Neobisium spec.

Gestart door Robert Heemskerk, december 13, 2008, 23:16:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag overige geleedpotigenforum,

Vandaag vond ik enkele Neobisium spec. onder een stukje hout in het bos.
Wat voor soort is dit?
Een Mosschorpioen?

Op een schaar zit een parasiet? of is het een klein schorpioentje?

groet, Robert


Robert Heemskerk

detail van de schaar

mberg

Hej Robert,

Inderdaad een Neobisium, waarschijnlijk N. (synoniem N. muscorum). De 'parasiet' is een foretische mijt. Waarschijnlijk is het geen parasiet maar een lifter, die zich laat vrvoeren naar een geschikte plaats. Foresie komt veel voor bij loopkevers, miljoenpoten en mestkevers (maar dit zijn andere soorten).

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Robert Heemskerk

bedankt Matty,

Foresie komt ook voor bij dit soort Schorpioentjes hè?, dan houden ze zich vast aan een vliegend insect.

Grappig dat ze zo hard achteruit kunnen rennen...............!!

Ik neem aan dat deze Neobisium niet verder op soort kunnen worden gebracht vanaf de foto?
Enkele foto's plaats ik nog hieronder.





mberg

Hej Robert,

Het is allemaal relatief. Voor een mijt is een niet vliegende pseudoschorpioen al een hele verbetering. Pseudoschorpioenen doen zelf ook aan foresie, bijvoorbeeld door zich vast te klampen aan een poot van een vlieg of langpootmug.

Inderdaad, pseudo's zijn lastig te determineren. Vanaf een foto is niet te doen. Details van de scharen zijn belangrijke kenmerken en die zijn vanaf een macrofot niet te zien.

De huidige naam van N. muscorum is N. carcinoides.

Met groet

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging