Hoofdmenu

holletjes

Gestart door smerna, december 22, 2008, 23:26:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

smerna

kleigebied, brede gemaaide berm, holletjes met hetzelfde uiterlijk: recht naar beneden en veel klei rondom waardoor er een soort cirkel zonder begroeing rond het holletje ontstaat - herkenbaar als hol van een ???

Jeroen Nagtegaal

Doet me een beetje denken aan Veldmuis, Waren er ook wissels zichtbaar?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


patrick van der velde

cirkel zonder begroeiing rond het holletje is wel kenmerkend voor veldmuis........
Maya

magnolia

#4
Als je bijvoorbeeld op de A28 bij Amersfoort in de file staat zie je in de middenberm heel veel vergelijkbare gaten wat volgens mij inderdaad van muizen is. Veldmuis komt dan in aanmerking.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

smerna

#5
Of er wissels zijn weet ik (nog) niet, maar er zijn zo'n zeven van dergelijke karakteristieke gaten over een lengte van zo'n halve kilometer 'Stand Alone' door mij gefotografeerd. Daar het om een eertijds gemaaide berm gaat, zou het goed kunnen dat de maaimachine molshopen heeft verspreid; er zijn ook (latere?) molshopen in diezelfde bermen te vinden, dus onthoofde molshopen lijkt mij best aannemelijk.

Een holletje van dezelfde grootte tussen de begroeïing in het oevergebied van een veenrivier zag er zo uit:

Jeroen Nagtegaal

Als het er maar 7 waren over zo'n afstand lijkt mol me heel goed mogelijk. was overigens mijn 2e gedachte. Echter is het laatst holletje zeker geen mol.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

smerna

Even terugkomend op de vraag of er wissels tussen de holletjes aanwezig waren.

Bijgaand een foto van holletjes op de Groninger zeedijken, veel bij elkaar, verbonden door vele wissels. Een soort stad dus. Is dat dan van de veldmuis?


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com