kleine pissebed

Gestart door Robert Heemskerk, december 13, 2008, 23:33:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi Pissebeddenforum,

Een klein pissebedje (~3-4mm).
Misschien een Paars drieoogje?


Robert Heemskerk

detailopname antenne

Arp

#2
Hoi Robert,

Nee, een kleine (juveniele/sub-adulte) Mospissebed (Philoscia muscorum)  ^_^

Meest opvallende kenmerk en wonderbaarlijk goed op de foto (voor zo'n uk) is de dikke antenneflagel met drie leden (Trichoniscidae hebben een smalle puntige flagel met 4 of meer nauwelijks onderscheidbare leedjes).

P.S./Edit: Ah, op de tweede foto nog duidelijker  :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

#3
Ja, klein grut..

bedankt voor de uitleg!  :duim:

Hierbij nog een andere, ik kan niet een drieledige antenneflagel zien maar vermoedt dat dit dan ook een Philoscia muscorum is?

Ik heb overigens nog een heel klein, piepklein pissebedje.., ik dacht eerst aan een larve van een vlieg (Fannia sp.) maar na beter turen is het een baby-pissebedje  :wub:
Die zal ik in een apart topic plaatsen..

Arp

Ja hoor, zelfde ;)  Ik zie de drie leedjes van de flagel trouwens wel (net), maar ook de gehele vorm van de flagel is genoeg. Overigens zie je mooi dat het oog uit een flink aantal ocelli bestaat ...

Ben benieuwd naar je uk  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Heren,

Nog als aanvulling de kop is iets donkerder (opvallend donkerde bij volwassen exemplaren), een rugstreep is aanwezig (opvallender bij volwassenen), en het staartstuk is plotseling versmalt. Deze drie kenmerken komenniet voor bij Trichoniscus-soorten.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

Citeer... en het staartstuk is plotseling versmalt. Deze drie kenmerken komen niet voor bij Trichoniscus-soorten.
Uhhhmmmm .... ?  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Het is allemaal erg relatief. Bij Philoscia is de versmalling heel opvallend. Bij sommige soorten die behoren tot de familie Trichoniscidae komt een dergelijke versmalling ook voor, maar lang niet zo opvallend. De drie kenmerken gezamelijk komt alleen bij Philoscis muscorum voor.

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

CiteerHet is allemaal erg relatief.
Tuurlijk, ik moest alleen even grinniken omdat je het natuurlijk wel gebruikt als kenmerk voor/tegen Haplophthalmus enzo ;)

Had je nog ideeën voor Robert's Trichoniscidae? (over de oog-configuratie van juveniele Trichoniscus sp. bijvoorbeeld   ^_^  )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Zie mij opmerkingen aldaar!

Met groet,

M
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mberg

Oh ja,

Arp, je waarneming uit Deurningen (2008-04-09) in folder Isopoda is Armadillidium nasatum. Leuke waarneming.

M
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Arp

CiteerArp, je waarneming uit Deurningen (2008-04-09) in folder Isopoda is Armadillidium nasatum.
Dat was dit beest, dat tot nu toe nog op m'n schijf staat als "Armadillidium arpensis" :gap:

Denk toch niet dat het nasatum is -_-

Hij is inmiddels overleden, en zit hier in een potje alcohol te wachten tot ik hem een keer bij jou of Hay langs breng (vond ik leuker), maar ik vergeet het steeds. De vorige maand bij Hay en afgelopen week nog in Leiden geweest maar had hem niet meegenomen ...   :rolleyes:

Zal ik hem maar gewoon opsturen?  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp,

Zal hem graag voor je bekijken!

Adres:
M.P. Berg
Vrije Universiteit
Instituut voor Ecologische Wetenschappen
Afdeling Dierecologie
De Boelelaan 1085
1081 HV Amsterdam

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging