Wensen wensen wensen

Gestart door Gert Veurink, december 09, 2008, 23:01:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Kan wel degelijk,
Laatste datum Speerwater 22 Juli
Vroegste datum 13 Juli

Je moet dan wel een hele boel geluk hebben! Maar het kan dus in Theorie.
Gaffellibel, Bronlibel, Gevlekte Glans, Hoogveenglans, Zuidelijke Oever kun je dan er mischien ook nog wel in krijgen.

Wil je het dus in 1 weekend alles doen dan moet je vrijdag 17 Juli t/m Zondag 19 Juli vrijd houden. Ik wens je alvast heel veel succes.

Ideetje voor een Big Weekend?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joost nijskens

Citeer
CiteerNou.... in 1 weekend én Kempense heidelibel én Speerwaterjuffer zien is niet heel gemakkelijk....  ;)
Ooit van een lang weekend gehoord? ;)
inderdaad, zo'n lange weekenden heb ik niet. ;)  
Groeten,
Joost Nijskens

nick w

Ik ga allang blij zijn als ik één soort meer zie dan volgend jaar, als beginner ben ik kennelijk nog niet handig genoeg ik zoeken.

Tweede wens is daarom: een excursie met een kenner ;-)

Groet,
Nick W

frankneijts

#33
Citeer- iemand (waarschijnlijk Weia, Johan, Frank of Theo) ontdekt een nieuwe soort voor Nederland

En dan eind volgend jaar, als je je top-5 van 2009 'moet' opgeven, zeker mauwen: hé Neijts waar is/was die nieuwe soort..?  B)

Wensen voor 2009, in willekeurige volgorde:
* Met Gevlekte witsnuit, Zuidelijke heide en - oever zou mijn nieuwe jaar al heel geslaagd zijn: voor mij nieuwe soorten in de Kempen en de enige niet-zo-heel-zeldzame die ik (nog) niet heb gezien hier. Die Gevlekte moet gaan lukken: zie mijn top-5 van volgend jaar (anders màg je mauwen Gert...)
* Een geheel nieuwe soort voor de Kempen, bijv. libel- en/of juffer waarvan de naam begint met Gaffel en, (keep on dreamin') Tweevlek (Groot Meer, Groot Malpieven, Ringselven? With a little help from my friends....!)
* Nieuwe waarneming van in de Kempen 'uitgestorven' soorten als Sierlijke Witsnuit of Bronslibel. Misschien zelfs, geheel onverwacht, Oostelijke witsnuit?
* Elke nieuwe populatie van minder algemene/zeldzame soorten als Speer, Hoogveenglans, Gevlekte Glans, Kempense. Wat die laatste betreft hoop ik toch echt dat we iets kunen doen aan de situatie bij Budel-Dorplein waar dit jaar niet één exemplaar is gevonden.
* Alle 40 soorten (of meer) van de Big Day (niks weekend èn uitsluitend Kempen) in 2009 en dan mag daar best 1 van de bovengenoemde soorten bij zitten.........

En als ik iemand kan helpen met z'n wenssoorten voor 2009 (mits te vinden in de Kempen natuurlijk) dan geef maar een gil.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Die Frank..., zit je al in ongeveer de libellenrijkste streek en wil je nóg meer spetters! Ik ben maar eens gaan kijken hoe dichtbij huis ik alle soorten gezien heb en dat viel me niet tegen. Binnen een straal van 100 meter 25 soorten, binnen een straal van 15 kilometer zijn het toch ook al 40 soorten.  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerDie Frank..., zit je al in ongeveer de libellenrijkste streek en wil je nóg meer spetters! Ik ben maar eens gaan kijken hoe dichtbij huis ik alle soorten gezien heb en dat viel me niet tegen. Binnen een straal van 100 meter 25 soorten, binnen een straal van 15 kilometer zijn het toch ook al 40 soorten.
Hoe zat t ook al weer met de duvel en de grote hoop...?  :P  

Sticht

#36
CiteerIk ben maar eens gaan kijken hoe dichtbij huis ik alle soorten gezien heb en dat viel me niet tegen. Binnen een straal van 100 meter 25 soorten, binnen een straal van 15 kilometer zijn het toch ook al 40 soorten.
Leuk! Ik heb 20 tuinsoorten en ook net als jij 25 soorten in de wijk aan de rand van Utrecht. Verder totaal 37 soorten ietsje verder weg; ik ben benieuwd welke drie ik mis die jij wel heb. Mooie uitdaging voor volgend jaar.

Lijst 37 soorten:

Azuurwaterjuffer
Blauwe breedscheenjuffer
Blauwe glazenmaker
Bloedrode heidelibel
Bruine glazenmaker
Bruine korenbout
Bruine winterjuffer
Bruinrode heidelibel
Geelvlek heidelibel
Gewone oeverlibel
Gewone pantserjuffer
Glassnijder
Groene glazenmaker
Grote Keizerlibel
Grote roodoogjuffer
Houtpantserjuffer
Kleine roodoogjuffer
Lantaarntje
Noordse witsnuitlibel
Paardenbijter
Platbuik
Smaragdlibel
Steenrode heidelibel
Tangpantserjuffer
Tengere grasjuffer
Tengere pantserjuffer
Variabele waterjuffer
Venglazenmaker
Venwitsnuitlibel
Viervlek
Vroege glazenmaker
Vuurjuffer
Vuurlibel
Watersnuffel
Weidebeekjuffer
Zwarte heidelibel
Zwervende heidelibel

marcel123

#37
Citeerik ben benieuwd welke drie ik mis die jij wel heb. Mooie uitdaging voor volgend jaar.
Deze misschien: http://waarneming.nl/waarneming/view/2544919 en de Zuidelijke Keizerlibel vlak bij het station Overvecht http://waarneming.nl/waarneming/view/298012 zal Weia ook wel hebben. Ik wens je veel succes bij je poging volgend jaar.

frankneijts

Citeer
CiteerDie Frank..., zit je al in ongeveer de libellenrijkste streek en wil je nóg meer spetters! Ik ben maar eens gaan kijken hoe dichtbij huis ik alle soorten gezien heb en dat viel me niet tegen. Binnen een straal van 100 meter 25 soorten, binnen een straal van 15 kilometer zijn het toch ook al 40 soorten.
Hoe zat t ook al weer met de duvel en de grote hoop...?  :P
Jullie hebben hardstikke gelijk! Ik pleit onmiddellijk schuldig aan wonen in een nog steeds zeer libellenrijke streek (waar ook wel 's een leuk vogeltje rond toert), aan vaak en veel wensen dat het er nog méér zijn/worden, aan hardnekkige en veelvuldige pogingen daar zoveel mogelijk van te zien, aan het mateloos genieten van al die beestjes, aan.........  B)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

CiteerLijst 37 soorten:

Tangpantserjuffer
Tengere pantserjuffer
Vuurlibel
Jij hebt er drie in je lijstje die ik niet heb, van de pantsers weet ik het gewoon niet meer, de vuurlibel komt nog wel.
Ik heb verder: gevlekte witsnuit (dichtbij Utrecht, maar je zult wsch naar de Kromme Rade moeten), metaalglanslibel (mazzel hebben), zwervende pantserjuffer (Heidestein) en de twee spetters die Marcel al noemde (veel tot extreem veel mazzel hebben). Uit dit alles volgt ook dat ik me vertelde: 39 soorten ipv 40 binnen 11 km.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citeer
Citeer- iemand (waarschijnlijk Weia, Johan, Frank of Theo) ontdekt een nieuwe soort voor Nederland

En dan eind volgend jaar, als je je top-5 van 2009 'moet' opgeven, zeker mauwen: hé Neijts waar is/was die nieuwe soort..?  B)
Ik beloof hierbij plechtig dat ik niet zal mauwen over het niet ontdekken van een nieuwe soort door een ander... ;)
Maarre, wel je best doen hè! Zal ik ook doen
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Citeer
Citeer
Citeer- iemand (waarschijnlijk Weia, Johan, Frank of Theo) ontdekt een nieuwe soort voor Nederland

