Hoofdmenu

Piekhaarzwam

Gestart door adinda, december 17, 2008, 15:57:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

foto-1
Hoed 5mm, steel 10 mm, dikte 1,5 mm
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

foto-2
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Geen Mycena, daar lijkt hij mij veel te robuust voor, misschien iets Marasmius-achtigs ofzo? Ziet er wel leuk uit... In wat voor biotoop en op wat voor substraat groeide hij?
Groeten,
Martin

adinda

#3
CiteerGeen Mycena, daar lijkt hij mij veel te robuust voor, misschien iets Marasmius-achtigs ofzo? Ziet er wel leuk uit... In wat voor biotoop en op wat voor substraat groeide hij?
Op zandgrond in het duingebied bij Noordwijkerhout, volgens mij zat hij vast aan een stukje wortel. Er stond een bosje helmgras en verder was het alleen mos.
Voor zover ik het heb bekeken was het ook het enige exemplaar dat er stond.
Met vriendelijke groeten,

Joop

eiken

Hallo Joop,

kijk eens bij Crinipellis scabella (Piekhaarzwammetje). Opvallend bij die soort is de sterk behaarde/geschubde steel.
Groeten Bert Dijkstra

adinda

CiteerHallo Joop,

kijk eens bij Crinipellis scabella (Piekhaarzwammetje). Opvallend bij die soort is de sterk behaarde/geschubde steel.
Heeft er inderdaad wel iets van weg, alleen de foto's die ik zie zijn over het algemeen met een witte hoed en een rood/oranje kern.
Ik hou hem voorlopig als Crinipellis spec.  
Met vriendelijke groeten,

Joop

Nico Dam

Crinipellis scabella, geen twijfel, voor de verandering.
Groet,
Nico

adinda

#7
CiteerCrinipellis scabella, geen twijfel, voor de verandering.
Groet,
Nico
Wat bedoel je met "voor de verandering" Nico?
Doe ik iets niet goed soms?
Ik twijfel geen moment aan jullie kennis, wat dat betreft ben ik nog maar een leek maar als iemand een deteminatie geeft ga ik toch op internet en waarneming.nl kijken of er vergelijkend fotomateriaal beschikbaar is en ik heb tot op heden nog geen overeenkomst gevonden. Zeker niet v.w.b. de kleurstelling en over het algemeen zijn de hoedjes van de foto's die ik gezien heb wit met een oranje achtige kern.
Bovendien ben ik juist op zoek naar deze kleine zwammetjes die je vaak niet met het blote oog kunt zien en alleen kun ontdekken bij het uitvergroten van de foto.
Ik besef me maar al te goed dat ik me hiermee in de vingers kan snijden omdat ik geen microscopisch onderzoek kan doen, ten eerste omdat ik niet weet waar ik naar moet kijken en ten tweede is mijn microscoop daar niet geschikt voor (te kleine vergrotingsfactor).
Maar juist daarom is het de sport om ze toch te vinden en misschien is er dan op het forum wel iemand die weet wat het is, zoniet heb ik pech en sla het gewoon op.
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje

#8
Joop, ik denk niet dat Nico jouw bedoelt. Het gaat er meer om dat foto's niet altijd duidelijk kunnen vertellen om welke soort het gaat als er weinig info bij komt.  

adinda

#9
CiteerJoop, ik denk niet dat Nico jouw bedoelt. Het gaat er meer om dat foto's niet altijd duidelijk kunnen vertellen om welke soort het gaat als er weinig info bij komt.
Tja, misschien komt dat nog als ik een betere microscoop heb en weet wat ik moet bekijken. Maar neemt niet weg dat ik de kleintjes op blijf zoeken want ik vind ze vaak mooier dan de grote.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Nico Dam

Hannie, ok, dit was inderdaad wat ik bedoelde. Meestal is een determinatie van een foto minstens een beetje onzeker, vaker heel erg onzeker. Gewoon omdat je de paddenstoel zelf niet in handen hebt.
Groet,
Nico

adinda

CiteerHannie, ok, dit was inderdaad wat ik bedoelde. Meestal is een determinatie van een foto minstens een beetje onzeker, vaker heel erg onzeker. Gewoon omdat je de paddenstoel zelf niet in handen hebt.
Groet,
Nico
Mijn excuses voor de misinterpretatie.
Met vriendelijke groeten,

Joop