onbekend ei

Gestart door Robert Heemskerk, december 14, 2008, 00:32:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi geleedpotigenforum,

Ik weet niet of ie goed staat in dit topic, maar ik gok het er maar op.  ^_^

Dit lijkt me een eitje ergens van?

Iemand een idee waarvan of van welke groep?

Robert Heemskerk

En deze?

''Escape from Alcatraz''  :gap:  

tjeuh

Wat het "eitje" op de eerste foto betreft, werkelijk geen fauw idee.
De ontvluchte misdadiger van de tweede foto is de galmug Semudobia tarda.
Ze leggen eitjes in de vrouwelijke katjes van de berk. En ze vergallen berkenzaadjes.
De berkenzaadjes worden rondachtig, glanzend bruin en vrijwel zonder vleugels. En soms is een venstertje te zien.
Op de website van Floris Grotenhuis www.galleninnederland.nl, zijn een paar verse gallen te vinden.
Berkengallen, bijna helemaal onderaan.

Semudobia tarda Roskam, 1977.
Groetjes,

Tjeu

Robert Heemskerk

bedankt Tjeuh  :duim:

Goed gezien.
Niet gedacht aan een zaadje van een boom  :D
En prachtige foto om het te illustreren! (wat is dat voor plant met 'aardbeienjam'?)
Bijzonder dat er in de kleine zaaddoosjes weer allerlei buitenberkse dingen afspelen, enkele microrupsen leven ook op/in de katjes van de berk.
Dit topic staat dus verkeerd, moet eigenlijk in het forum van de muggen..

groet, Robert

tjeuh

Citeer(wat is dat voor plant met 'aardbeienjam'?)
Hallo Robert,

Berken hebben twee soorten katjes, mannelijke en vrouwelijke.
Mannelijke katjes zijn hangend, ze produceren stuifmeel, en daarna vallen ze af.
Vrouwelijke katjes staan in het begin rechtovereind, pas later gaan ze hangen, en worden zo tot de "gewone" berkenkatjes.

Wat je op de foto ziet is dus een rechtopstaand vrouwelijk katje van een berk, de rode uitsteeksels zijn de stampers die op de vruchtbeginsels staan ingeplant. Op de foto van jouw kun je rechts de overblijfsels ervan nog zien.
En de galmug op de foto is de werkelijke veroorzaker van jouw gal. Als nieuwe soort beschreven in 1977 door Hans Roskam.

Groetjes,

Tjeu

Louis.Boumans

Geweldige foto! Verdient een ereplaatsje, samen met de foto van de lege gal!