Spaanse Bidsprinkhaan(?)

Gestart door Marian en Bert, december 21, 2008, 23:04:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Kent iemand deze bidsprinkhaan (amorphoscelidida??). de opname (eind oktober 2007) stamt uit Spanje (Sierra de Segura):

Marian en Bert

Van boven gezien lijken zijn vleugels (en zijn nek) op die van een Kameelhalsvlieg:

gerardpennards

Dat kan wel kloppen dat hij op een kameelhalsvlieg lijkt, want daarmee is hij ook nauw verwant!
Het is namelijk geen Bidsprinkhaan, maar een beestje uit de familie van de Mantispidae, en die behoren tot de Orde Neuroptera, net als kameelhalsvliegen!
In Europa 2 genera, Mantispa (4 soorten) en Nampista (1 soort)
Het zal dus een Mantispa sp. zijn, want de andere zit alleen op een aantal eilanden in de Middellandse zee.
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Marian en Bert

#3
Hartelijk dank Gerard. Je hebt ons bijzonder geholpen.

Op het internet zijn van de  4  mantispa-soorten, alleen redelijke foto's van de Mantispa styriaca  te vinden (de enige mantispasoort die, naar het lijkt, ook in de gematigde zones van West-Europa voorkomt).

Ons exemplaar lijkt daar sprekend op. Weet je misschien of er een duidelijk onderscheid met de overige 3 kandidaten is?

Voorlopig hebben we hem op onze webpagina over onze vakantie in Cazorla en Segura  van eind oktober 2007 ingevoerd als Mantispa styriaca (met vraagteken).

Zou natuurlijk leuk zijn als het vraagteken weg kon,

Met vriendelijke groet,

Marian en Bert
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~jagersaa/Cazorla/index.html

jan cuppen

#4
Ik heb geen ervaring met dit genus, dat dus vooropgesteld.

In "Die Neuropteren Europas" (Aspöck, Aspöck en Hölzel, 1980), worden drie (van de vier Europese) soorten Mantispa opgegeven van Spanje, resp. M. perla, M. mandarina en M. styriaca. Op basis van de sleutels in het tweedelige boekwerk durf ik Mantispa perla wel uit te sluiten. Helaas lukt het mij niet een zekere determinatie op basis van de foto's te doen.

Vergat nog even te zeggen dat het heel mooie foto's zijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gerardpennards

#5
Ah Jan,
Dan ben je me net voor, ik heb "Die Neuropteren Europas" ook (als kopie) en wilde daar nog even in gaan neuzen.
Ik geloof je echter op je woord als je zegt dat je vanaf een foto uiteindelijk niet het verschil kunt zien tussen mandarina en styriaca.
Ik heb voor mijn werk wel wat Mantispa's gezien uit Spanje, maar moet bekennen dat ik ze alleen tot genus gedetermineerd heb!
Groeten, Gerard

PS toch even zitten neuzen, en ik denk dat je styriaca wel zonder vraagteken kunt neerzetten, het pterostigma is toch vrij duidelijk tweekleurig (donker en licht) en er zit geen lichte vlek op de binnenzijde van femur 1 zoals in de tekening aangegeven in het bewuste boek
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

jan cuppen

Hoi Gerard, Marian en Bert,

Daar keek ik me toch even helemaal langs figuur 410 in het betreffende boekwerk. Ik denk dat ik helemaal mee ga met Gerard.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

marcel123

#7
Heb de soort toegevoegd in observado  ;)
http://observado.org/soort/info/104998

Marian en Bert

Gerard en Jan,

Hoera en nogmaals bedankt.

Overigens lijkt het erop dat de M. mandarina (een Chinese soort) niet in Europa voorkomt. Als volstrekte leek ga ik hierbij af op een "update"  van Aspöck en Aspöck uit 1994, in HTML-vorm op het internet te lezen:

www.biologiezentrum.at/pdf_frei_remote/ANNA_96B_0099-0114.pdf

(Zoek met Google op Mantispa mandarina en open het pdf-bestand in HTML)

Ben benieuwd naar jullie opinie.

Met vriendelijke groet,

Bert
(Marian zit weer achter de mic)

P.S. Onze admin optilete mag, zo hij wil, de twee foto's hierboven aan
http://observado.org/soort/info/104998
toevoegen.

jan cuppen

Dag Gerard, Bert en Marian,

Inderdaad zeggen Aspöck en Aspöck (1994) dat Mantispa mandarina een Chinese soort is. Er bestaat echter wel degelijk een vierde soort van dit genus in Europa, namelijk Mantispa aphavexelte (die werd in het boekwerk van 1980 M. mandarina genoemd).

Wetenschappelijk gezien zijn er dus twee Mantispa marina's: de enige echte (geldige naam) uit China met als auteur Navas, 1914 , en een ongeldige met de op dit moment geldige naam M. aphavexelte Aspöck & Aspöck, 1994 (synoniem M. mandarina nec Navas, 1914).



Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen