Bruine kever

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 11, 2006, 21:05:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Wie weet welke kever dit is?

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Ja, maar welke? Waar issie gefotografeerd?

Arno van Stipdonk

In de Krang, een natuurgebied onder Weert (Limburg). Kever zat op de grond langs de weg en wilde oversteken.  

Arno van Stipdonk

Hierbij nog een foto van de onderzijde, misschien dat het nog meer duidelijkheid geeft?

gardensafari

CiteerJa, maar welke? Waar issie gefotografeerd?
Beste Theodoor,

Je gaat me nu toch niet vertellen dat er meer soorten zijn? Als dat zo is, kun je dan alsjeblieft daar wat meer over vertellen? Want net als de meeste Nederlanders verkeerde ik in de veronderstelling dat er maar één is. Althans volgens mij denken de Nederlanders dat. Als er meer zijn, is dat in ieder geval voor mij een enorme verrassing.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Op een Russische site vond ik inderdaad een overeenkomstige: de Melolontha hippocastani, die inderdaad als twee druppels water lijkt op de onze....

Kun je mij (en waarschijnlijk ons wat meer info geven?) Mijn Cyrillisch is nogal versleten  :wacko:

Groetjes,

Hans

Link: meikeverachtige
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jeroen Nagtegaal

Zijn er dan ook meer soorten junikevers???
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

han.endt

#8
De tweede soort is de Bosmeikever, Melolontha hippocastani. Verschilt van de Meikever door een verdikte punt van het pygidium (het puntje aan het achterlijf) en is te vinden op de zandgronden.

Dit is een gewone Meikever.

Stippen

#9
Ook is het halsschild bruiner en de kever is (gem) iets kleiner

Die drei Arten lassen sich leicht an der Form des letzten Hinterleibssegments erkennen.
a Melolontha melolontha  
b Melolontha hippocastani
c Melolontha pectoralis (niet in Nederland)

(bron: http://www.hydro-kosmos.de/jahresz/fruehj/xmaikf.htm)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Th.Heijerman

Ja, dit is M. m., maar dat was op het eerste plaatje niet te zien. En oftie bosmeikever moet heten weet ik niet, hij wordt ook wel zandmeikever, hollandse meikever, kastanjemeikever of woudmeikever genoemd terwijl ik duinmeikever veel toepasselijker zou vinden ...

En er is maar één junikever, maar nog wel een julikever en Nederlandse namen, als ze al gebruikt moeten worden, moeten wel met een kleine beginletter, tenzij je ook Mens of Mensch schrijft ...

Theodoor

Arno van Stipdonk

Hebben we weer wat geleerd, bedank voor jullie reactie's.