Groenlandse Kolgans Noorderdijkweg dec. 2008

Gestart door hrusser, december 15, 2008, 13:27:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

hrusser

beste Pierre,

Ik las met interesse je melding van een mogelijke Groenlandse Kolgans langs de Noorderdijkweg op 14 dec. 2008. Je geeft daar een m.i. goede beschrijving van een Groenlandse Kolgans. De grote (!) sterk oranje gekleurde snavel is een goed begin, dan de egalere rugkleuring is ook een goed kenmerk alhoewel het verstandig is om aan te geven waardoor die egalere kleur ontstaat (kleur zomen!) en tenslotte is de smalle witte eindband van de staart het belangrijkste kenmerk wat practisch nooit bij Siberische Kollen wordt aangetroffen. Je eigen vraagteken blijft de kleur van de bovendelen die niet significant donkerder leken dan dat van de andere Kollen. Je schrijft echter dat de (Groenlandse) Kolgans niet tussen de andere Kollen liep en dat is echt nodig voor een goede vergelijking. Waarom? Daarvoor geef ik een voorbeeld wat ik zelf heb meegemaakt:
In de winter van 2001 ontdekte ik een door het CDNA aanvaarde en door vele waargenomen (gehalsringde) adult Groenlandse Kolgans bij Tienhoven, die duidelijk donkerder was als de omringende Kollen, ook als hij apart liep (zie Video-jaaroverzicht DBA 2001) Maarrr een winter daarna (2002) ontdekte ik op dezelfde plek 2 eerste winter Groenlandse Kollen die (helaas) maar  2 x door mij en andere vogelaars gezien zijn. Deze waren echter duidelijk lichter op de kop, hals en bovendelen als de adult van het jaar daarvoor. Deze jonge vogels waren alleen bij directe vergelijking (!) als slechts fractioneel donkerder als de omringende Siberische Kollen te beschouwen. M.a.w.: de vogels waren dan wel iets donkerder dan de omringende Siberische Kollen, maar dat had ik waarschijnlijk niet kunnen waarnemen als ze helemaal apart hadden gelopen, zoals bij jouw vogel het geval was. Ik denk dat vooral de andere kenmerken (forse oranje snavel, egale bovendelen en een smalle witte eindband op de staart) er voor zorgden dat mijn vogels door het CDNA aanvaard zijn. (zie CDNA jaaroverzicht 2002) En dat zijn de kenmerken die ook door jou genoemd zijn. Als je tevens een goede beschrijving van de bouw van de vogel, de kleur van de zomen, de vorm van de snavel en de kol kunt geven, dan denk ik dat je best een goede kans maakt om de vogel aanvaard te krijgen bij het CDNA. Ik vind het jou sieren dat je een vraagteken bij je waarneming hebt gezet, maar dat had voor mij niet gehoeven.

gr. Hans Russer