Hoofdmenu

Wat is de zin ?

Gestart door rapunzel, december 16, 2008, 19:26:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Op Observado zag ik deze waarneming:

http://observado.org/waarneming/view/40612735

Ik vraag me af wat de zin van dit soort waarnemingen is.
Niemand kan de waarneming controleren, niemand kan de locatie controleren.
Ik vind dat een waarneming verifieerbaar moet zijn, of op zijn minst acceptabel gemaakt moet worden. Anders kun je wel de meest zeldzame waarnemingen melden.
Begrijp me goed, dit heeft niets met de waarnemer te maken, maar wel met het systeem van versluieren.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

hiskodevries

Admins kunnen alle details zien. het is des waarnemer om de details te verbergen.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rapunzel

CiteerAdmins kunnen alle details zien. het is des waarnemer om de details te verbergen.
Volgens  "The Orchid genera Anacamptis, Orchis, Neotinea"van Kretschmar, Eaccarius & Dietrich uitgave 2007 komt Orchis anatolica op het vaste land van Griekenland niet voor, net zomin als de eventuele ondersoorten Orchis anatolica ssp. troodi,  sitiaca of kochii.
Het zou dan toch wel leuk zijn om een indicatie te geven waar de soort dan wel gevonden is (b.v. de Griekse eilanden) en/of een foto van de soort te laten zien.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

rapunzel

Citeer
CiteerAdmins kunnen alle details zien. het is des waarnemer om de details te verbergen.
Volgens  "The Orchid genera Anacamptis, Orchis, Neotinea"van Kretschmar, Eaccarius & Dietrich uitgave 2007 komt Orchis anatolica op het vaste land van Griekenland niet voor, net zomin als de eventuele ondersoorten Orchis anatolica ssp. troodi,  sitiaca of kochii.
Het zou dan toch wel leuk zijn om een indicatie te geven waar de soort dan wel gevonden is (b.v. de Griekse eilanden) en/of een foto van de soort te laten zien.

Koos Ballintijn
Als aanvulling nog het volgende:

Als je onder de soortenlijst van Observado.org kijkt
blijkt de waarneming van Orchis anatolica op 21 oktober 2008
door Jan Essink, admin orchideeen, op Lesbos gedaan te zijn.
Ook als admin siert het je als je je waarneming door anderen laat toetsen, al was het maar door een foto.
Bovendien is de hele versluieringsoperatie tamelijk onbeholpen uitgevoerd.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Jan Essink

Beoordeling opgeven
Betreft waarneming van een Orchis anatolica op 2008-10-21 (details).

beoordeling extern          onbekend,
Waarneming.nl approved  Onbekend / N.v.t.  

Ik heb de beoordeling niet ingevuld dat moet iemand anders doen, maar ik weet dat de waarneming juist is.
Want Koos, ken jij Orchis anatolica, heb jij dit soort planten wel eens gezien?

Jan
 



met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Jan Essink

bijgaande de discussie met Lida den Ouden over deze plant. Omdat ik verschillende mensen ken die naar Lesbos geweest zijn heb ik hun ernaar laten kijken

QUOTE (Jan Essink @ Oct 20 2008, 16:29 PM)
QUOTE (lidadenouden @ Oct 20 2008, 15:41 PM)
Ja, Orchis anatolica lijkt zeer waarschijnlijk, alleen is de spoor aan de basis niet duidelijk breder dan aan de top. Ik houd het er voorlopig op.
Overigens stond de orchidee zuid van Agiassos, oost van Mt Olymbos, in een klein glooiend weitje naast het voetpad door licht bos, op het weitje stonden nog enkele andere orchideesoorten. Invoeren in observatio heb ik nog nooit gedaan.
Jan Essink bedankt voor je hulp en zou jij hem eventueel in willen voeren in observatio? Als dat nog iets anders oplevert als Orchis anatolica hoor ik het graag.
Groet,
Lida den Ouden  


Lida,

dat wil ik wel alleen komt mijn naam eronder te staan en komt hij tevens in de lijst van mijn waarnemingen
probeer het eens op http://observado.org/index.php

groet,

Jan  
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

rapunzel

CiteerWant Koos, ken jij Orchis anatolica, heb jij dit soort planten wel eens gezien?

Jan,

Daar gaat het helemaal niet om. Ik begrijp de zin van het beschermen van groeiplaatsen van kwetsbare soorten, maar als je  de versluiering te veel overdrijft heeft plaatsing op de website van Observado.nl  m.i. geen zin. Het idee van zowel Observado.org als Waarneming.nl is toch dat je je waarnemingen zoveel mogelijk deelt met anderen. Als je dat niet wilt moet je de waarneming maar diep in de spelonken van de database opbergen, dan hoeft, behalve de Griekse PGO, toch ook niemand te weten dat de waarneming gedaan is.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Jan Essink

Koos,

laat mij eens zien wat jij over deze orchidee op jouw scherm te zien krijgt.
Ikzelf zie alles wat ik ingevoerd heb en dat ziet de waarnemer ook. Voor hem is deze site gemaakt. Je kan je waarnemingen kwijt als je zelf niets daarvoor hebt.
Maar,
De zin van het vervagen is toch dat alle orchideeen bescherming moeten hebben.
dus het is beter dat de buitenlandse waarnemers de details niet te zien krijgen. Als voorbeeld Turkije, in dit land worden bijna alle soorten orchideeen uitgegraven omdat de knol goed voor de potentie zou zijn en omdat er in de knol iets zit wat bij de bereiding van ijs gebruikt wordt.
Wij kennen een geval van vroeger dat Dactylorhiza sambucina (vlierorchis) werd uitgegraven omdat ome dokter er een leuk bedrag voor gaf.

