op korstmos

Gestart door bruggeman, december 13, 2008, 16:46:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik dacht een leuke kleine asco gevonden te hebben op een Candelaria. Maar nee, geen asci, geen basidiedien ook trouwens. Sporen ontbreken ook, Ik weet niet wat ik hier mee aan moet. Als je hem vrgroot zie je allemaal hersenachtige roze kronkels die uit wijde, krongelige draden (hyphen?) bestaan. Hier en daar zit een verdikking met een scheidingswand er tussen. Er zitte ook enkele losse, dunnere, niet zo kronekeige hyphen tussen met hier en daar een gesp. Maar of dat de zelfde soort is durf ik niet te zeggen. Wel lijken er soms uit de hersenachtige knoedeltjes dunnere hyphen naar buiten te komen.

Misschien zegt dit ding iemand iets (ik hoop het)
groet,
Ida

bruggeman

wat meer vergroot
groet,
Ida

bruggeman

#2
knoedels met midden onder een verbreding met septum en boven een dunnere hyphe die waarschijnlijk  met de dikkere verbonden is
groet,
Ida

Ismael

Groeten Ismaël Wind

alegro

#4
CiteerMisschien zegt dit ding iemand iets (ik hoop het)
Misschien Illosporiopsis christiansenii. Dat is ook zo'n roze geval. Die staat teboek als parasiterend op Physcia, maar wie weet...
Grüezi mitenand,
Arjan

bruggeman

groet,
Ida

Corryabbink

#6
Ida,
Ik meen op jouw foto ook een Physcia te zien.
Zie:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry477163
Ik verplaats het item naar het korstmossenforum.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

waterland01

Dit lijkt mij ook Illosporiopsis christiansenii. Ook wel beschreven als parasiet op Candelaria concolor, dus het kan best dat hij hier op deze soort groeit. Heb ik overigens zelf nog niet gezien. Zou je hem kunnen verzamelen en bewaren of opsturen?  
Henk Timmerman