Porcellio scaber

Gestart door Robert Heemskerk, december 22, 2008, 00:22:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi geleedpotigenforum,

Een jonkie Porcellio scaber ?


Robert Heemskerk

en dit een Kelderpissebed?

Robert Heemskerk

en dit een Paars drieoogje?

Robert Heemskerk

#3
en dit een wat bontgekleurde Ruwe Pissebed?

Arp

#4
Hoi Robert,

De eerste zou heel goed kunnen, maar durf ik (nog?) niet echt - ze lijken verrekte veel op elkaar, de ukken van de grote soorten. Het 7e segment is bij deze nog niet eens volledig gevormd en de antenneflagel die uit twee delen lijkt te bestaan zegt dan niet zoveel - die dingen zijn op zulke ukkies niet/nauwelijks goed ontwikkeld of herkenbaar  :(

Ik zal deze week nog eens goed vergelijken met wat van mijn ukken uit kweekjes, waarvan ik dus de soort weet.

De andere zijn m.i. okay, bealve de laatste; dat is (ook) Oniscus asellus - de jonkies zijn veel ruwer/scherper dan de grote dieren, maar bijvoorbeeld de lichte/oranje epimeren van segment 7 zijn erg typisch voor dit stadium Kelderpissebeddenukkies.

Hier een paar nog vroegere stadia:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

#5
Heren,

Arp heeft het bij het juiste eind. Het kenmerk van een juveniele Oniscus is het oranje vlekje op de hoek van segment 7. De eerste foto toont hoogstwaarschijnlijk Trachelipus rathkii. De aanzet van een buitenste vlekken rijtje is net zichtbaar en is opvallander dan bij gevlekte Porcellio scaber die soms ook een dergelijk regelmatig vlekkenrijtje heeft.

met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging