Damhert

Gestart door tekenaar, december 10, 2008, 14:43:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Ik zit al een tijd te dubben over de status van damherten. Dit onderwerp is actueel vanwege de toename van damherten in de AWD en het verschijnen van damherten op tal van andere plaatsen.

Damhert is een rode lijst soort met status "bedreigd" (2004)

De rode lijst is bedoeld als een indicatie met welke soorten het slecht gaat, m.a.w. welke soorten extra aandacht nodig hebben van natuurbescherming.

Echter, alle damherten die momenteel in Nederland voorkomen stammen af van damherten uit hertenparken (uitgezet/losgelaten/ontsnapt).

Dat betekend dat Nederlandse damherten genetisch niet verschillen van hun soortgenoten uit hertenparken. Damherten worden over vrijwel de hele wereld (tot in Afrika toe) in hertenparken gehouden en de "gevangenschapspopulatie" is alles behalve bedreigd. Dit betekend ook dat de Nederlandse damherten "vervangbaar" zijn: mochten ze om de een of andere reden uitsterven, dan kan je altijd opnieuw damherten uit hertenparken loslaten. Kennelijk passen deze dieren zich in korte tijd aan aan een leven in het wild.

Wat ik me afvraag is waarom worden deze uit gevangenschap afkomstige damherten toch als inheemse rode lijst-dieren beschouwd en als zodanig meegenomen in natuurbescherming? Waarom krijgen ze niet een vergelijkbare status als b.v. schotse hooglanders (die iewat makkelijker vangbaar zijn - alhoewel, dat kan ook rodeo-taferelen opleveren)?

M.a.w. is het niet zo dat de aandacht voor uit gevangenschap afkomstige damherten aflijd van werkelijk bedreigde inheemse populaties van andere soorten, die niet vervangbaar zijn (omdat natuurlijke populaties genetisch van elkaar plegen te verschillen)? M.a.w. ik vindt het OK dat damhert als inheems wordt beschouwd (daar is vast overnagedacht) maar horen de huidige Nederlandse damherten echt wel een rode lijst status te hebben?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Windekind

Wat mij betreft: deze damherten horen niet op de rode lijst. Alhoewel, wat doen we dan met de bever en de otter ?

Aanverwant:
vrijwel alle Nederlandse boom en struiksoorten betreffen (nageslacht van)import uit het buitenland. Dit is genetisch heel ander materiaal met vaak ook aantoonbaar andere eigenschappen. De weinige echte oorspronkelijke bomen en struiken die er nog over zijn moeten m.i. wel op de rode lijst.  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

bhendrikx

Als ik het goed heb komt het damhert al sinds de laatste ijstijd niet mee voor in West-Europa maar is door de mens opnieuw naar deze streek gebracht. Een verschil met soorten als otter en bever die uiteraard wel inheems zijn.
Van de rode lijst af dus!
Groeten Bart

Windekind

#3
CiteerEen verschil met soorten als otter en bever die uiteraard wel inheems zijn.
Soort wel maar genetisch materiaal niet  ;)

However, Bart het is natuurlijk duidelijk dat er verschil zit tussen otter/bever en damhert. Laatste is waarschijnlijk i.d.d. in laatste ijstijd uitgestorven in nw-europa.

Bever en otter zijn natuurlijk ook gewoon naar Nederland teruggebracht. Welliswaar na enkele kjaren van uitsterven in NL en welliswaar uit niet al te ver gelegen gebieden, maar toch.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

...Paul,

ik denk dat je hier nog op terug moet komen. Je hebt zelf het item gestart.

Daarbij wil ik nog toevoegen dat het hier uiteindelijk een definitiekwestie zal betreffen. Dan kun je dubben wat je wilt over een soort, maar het gaat om de definitie !!!
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins