pissebed ukkie

Gestart door Robert Heemskerk, december 14, 2008, 00:00:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi Pissebeddenforum,

Met een loupe op een blad met aarde vond ik een kleine larve.
Ik dacht in eerste instantie aan een Fannia sp. (vlieg) maar volgens mij is het een pissebedje in een zeer vroeg stadium..

Qua grootte moet je denken aan een millimeter of kleiner.

Robert Heemskerk

hier heb ik 'm met een penseel op een stukje papier gelegd.

Wat heeft ie nu bij zich?

Arp

Hoi Robert,

Dit is wel een Trichoniscidae, maar ik durf er niet echt een naam op te plakken. Zou heel goed Trichoniscus pusillus/provisorius kunnen zijn, maar ik durf Hyloniscus of Trichoniscoides ook niet helemaal uit te sluiten.

Heb je meer foto's van de ogen?  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ah, ik was weer te snel ... :gap:

Het oogje lijkt uit meer ocellen te bestaan, kun je daar nog een grotere crop van verzinnen of is dit de maximale resolutie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

CiteerWat heeft ie nu bij zich?
Wilde gok: Hij/zij is een oud vervellingshuidje aan het oppeuzelen ??  :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

volgens mij zie ik inderdaad meerdere ocellen

Arp

Poeh, tja  

Het geheel lijkt ook wel enigszins driehoekig, maar het heeft er anderzijds ook wel veel van dat er één grote bobbel in het midden zit met wat spul eromheen ...

Mijn camera doet ook dienst als mijn loep en die is niet goed genoeg om de ogen van juveniele Trichoniscus en Hyloniscus te kunnen bekijken, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee of bij juveniele Trichoniscus eerst één ocel (van de drie) groter is en later de andere pas tot ontwikkeling komen, of dat ze van meet af aan alle drie aanwezig en even groot zijn.

Zoals ik er nu tegenaan kijk zou het ook één grote ocel kunnen zijn met wat onregelmatige pigmentvlekken eromheen (en dan dus Hyloniscus).

Wellicht dat Matty, Hay, David of een andere echte Pissebeddenkennert hier met meer zekerheid wat over kan zeggen  - sorry  :huh:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

Ik ben in ieder geval blij dat ik weet dat dit een juveniele pissebed is  ;)

Ik ken ze inmiddels in meerdere formaten en leeftijden maar zo klein had ik ze zelf nog niet eerder gezien..

bedankt voor jouw commentaar  :duim:  

Arp

#8
Heb vorig jaar eens een keer iets hier neergezet met wat juvenielen en adulte 'kleine' Pissebedden - misschien heb je er wat aan ter vergelijking ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Heren,

Het is Trichoniscus pusillus/provisorius, juveniel. Het lichaam is nog niet volledig gepigmenteerd. Het aantal ocellen is niet goed te zien maar het zijn er meerdere. Bij Hyloniscus, met 1 ocel, is het ocel opvallend groot en daardoor bijna altijd duidelijk te zien. Het steekt veel verder uit en mede hierdoor, door het werkaatsen van opvallende licht, krijgt het ocel een lichter en glaziger uiterlijk. Het steekt dan duidelijker af tegen de achtergrond dan de ocellen van Trichoniscus. Bovendien is de pigmentvlek onder de ocel minder groot en ook minder donker dan bij Trichoniscus. Dit draagt ook bij tot een betere zichtbaarheid van de enkele ocel bij Hyloniscus. Zelfs bij een wat wazige foto van voldoende vergroting is de enkele ocel meestal wel zichtbaar.

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging