welke boomkruiper sneek

Gestart door Folkert Jan, december 15, 2008, 13:01:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

Frank en anderen,

Petje af van mij, ik heb te snel gekekeken en bakje is dus een heel goed kenmerk.

Zweem, ik heb de leesbril van mijn schoonmoeder opgezet (3x) en ik denk toch echt dat er geen zweem op de dij zit, op sommige foto's id die veerpartij niet belicht en daardoor lijkt het zo. Zelf heb ik de vogel in kwestie er ook op gececked samen met de eerder genoemde medewaarnemer, maar had toen geen leesbril op  :lol:

Tussenstand bij Sneekermeer in mijn optiek:

Snavel lijkt kort (mogelijk niet de juiste vorm)
Onderdelen wit (genoeg)
Achternagel kan je niks mee lijkt soms lang soms kort
Bakje (waarschijnlijk) niet te beoordelen bij de vogel in kwestie hoewel jij stelde dat het bij de eerste foto op het eerdere topic over dit geval er wel goed uitzag (na vergroting), daarna verwarring met een mogelijk andere vogel?
Wbstreep goed
Geluid, als Dick werkelijk de juiste vogel heeft opgenomen zie eerdere mails, Boomkruiper.

Al met al op basis van deze feiten geen aanvaard geval van een Taiga als ik het zou mogen zeggen....

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

August

CiteerFrank en anderen,

Petje af van mij, ik heb te snel gekekeken en bakje is dus een heel goed kenmerk.

Zweem, ik heb de leesbril van mijn schoonmoeder opgezet (3x) en ik denk toch echt dat er geen zweem op de dij zit, op sommige foto's id die veerpartij niet belicht en daardoor lijkt het zo. Zelf heb ik de vogel in kwestie er ook op gececked samen met de eerder genoemde medewaarnemer, maar had toen geen leesbril op  :lol:

Tussenstand bij Sneekermeer in mijn optiek:

Snavel lijkt kort (mogelijk niet de juiste vorm)
Onderdelen wit (genoeg)
Achternagel kan je niks mee lijkt soms lang soms kort
Bakje (waarschijnlijk) niet te beoordelen bij de vogel in kwestie hoewel jij stelde dat het bij de eerste foto op het eerdere topic over dit geval er wel goed uitzag (na vergroting), daarna verwarring met een mogelijk andere vogel?
Wbstreep goed
Geluid, als Dick werkelijk de juiste vogel heeft opgenomen zie eerdere mails, Boomkruiper.

Al met al op basis van deze feiten geen aanvaard geval van een Taiga als ik het zou mogen zeggen....

Groet Max
Geluid goed gehoord wel taigaboomkruiper en nogmaals er zit ook een lichte witte boomkruiper .
En het geluid wat opgenomen is niet dat geluid wat ik gehoord heb tevens heeft de Taiga al de tijd maar 1 keer geroept en heel kort en er waren 5 boomkruipers bij elkaar.
Tevens kan ik herrinneren dat jij ook een ander geluid gehoord hebt toch?
Ik weet dat een fotograaf beide vogels heeft gefotagrafeerd. Hij had zijn zoontje bij zich even een oproep dat hij alsnog de fotos plaatst


August van Rijn

Justin Jansen

CiteerGeluid goed gehoord wel taigaboomkruiper en nogmaals er zit ook een lichte witte boomkruiper .
En het geluid wat opgenomen is niet dat geluid wat ik gehoord heb tevens heeft de Taiga al de tijd maar 1 keer geroept en heel kort en er waren 5 boomkruipers bij elkaar.
Tevens kan ik herrinneren dat jij ook een ander geluid gehoord hebt toch?
Ik weet dat een fotograaf beide vogels heeft gefotagrafeerd. Hij had zijn zoontje bij zich even een oproep dat hij alsnog de fotos plaatst
August, het geluid (roep, alarmroep etc) van Taigaboomkruiper en Boomkruiper komt eng dichtbij elkaar, en lijkt me niet solide om de Taigaboomkruiper op geluid te determineren. In de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in Zuid-Limburg met beide, en op grond van roep kan ik ze niet uit elkaar houden, wellicht een tekortkoming van mij wellicht is het erg moeilijk.
M.v.g., Justin Jansen


August

Dat geloof ik zeker alleen is het niet dat geluid wat is opgenomen.


August van Rijn

frankneijts

#64
CiteerFrank en anderen,

Petje af van mij, ik heb te snel gekekeken en bakje is dus een heel goed kenmerk.

Zweem, ik heb de leesbril van mijn schoonmoeder opgezet (3x) en ik denk toch echt dat er geen zweem op de dij zit, op sommige foto's id die veerpartij niet belicht en daardoor lijkt het zo. Zelf heb ik de vogel in kwestie er ook op gececked samen met de eerder genoemde medewaarnemer, maar had toen geen leesbril op  :lol:

Tussenstand bij Sneekermeer in mijn optiek:

Snavel lijkt kort (mogelijk niet de juiste vorm)
Onderdelen wit (genoeg)
Achternagel kan je niks mee lijkt soms lang soms kort
Bakje (waarschijnlijk) niet te beoordelen bij de vogel in kwestie hoewel jij stelde dat het bij de eerste foto op het eerdere topic over dit geval er wel goed uitzag (na vergroting), daarna verwarring met een mogelijk andere vogel?
Wbstreep goed
Geluid, als Dick werkelijk de juiste vogel heeft opgenomen zie eerdere mails, Boomkruiper.

Al met al op basis van deze feiten geen aanvaard geval van een Taiga als ik het zou mogen zeggen....

Groet Max
Dat klopt Max: die vogel van dat 1e, wat vage fotootje, leek qua trapje + witte onderzijde niet verkeerd voor Taiga (met de restrictie dat het niet de allerbeste foto was natuurlijk). Maar met wat er nu verder allemaal is gezegd over een eveneens aanwezige 'witte' Boomkruiper (overgestoken van Vlieland?) en de onzekerheid over wat er nu daadwerkelijk op de foto's staat of wat er aan geluiden is opgenomen van welke vogel, kan ik er vanaf hier ook geen chocola meer van maken, laat staan een 100% Taiga. En wat die zweem betreft: doet er feitelijk ook niet veel toe: ook familiaris mag dat hebben (heeft dat vaak).
Als er nou de komende dagen eens iemand heengaat met een geluidsdrager en wat geluidjes afspeelt? En er iemand naast staat met een camera.... Die boomkruipers zijn ook buiten de broedtijd nogal fanatieke baasjes en ze reageren nogal prompt meestal.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#65
Weet iemand of de Humes blako en de 'boomkruiper' vandaag niet meer zijn gezien of is er vandaag simpelweg niemand wezen kijken?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

DanielS

CiteerWeet iemand of de Humes blako en de 'boomkruiper' vandaag niet meer zijn gezien of is er vandaag simpelweg niemand wezen kijken?
Op Lauwersmeer.com staat dat de Humes' vandaag weer is gezien, maar niets over de boomkruiper.
Daniel

Jaap Denee

Citeer
CiteerWeet iemand of de Humes blako en de 'boomkruiper' vandaag niet meer zijn gezien of is er vandaag simpelweg niemand wezen kijken?
Op Lauwersmeer.com staat dat de Humes' vandaag weer is gezien, maar niets over de boomkruiper.
Ja, dank je: ik zie het net ook. Misschien dat ik morgenochtend even ga kijken om te proberen die boomkruipert op de foto te zetten, die zit er vast nog wel. Komend weekend komt het er niet van in elk geval en ik heb een goed excuus om ff te spijbelen: ben toch wel erg nieuwsgierig geworden of hij het bakje heeft of niet.

En als ik er dan toch ben: pak ik die Humes meteen ff mee...  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

August

Citeer
Citeer
CiteerWeet iemand of de Humes blako en de 'boomkruiper' vandaag niet meer zijn gezien of is er vandaag simpelweg niemand wezen kijken?
Op Lauwersmeer.com staat dat de Humes' vandaag weer is gezien, maar niets over de boomkruiper.
Ja, dank je: ik zie het net ook. Misschien dat ik morgenochtend even ga kijken om te proberen die boomkruipert op de foto te zetten, die zit er vast nog wel. Komend weekend komt het er niet van in elk geval en ik heb een goed excuus om ff te spijbelen: ben toch wel erg nieuwsgierig geworden of hij het bakje heeft of niet.

En als ik er dan toch ben: pak ik die Humes meteen ff mee...  ;)
Wil je dan ook letten op die tweede witte boomkruiper :D  
August van Rijn

Jaap Denee

CiteerAls er nou de komende dagen eens iemand heengaat met een geluidsdrager en wat geluidjes afspeelt? En er iemand naast staat met een camera....
Vanmorgen heb ik jammer genoeg geen boomkruiper (met kleine 'b') kunnen vinden. Heb er 2 uur rond gestruind, maar tevergeefs. De Humes Blako was gelukkig nog wel koekie.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

#70
Voor als het mensen een beetje is gaan duizelen, hier een vergelijk tussen de vleugel van een Taiga(Kortsnavel)Boomkruiper en een gewone Boomkruiper (rechts). Hopelijk maakt het een beetje duidelijk hoe het nu zit met het 'overlapkenmerk' en het 'bakje' (want dat zijn 2 verschillende dingen!).
Ter toelichting:
* (Nog) vaak gebruikt als kenmerk: Taiga(Kortsnavel) zonder lichte rand aan grootste alula(duimvleugel-)veer, Boomkruiper mèt. Helaas ontbreekt ook bij Boomkruiper nogal eens deze rand en bij Taiga soms in meer of mindere mate juist aanwezig. Ook lastig te zien vanwege de lichte achtergrond van de zijborst. Bij voorkeur dus niet gebruiken.
* Bij het overlapkenmerk van het trapje gaat het om A en B. A = de mate van overlap tussen treedje (lichte streepje op) handpen (P) 8 en 7 en B is die tussen P7 en 6. Bij Taiga/Kortsnavel is A vrijwel altijd groter dan B. Bij Boomkruiper zijn A en B heel vaak ca. gelijk en soms is zelfs A duidelijk kleiner dan B (omgekeerd dus t.o.v. Taiga). In het veld lastig te zien maar na oefening op goede foto's vaak al in een oogopslag te zien. Let er op dat de vleugel gesloten moet zijn!
* Het 'bakje' wordt gevormd doordat de bovenkant van het (treedje) vlekje op P4 verder omhoog steekt dan de bovenkant van de vlekjes op P5 en 6, althans bij Taiga/Kortsnavel. Bij Boomkruiper is dit zeer zelden (vrijwel nooit) het geval: dikwijls ontbreekt het vlekje op P4 sowieso en indien aanwezig is het vaak (erg )klein en/of zit de bovenkant juist iets [/U]lager dan de bovenkanten van P6 en 5 of ca. gelijk zoals op deze foto.
Let erop dat soms een handpen ontbreekt, over een andere heen ligt of juist eronder. Ook als de vleugels iets gespreid zijn is inschatting van dit kenemrk lastiger of zelfs misleidend.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Weer fraai geïllustreerd Frank! Wat is je mening over de ligging van handpentop 7? Is dat kenmerk hard genoeg?

frankneijts

#72
CiteerWeer fraai geïllustreerd Frank! Wat is je mening over de ligging van handpentop 7? Is dat kenmerk hard genoeg?
Misschien bij vogels in een museum of (doodstil en op de goede manier vastgehouden) in de hand? Maar als je naar de foto's kijkt zie je dat het verschil (in de spatiëring) hier erg klein is en in veel veldsituaties zal het dus lastig en/of niet kenmerkend genoeg zijn. Denk dat de tekening op die toppen wat meer houvast geeft maar ook daarin is met name bij Boomkruiper nogal wat variatie. Bij sommige Boomkruipers komt de tekening op P7 maar vooral P8 en 9 akelig in de buurt!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

heb hier nog even wat met het contrast gedaan, misschien dat het duidelijker wordt

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Ben bang dat het trapje uiteindelijk niet echt goed zichtbaar is: je kijkt er een tikkeltje schuin tegenaan en je hebt ook last van overbelichting. Het is zelfs niet zeker of je een eventueel vlekje op P4 gewoon niet ziet (het lijkt alsof de buitenste handpennen iets van het lichaam àf staan...?), het niet aanwezig is of dat er slechts een miniem plekje aanwezig is. Is dat laatste het geval en ik schat de positie van de andere treedjes goed in dan lijkt dit het patroon van Boomkruiper. Maar het blijft speculeren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

Citeer... hier een vergelijk tussen de vleugel van een Taiga(Kortsnavel)Boomkruiper en een gewone Boomkruiper (rechts). Hopelijk maakt het een beetje duidelijk hoe het nu zit met het 'overlapkenmerk' en het 'bakje' (want dat zijn 2 verschillende dingen!).of zelfs misleidend.
Mooi gedaan hoor, Frank!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Vandaag in elk geval 1 zekere taibo op de Potten: Lichte treedje op P4 duidelijk zichtbaar én top treedje P4 duidelijk hoger dan die op P5-6 (>'kommetje'/'bakje'). Minimaal twee erg lichte boomkruipers spec. ter plaatse (waarvan de taibo er mogelijk 1 was). Ook diverse boomkruipers (zonder spec.) te horen. Wat zijn die vuurgoudjes toch mooi! Oh ja, d'r zat ook nog een of ander erg zenuwachtig phyllo'tje  :duim:  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

He Vincent,

Ga jij dit geval voor mij redden??

Dank vast, Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Ha Max,

Graag hoor, maar wordt een beetje lastig om te bewijzen dat we dezelfde vogel gezien hebben, er vliegen dus minimaal twee witte Certhia spec's rond. Een van die specs had wel wat ik 'frosting' noemde (lichte vlekjes op bovendelen die Nils in zijn bijbel toeschrijft aan verse adult familiaris) en een mooi heldere wenkbrauwstreep, ook voor het oog. Maar van het trappetje (met de enige twee  overgebleven harde kenmerken dus) kon ik daar echt niets zien. Bovendien riep (in beide betekenissen) de humes toen weer.

Maar wel grappig: Zelf nooit een ook maar enigzins witte Certhia gezien, deze discussie met belangstelling gevolgd maar niet gedacht de opgedane kennis snel te kunnen gaan toepassen. Speelde wel met het idee om naar de humes van de Potten te gaan (en droomde even weg bij het idee er daar een echte taiga uit te trekken) maar kon vandaag meerijden en de eerste boomkruiper die ik tegenkom bij m'n eerste poging meer van de humes te zien dan een flits van een vaal phyllo'tje met een heftige wenkbrauwstreep (later ruimschoots goedgemaakt), is behoorlijk tam en rustig voor een boomkruiper en is 'hee!' mooi licht met 'yes!' een prachtig kommetje. Het geluk is met de dommen :D  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Ha Vincent,

Dank voor je betoog. Ik hoop dat er alsnog foto's van de goede komen.

Die andere witte Certhia (spec) nog op de onderdelen kunnen bekijken. Zoals ik al vertelde die van mijn vogel waren echt smetteloos wit (van komma's begreep ik toen nog minder dan nu).

Ik had ook een lichte Certhia die mijn vogel Taiga? vergezelde maar die riep als een Boomkruiper en had toch een waasje op de onderdelen (dij). Mijn "Taiga" leek zoals ik al vertelde niet als een Boomkruiper (of zoals de opname van Dick) te roepen maar ik val in herhaling.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

CiteerHa Max,

Graag hoor, maar wordt een beetje lastig om te bewijzen dat we dezelfde vogel gezien hebben, er vliegen dus minimaal twee witte Certhia spec's rond. Een van die specs had wel wat ik 'frosting' noemde (lichte vlekjes op bovendelen die Nils in zijn bijbel toeschrijft aan verse adult familiaris) en een mooi heldere wenkbrauwstreep, ook voor het oog. Maar van het trappetje (met de enige twee  overgebleven harde kenmerken dus) kon ik daar echt niets zien. Bovendien riep (in beide betekenissen) de humes toen weer.

Maar wel grappig: Zelf nooit een ook maar enigzins witte Certhia gezien, deze discussie met belangstelling gevolgd maar niet gedacht de opgedane kennis snel te kunnen gaan toepassen. Speelde wel met het idee om naar de humes van de Potten te gaan (en droomde even weg bij het idee er daar een echte taiga uit te trekken) maar kon vandaag meerijden en de eerste boomkruiper die ik tegenkom bij m'n eerste poging meer van de humes te zien dan een flits van een vaal phyllo'tje met een heftige wenkbrauwstreep (later ruimschoots goedgemaakt), is behoorlijk tam en rustig voor een boomkruiper en is 'hee!' mooi licht met 'yes!' een prachtig kommetje. Het geluk is met de dommen :D
Gewone Boomkruiper (maart, Budel) met opvallend veel witte vlekjes op de bovenzijde, brede wenkbrauw tot op de snavelbasis en, toevallig, ook nog 's een flinke achternagel. Niet spierwit van onderen maar bruin op de benedenflank redelijk beperkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ha Max,

Beide spec's inderdaad smetteloos wit van onderen (dus overall heel licht), in elk geval degene zonder duidelijke frosting en minst vette wenkbrauw (dus de minder uitgesproken familiaris-achtige van de twee) had meen ik wel wat zweem rond de anaalstreek. Maar ik heb beiden maar kort gezien en niet specifiek naar de anaalstreek gekeken - meer naar helaas niet zichtbare trappetjes. De twee specjes zaten heel even mooi en profile achter elkaar op opeenvolgende stammen maar vlogen vrij snel weg, waarschijnlijk ook omdat de humes weer even kwijt was en een aantal mensen om de geisoleerde bomen waar de Certhia's in zaten heen op meerdere plaatsen aan het zoeken was. Klinkt opzich wel aardig als het duo wat jij gezien hebt, als ik dit zo teruglees...

Veel boomkruipers horen roepen/zingen vandaag maar geen van de (2 of 3) lichte maakte geluid. In elk geval geen zang van taiga gehoord, roepje ken ik te slecht (wel nog weer even beluisterd vanavond) om iets over te zeggen. Daarnaast was er op het Sneekermeer het West-Fries kampioenschap modelspeedboot-varen o.i.d., flink lawaai, waardoor er niet altijd evenveel chocola te maken viel uit een constante brei van zachte piepjes van goudhaan, vuurgoudhaan, pimpel, staartmees en boomkruiper...

Zelf geen fotograaf maar volgens mij moet het mogelijk zijn als je er wat tijd in steekt op een doordeweekse dag om van de Potten met een goeie plaat van een echte taiga thuis te komen. Ben ook zeer benieuwd of iemand er in gaat slagen vast te stellen of er meerdere taiga's zitten of dat 1 of meer van die witte beesten toch als boomkruiper 'ontmaskerd' worden. In het laatste geval hebben we weer een beter beeld van in hoeverre er echt 'taiga-witte' boomkruipers (in NL) voorkomen. En het ergste wat iemand die het probeert kan overkomen is dat ie 'alleen' thuiskomt met een aantal knalplaten van vuurgoudhaan en de humes, als die laatste tenminste ietsje vaker een seconde stilzit dan vandaag.  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

@Frank: Keep them coming! Als je maar van het 'kommetje' afblijft ;)  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Hie nog een plaatje van gister, heb er zelf nog geen naam aan gegeven, kwam in het veld wel mooi over voor Taiga. Maar dat is ook maar een indruk...

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

en een nog verdere uitsnede....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

#85
CiteerHie nog een plaatje van gister, heb er zelf nog geen naam aan gegeven, kwam in het veld wel mooi over voor Taiga. Maar dat is ook maar een indruk...
Ik snap dat de onderzijde a.d.h. van deze foto's slecht te beoordelen is vanwege de belichting/schaduwwerking enz. maar vooralsnog ziet dat er weinig veelbelovend uit voor Taiga. De kruin is iets beter zichtbaar en daarop lijkt de witte kruinstreping minder te worden richting voorhoofd zodat dat meer bruin dan wit is: indicatief voor Boomkruiper. Trapjes-kenmerken zijn natuurlijk ook slecht te beoordelen maar een 'bakje' is in elk geval niet te zien. Móest ik hier een naam op plakken zou het Boomkruiper zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Fabian Meijer

Vandaag (vermoedelijk) dezelfde vogel gefotografeerd in de Potten bij Sneek:

frankneijts

CiteerVandaag (vermoedelijk) dezelfde vogel gefotografeerd in de Potten bij Sneek:
Fabian, kun je daar een close up van maken? Als ik 'm zó vergroot in Photoshop gaan net teveel details verloren. Alvast bedankt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaofik

Hey,

Kun je mooiere en schonere Taiga's krijgen dan deze?

Herman.

frankneijts

CiteerHey,

Kun je mooiere en schonere Taiga's krijgen dan deze?

Herman.
Misschien het topic nog 's doorlezen Herman?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'