,

Dan tel ik voor twee! die weten meer dan een. ^_^  ^_^

Groet Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.