Paarse Dennenzwam

Gestart door adinda, december 17, 2008, 20:24:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

foto-1
Zaten op een den.
Vergeleken bij vorige foto's lijken me dit geen Paarse Dennezwammen te zijn.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

foto-2
Deze waren gedetermineerd als zijnde de Paarse Dennezwam.
Met vriendelijke groeten,

Joop

bruggeman

Volgens mij is het echt de paarse dennezwam.  
groet,
Ida

Nico Dam

Joop,
WAAROM is het volgens jou dan niet de Paarse dennezwam?
Alleen maar melden dat het niet zo is, is niet erg behulpzaam; geef er ajb de reden voor. De foto's zijn zo ongeveer identiek.
Groet,
Nico

adinda

#4
CiteerJoop,
WAAROM is het volgens jou dan niet de Paarse dennezwam?
Alleen maar melden dat het niet zo is, is niet erg behulpzaam; geef er ajb de reden voor. De foto's zijn zo ongeveer identiek.
Groet,
Nico
Deze zwammen zaten aan de onderzijde van de tak en niet zoals die van foto-1 aan de zijkant.
De exemplaren van foto-2 hebben een mooie afgeronde gezoneerde hoed dat hadden die van foto-1 niet die was gerafeld en wit.
De exemplaren van foto-2 krijgen waarschijnlijk met het ouder worden een blauw/paarse rand zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde, dat ontbrak bij de exemplaren van foto-1
De exemplaren van foto-2 ben ik op de Weerterheide alleen maar tegengekomen op stammen van de Den en niet op takken. De exemplaren van foto-1 zijn gevonden in een duinbos bij Noordwijkerhout met hoofdzakelijk grove Den.
Het kan best zijn dat de Paarse Dennenzwam in meerdere variaties voorkomt maar ik ga af op een eerder gegeven determinatie van foto-2 en de onderkant van beide foto's zijn mijns inziens niet echt gelijk.
Nog even het verschil mooi aangehecht aan de zijkant van de stam iedere zwam apart en niet zoals op foto-1 in een plakaat.
Als foto-1 de Paarse Dennenzwam is wat zijn dan de exemplaren op de foto's 2,3 en 4?
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

wim veraghtert

Lijkt me allemaal Paarse dennenzwam.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

grietaf

Joop, dat is nou het vervelende (of het leuke, het is maar net van welke kant je het bekijkt) van o.a de Paarse dennenzwam. Als hij op een verticale stam groeit maakt hij echte hoedjes, maar op een liggende tak zijn het meer stroken met wat rondingen er in. Ook is het zo dat hij bij het ouder worden steeds meer bruin wordt in plaats van paars. Dan ben je geneigd om te denken dat het weer wat anders is, maar het blijft dan toch de Paarse dennenzwam.
Al doende leert men moet je maar denken.
Grieta.

adinda

CiteerJoop, dat is nou het vervelende (of het leuke, het is maar net van welke kant je het bekijkt) van o.a de Paarse dennenzwam. Als hij op een verticale stam groeit maakt hij echte hoedjes, maar op een liggende tak zijn het meer stroken met wat rondingen er in. Ook is het zo dat hij bij het ouder worden steeds meer bruin wordt in plaats van paars. Dan ben je geneigd om te denken dat het weer wat anders is, maar het blijft dan toch de Paarse dennenzwam.
Al doende leert men moet je maar denken.
Grieta.
Bedankt voor de info Grieta nu weet ik in ieder geval wat ik kan tegenkomen.
Met vriendelijke groeten,

Joop