Hoofdmenu

Cheilymenia?

Gestart door peterpeperkamp, december 20, 2008, 00:44:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

deze licht grijze bolletjes stonden op paardenmest in de duinen - Solleveld - te klein voor mijn camera en te groot voor mijn microscoop met kleinste vergroting ( 25 x  )
het grootste bolletje meet ca 2,5 mm, een beetje geplet op een objekt glaasje en een aantal sporen kwamen vrij.

op de sporen foto heb ik een spoor van een grote speldenprik geplakt om e.e.a in vergelijk te brengen  ( zelfde vergroting 600x ) ik denk dat de sporen wel zo'n 50 mU groot zijn..

in welke hoek moet ik zoeken ..?

Peter
Groet Peter

Stip

Hoi Peter,
Dit begint er meer op te lijken, het ding was dus nog erg jong. Volgens mij wordt het een Ascobolus je begint de scheuren al te zien in de sporenwand, je zou het nog een dagje moeten laten liggen dan zie je die waarschijnlijk nog duidelijker (focussen op de bovenkant van de sporen) Waarschijnlijk zie je de zwarte puntjes al in het hymenium waar de asci er bovenuit gaan steken.
Groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

peterpeperkamp

Citeer
Citeer... wordt het een Ascobolus je begint de scheuren al te zien in de sporenwand, je zou het nog een dagje moeten laten liggen dan zie je die waarschijnlijk nog duidelijker (focussen op de bovenkant van de sporen) Waarschijnlijk zie je de zwarte puntjes al in het hymenium waar de asci er bovenuit gaan steken ...
... en dat ziet er bij Ascobolus als volgt uit : Ascobolus furfuraceus : Multimedia : foto's 12.jpg en 110B.jpg
ja die had ik al bekeken Gerrit, staat ook in de geilustreerde paddenstoelen enc. op pag. 53 , maar die is het 100 % niet ..
met deze dagen ligt het op een laag pitje , maar ik kom met nieuw materiaal !.

gr. Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

9 dagen verder zijn de zwammetjes niet groter geworden wel veel groter in aantallen ! het blijven nog allemaal min of meer bolletjes van niet veel groter  dan 2 mm .. de haartjes op de eerste foto blijkt toch het uitgroeiende mycelium te zijn  (?) ik heb ook een plaatje trachten te maken van het substraat in het potje dus er zit wel een zweem van spiegeling veroozaakt door het licht op het glas , je ziet hier erg goed dat het mycelium gegroeid is !
verder nog een foto van de zwammetjes , ze zitten vol aan het oppervlak met miniscule bolletjes vocht (waarschijnlijk water want met fel licht erop zag ik ze onder de micr. vervloeien )
De bolletjes zijn - nu nog - grijs/wit maar lijken wat bruiner te worden

gr. Peter
Groet Peter

Gulistan

Ik probeerde nog even uit de sporenmaat te komen, maar de maat van de sporen bij de Grote Speldenprik is zo variabel (18-25 x 8-12 um) dat je aan die ene spore dus echt helemaal niets hebt om het om te zetten in een maat om de vergelijken met de Ascobolus. :wacko:  
Groeten van Christiane

Gulistan

Maar als je kan kleuren (bijv. met o Kobaldblauw) zou je kunnen kijken (het liefst met een vergroting van 1000, dus onder de immersieolie) naar de ornamentatie van de sporen, dan kunnen we er misschien ook zonder meetlatje uitkomen :)  
Groeten van Christiane

Gulistan

Tja, ik weet ook niet hoe je het zelf maakt, heb het gekocht op de nieuwjaarsbijeenkomst van de vereniging van de mycologen in Wageningen, dit jaar oop 10 januari, zie agenda van http://www.mycologen.nl/
Ben je al lid?
Groeten van Christiane

Gulistan

Als je katoenblauw gebruikt kan je het preperaatje een tijdje in een druppel laten kleuren, dan met filtreerpapier de kleur eruit zuigen, weer met water opvullen. Opletten dat het preperaatje niet in het filtreerpapier verdwijnt :D . Bij Kongorood kan je het preperaat ook gewoon zo gebruiken onder de microscoop. Let op, als je het op de nieuwjaarsbijeenkomst hebt gekocht, moet het nog wel verdunt, volgens mij een op 4, maar wacht even op de andere. Anders is het te sterk en te donker
Groeten van Christiane

bruggeman

Goed dat je terug bent Christiane!
groet,
Ida

grietaf

Peter, heb je nog andere mic foto's? De sporen die zo op een kluitje blijven zitten doen me denken aan een mestdwergschijfje (Coprotus spec.) Hoeveel sporen zitten er in een ascus? Hoe zien de asci en de parafysen er uit?
Goetjes, Grieta.

peterpeperkamp

met katoenblauw gekleurd, het sinasappelhuidje lijkt nu wel meer wrattig ! dit komt goed in relief met de kleurstof, bedankt voor de tip Cristiane !

2 plaatjes gemaakt , een 600 X en een 1500X helaas geen immersie , ik heb nog geen olie....

maar al met al weet ik nog niet welke soort het is ...

Peter
Groet Peter

Gulistan

#11
Peter, kan je gedestiliseerdiseerd water gebruiken in plaats van immersieolie? Dat lijkt er dan een beetje op qua effect.
Groeten van Christiane

grietaf

Het lijkt me dat de laatste spore met wratjes niet hoort bij de pakketjes die je eerder liet zien. Dat is om het makkelijker te maken :grin:
Grieta.

peterpeperkamp

CiteerHet lijkt me dat de laatste spore met wratjes niet hoort bij de pakketjes die je eerder liet zien. Dat is om het makkelijker te maken :grin:
Grieta.
ja die hoort er toch echt bij deze lag mooi alleen  vandaar , er zijn geen andere zwammen ter tafel geweest vandaag  :duim:  
Groet Peter

Gulistan

Ik ben even voor je op zoek geweest in Ellis en Ellis, Microfungi on Miscellaneous Substrates, en kom aan de hand van substraat en de wrattige sporen uit bij Ascobolus stictoideus. Citaat: "apothecia about 0,5 diam., without a margin, disc very pale olivaceous, outer surface similar or watery white. Ascospores 26-32 x 15-17. On dung of cow, deer, horse, sheep and rabbit." einde citaat
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

CiteerIk ben even voor je op zoek geweest in Ellis en Ellis, Microfungi on Miscellaneous Substrates, en kom aan de hand van substraat en de wrattige sporen uit bij Ascobolus stictoideus. Citaat: "apothecia about 0,5 diam., without a margin, disc very pale olivaceous, outer surface similar or watery white. Ascospores 26-32 x 15-17. On dung of cow, deer, horse, sheep and rabbit." einde citaat
enorm stukje huiswerk Cristiane , dank je wel ik heb eigenlijk met 3 onderdelen van je citaat problemen ;
1 wat is de apothecia ?
2 olivaceous , ik ken zwarte en groene... olijven dus .. als er olijfachtig met olivaceous bedoelt wordt...
3 de sporen grote is nog steeds een probleem ik kan nl. nog steeds niet meten.

ik heb een sample voor  Grieta F. samengesteld, dat gaat morgen op de bus dus wat de maat van de sporen betreft zal daar wel duidelijkheid in komen. ik ben uiteraard ook heel benieuwd.

de suggestie van Ascobolus soort zal best wel eens goed zijn.

enorm bedankt   :duim:   groetjes  Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

nog maar eens een plaatje van de asci en de parafysen.
paraf. in fase contrast belichting..

gr. Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

en de parafysemet fasecontrast
Groet Peter

Gulistan

erg mooie foto's, Peter
Groeten van Christiane

peterpeperkamp

Citeererg mooie foto's, Peter
dank je Cristine , maar ik schiet er nog niets mee op ... weet nog steeds niet welke zwam het is ....

Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

Grieta F. heeft wat metingen aan de sporen,  de asci en de parafysen gedaan.
een citaat van haar bevindingen ;

Ze zijn 21-25x 11-15 mu. Er zitten korreltjes (of oliedruppels?) in de parafysen. Deze zijn aan de top 7-8 mu breed. De asci zijn 250x30 mu
Groet Peter

Stip

Hoi Peter,
het lijkt wel wat op Saccobolus , daarbij zitten de sporen ook op een hoopje gekleefd en bovendien zijn ze bruin en glad, licht ruw tot zwaar wrattig
maar daar heb ik verder geen literatuur van.
met E&E uitgaande van gladde sporen "walls usually smooth"met deze maten zou ik zeggen S. glaber (sporen 20-30x10-15)
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

peterpeperkamp

CiteerHoi Peter,
het lijkt wel wat op Saccobolus , daarbij zitten de sporen ook op een hoopje gekleefd en bovendien zijn ze bruin en glad, licht ruw tot zwaar wrattig
maar daar heb ik verder geen literatuur van.
met E&E uitgaande van gladde sporen "walls usually smooth"met deze maten zou ik zeggen S. glaber (sporen 20-30x10-15)
groeten Stip
ik geloof je zonder meer heer Stip.  wie ben ik met 3 mnd ervaring ... maar ik ga  anti chambreren ... Grieta heeft een sample naar Atte v.d. Berg gestuurd dus  , ik wacht nog even af.. maar je suggestie staat wel genoteerd !! geloof je dat de moed me een  beetje in de pantoffels zakt !

Peter
Groet Peter

Stip

Hoi Peter,
ik ben benieuwd wat Atte er van zegt.
Trouwens je microscopische foto's zijn wel de mooiste die ik hier op waarnemingen heb gezien, alleen is fase contrast niet erg geschikt als je het oppervlak wil bekijken.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

grietaf

Hallo Stip,
Het is een zeer intrigerend paddenstoeltje. Wat ik in eerste instantie voor samenklevende sporen aanzag waren waarschijnlijk druppels of klontjes uit de parafysen. Atte komt op Iodophanus carneus. Omdat hij toch wat twijfels heeft ( de kleur klopt in ieder geval niet en de wratjes op de sporen zijn zonder kunstgrepen niet te zien) gaat er gedroogd materiaal naar Leiden, dus dit wordt een feuilleton!
Grieta.

Stip

Hoi Grieta en Peter,

Dat wordt nog even geduld hebben dan, ik heb ook bij Iodophanus twijfels, vooral omdat de sporen bruinig waren i.p.v. hyalien.
Ik ben benieuwd.
Groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Als je zoveel experts nodig hebt wordt het wel erg spannend en lang anti chambreren
Groeten van Christiane

grietaf

Hallo Stip,
Op de foto's lijken de sporen wel wat bruinig, maar in werkelijkheid waren ze wel degelijk hyalien.
Grieta.

peterpeperkamp

Grieta / Stip , misschien wat onzinnig, maar ik rommel ook wel eens wat aan ;

een paar zwammetjes in in een paar druppels water geplet en er een nitriet test op gedaan ... resultaat;   0 mol/ltr. negatief dus ..

Peter
Groet Peter

peterpeperkamp

naam is nu bekend... met dank aan velen , en in het byzonder Grieta.. !

>> Beste mevrouw Fransen,
>>
>> Uw zending met een ascomyceet op mest is hier goed
>> aangekomen.
>>
>> Het blijkt inderdaad Iodophanus carneus  (Pers.: Fr.) Korf te
>> zijn, met duidelijke blauwkleuring van de asci in jodium en vrij grote
>> ascosporen met zeer fijne wratjes.  De kleur van de parafysen is nochal
>> variabel.
>>
>> Het materiaal met de beschrijving zullen hier in het herbarium worden
>> bewaard.
>>
>> Met vriendelijke dank,
>>
>> Joop van Brummelen


hartelijk bedankt iedereen voor de inspanningen
Peter
Groet Peter