straatmos

Gestart door smerna, december 20, 2008, 12:29:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

smerna

wat kan dit zijn?

Ben Kruijsen

Dit is een knikmos, Bryum species. Alleen miccroscopisch op naam te brengen. Twee planten hebben jonge sporophyten (in dit geval jonge kapselsteel met aan de top het huikje).  

smerna

#2
inmiddels microscoop aangeschaft: allereerste plaatje...
Wat moet ik vinden om deze mos op naam te krijgen?

smerna


smerna

de derde 40x vergroot:

Corryabbink

#5
Citeerinmiddels microscoop aangeschaft: allereerste plaatje...
Wat moet ik vinden om deze mos op naam te krijgen?
Dan moet je bepaalde cellen vinden.
Eigenlijk moet je daarbij de nieuwe Beknopte Mosflora hebben om te weten wat je moet zien. Niet alles is met 40x te bekijken. Foto 2 kan ik niet plaatsen. Ik zou niet weten wat dat kan zijn.

Het mos dat je op de inzet van de foto laat zien, dat met die lange glasharen, zou wel eens Gedraaid knikmos kunnen zijn  maar dan moet de grootste breedte van het blad in of boven het midden liggen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

smerna


smerna


Ben Kruijsen

er valt echt niet meer van te maken dan Bryum species.  Het is ook geen Gedraaid knikmos, want de grootste bladbreedte zit onder de helft van het blad.  

smerna

Bryum species is niet in te voeren, kan deze verzamelpost beschikbaar gemaakt worden?

Corryabbink

CiteerBryum species is niet in te voeren, kan deze verzamelpost beschikbaar gemaakt worden?
Is toegevoegd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ben Kruijsen

wel verrassend dat Bryum species als invoer nog niet mogelijk was, want het komt relatief vaak voor, dat je met een niet-kapselend knikmos niet verder komt dan Bryum species.....

Corryabbink

#12
Citeerwel verrassend dat Bryum species als invoer nog niet mogelijk was, want het komt relatief vaak voor, dat je met een niet-kapselend knikmos niet verder komt dan Bryum species.....
Klopt. De lijst is dit jaar gewijzigd en moet opnieuw aangepast worden. Die klus was geklaard maar alles moet opnieuw.
Als er geen vraag naar is komen dergelijke verzamelsoorten niet vanzelfsprekend voor in de database.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"