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

rapunzel

CiteerDe zin van het vervagen is toch dat alle orchideeen bescherming moeten hebben.
dus het is beter dat de buitenlandse waarnemers de details niet te zien krijgen.
Jan, de pagina stond op Observado.org onder recente waarnemingen/planten
Daar kun je hem niet meer terugvinden, want de recente waarnemingen lopen nu vanaf 30 oktober 2008.
Ik heb op de info van de waarneming van Orchis anatolica zoals die toen op die pagina stond geklikt, dat bracht me naar
http://observado.org/waarneming/view/40612735
Daar stond toen nog geen foto bij, bij waarnemer stond vervaagd en als gebied stond vermeld Griekenland.
Ik vond en vind het zinloos om dit soort waarnemingen op de website van Observado.org te zetten. Wie kan er iets met deze informatie.

Je hebt zo te lezen heel weinig vertrouwen in buitenlandse waarnemers, terwijl ik denk dat al die buitenlandse orchideeenliefhebbers samen een krachtig platform vormen voor de bescherming van de flora in Griekenland, Turkije en andere landen in die regio. Ik denk dat die invloed belangrijker is (denk b.v. aan Natura 2000, Plantlife, Planta 2000)  dan de schade die het uitsteken van een enkele knol door een liefhebber veroorzaakt. Ook lokale beschermingsorganisaties hebben belang bij kennis over het voorkomen van soorten in hun regio. Dan kunnen ze eventueel via Observado.org meer informatie over een populatie aanvragen. De lokale consumenten van de knollen weten bovendien toch wel waar die knollen staan. Betrokken waarnemers en liefhebbers zijn een belangrijk wapen in de strijd om de bescherming, want het zijn vaak de lokale bestuurders en ondernemers die met hun plannen de planten bedreigen.

Mensen moeten de orchideeen kunnen zien, ze leren kennen en er van gaan houden, dat is ook een aspect dat moet worden meegenomen bij vervaging.  

Daarom is mijn mening: vervaging op 1 km, en als het echt hard nodig is (Rode Lijst info)  5 km. is prima, maar je kunt er rustig bij zetten dat de soort op Lesbos is gevonden en misschien ook wel in welke regio.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Jan Essink

Koos,

mijn kaartje geeft zelfs het coordinaat aan op Lesbos alleen voor de "gewone"waarnemer staat er Griekenland. Mij is bekend dat Orchis anatolica nog niet op Lesbos waargenomen is, maar waarom niet.

Er is zelfs een Serapias soort in Nederland gevonden en die komt eigenlijk alleen in het Middellandse zee gebied voor.  

Over vervagen het volgde: Een heleboel orchideeen zijn zeldzaam, alleen sommige kom je bijna overal tegen.
ik wil eerst eens kijken hoeveel waarnemingen ingevoerd worden om misschien de vervagingstatus op te heffen. Maar dat is dan altijd nog aan de waarnemer die heeft zelf de mogelijkheid om dat wel of niet te vermelden

Over dat uitgraven van knollen.

Ik ben bang dat binnen 10-15 jaar er in Turkije geen orchidee meer voorkomt. Ze graven niet een paar uit, nee, ze graven alles uit. Voor enkele jaren waren de begraafplaatsen nog veilig, want dat is in hun ogen heilige grond, daar kom je niet. Maar daar zie je zelfs planten die uitgegraven zijn en gewoon achteloos op de grond liggen. Zelfs soorten die tot voor kort niet werden uitgegraven gaan er nu met duizenden uit. b.v. Himanthoglossum comperianum ( Comperia comperiana)

Orchis sancta is behoorlijk in Turkije zeldzaam maar op een begraafplaats vonden wij meer dan 200 planten zonder knol. Ook op een vindplaats met Himanthoglossum montis-tauri, waar maar een 8 planten staan, lagen er een paar zonder knol. Zo gaan de Turken met hun natuur om. Salep is in Turkije een heel belangrijk woord

Als je het boek van Kreutz over de Orchideeen van Turkije er over raadpleegd dan kan je daar zien hoe het toeging en toegaat.

groet,

Jan


p.s. fijne feestdagen en een goed 2009, ben t/m 8 januari niet meer op het forum te vinden
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

rapunzel

CiteerOver dat uitgraven van knollen.

Ik ben bang dat binnen 10-15 jaar er in Turkije geen orchidee meer voorkomt. Ze graven niet een paar uit, nee, ze graven alles uit. Voor enkele jaren waren de begraafplaatsen nog veilig, want dat is in hun ogen heilige grond, daar kom je niet. Maar daar zie je zelfs planten die uitgegraven zijn en gewoon achteloos op de grond liggen. Zelfs soorten die tot voor kort niet werden uitgegraven gaan er nu met duizenden uit. b.v. Himanthoglossum comperianum ( Comperia comperiana)

Orchis sancta is behoorlijk in Turkije zeldzaam maar op een begraafplaats vonden wij meer dan 200 planten zonder knol. Ook op een vindplaats met Himanthoglossum montis-tauri, waar maar een 8 planten staan, lagen er een paar zonder knol. Zo gaan de Turken met hun natuur om. Salep is in Turkije een heel belangrijk woord

Als je het boek van Kreutz over de Orchideeen van Turkije er over raadpleegd dan kan je daar zien hoe het toeging en toegaat.

groet,

Jan


p.s. fijne feestdagen en een goed 2009, ben t/m 8 januari niet meer op het forum te vinden
Jan, Afgelopen voorjaar tijdens een "cultuurvacantie"gewoon in de berm van de weg.
Er is nog hoop. Denk er maar eens aan hoe wij in Nederland met onze planten omgaan.

Prettige dagen.
Koos
Koos Ballintijn