En dan eind volgend jaar, als je je top-5 van 2009 'moet' opgeven, zeker mauwen: hé Neijts waar is/was die nieuwe soort..?  B)
Ik beloof hierbij plechtig dat ik niet zal mauwen over het niet ontdekken van een nieuwe soort door een ander... ;)
Maarre, wel je best doen hè! Zal ik ook doen
Ja akela.........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer- iemand (waarschijnlijk Weia, Johan, Frank of Theo) ontdekt een nieuwe soort voor Nederland

En dan eind volgend jaar, als je je top-5 van 2009 'moet' opgeven, zeker mauwen: hé Neijts waar is/was die nieuwe soort..?  B)
Ik beloof hierbij plechtig dat ik niet zal mauwen over het niet ontdekken van een nieuwe soort door een ander... ;)
Maarre, wel je best doen hè! Zal ik ook doen
Ja akela.........
Heel groed Frank

:lol:  
groet!
Gert Veurink



Sticht

CiteerIk heb verder: gevlekte witsnuit (dichtbij Utrecht, maar je zult wsch naar de Kromme Rade moeten), metaalglanslibel (mazzel hebben), zwervende pantserjuffer (Heidestein) en de twee spetters die Marcel al noemde (veel tot extreem veel mazzel hebben).
Bedankt, dat zijn mooie uitdagingen :-(

Gert Veurink

Ben net weer bezig met een soort 'natuurkalender' voor 2009 te maken (wat vliegt waar en wanneer).
Ja mensen, er worden mooie foto's gemaakt van winterjuffers,  de dagen worden al weer langer en de datum voor de NVL-dag is bekend...
Het nieuwe jaar begint binnen een week, dus we kunnen bijna los met onze wensen ;)
groet!
Gert Veurink



MC

Mijn libellenwensen:

-zuidelijke heidelibel voor mij nieuw in NL, uiteraard zelf ontdekken.
-kleine tanglibel, tjsa, euhm, het kan in theorie. Misschien zit ik een week vlakbij de Roer.
-Lindenia tetraphyla, Coenagrion ornatum & Cordulegaster heros in Macedonie (en natuurlijk P. elisabethae, maar dat zou wel te mooi zijn).
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Gert Veurink

Citeerin Macedonie
en Caliaeshna microstigma?
groet!
Gert Veurink



MC

#47
Citeeren Caliaeshna microstigma?
Heb ik al  :D
En bovendien is dat lokaal niet zo'n heel interessante soort vermoed ik.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Gert Veurink

#48
Na het bekijken van wat oude waarnemingen ook maar weer eens een oud topic opgediept

Bijna 5 jaar later zijn veel wensen uitgekomen....
Nu de wensen voor komend jaar! Ik heb alweer een lijst, bronslibel en tweevlek in NL staan bovenaan, op korte afstand gevolgd door zadellibel in NL en mercuur in twente. Kortom, ik doe het rustig aan komend jaar. ;D
Nieuwe locaties voor hoogveen in overijssel of oostelijke witsnuit waar dan ook zijn ook erg welkom overigens. Net als gaffellibel aan de vecht :blink:
Wat kleiner: wordt wel tijd dat ik weer eens een rivierrombout zie, gek beest.
groet!
Gert Veurink



nick w

die laatste zou ik nou weleens live willen zien, ik ben ooit eens gaan zoeken met Theo en Anne en toen vonden we één huidje. Ik vind alle rombouten helemaal geweldig. Dus ik wens goeie zonnige weekenden zonder verplichtingen in het romboutenseizoen, zodat ik vaak kan gaan zoeken!

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Ik wil komend jaar in zuid Spanje huidjes vinden van: Ischnura graellsi, Brachythemis impartita, Trithemis kirbyi, Diplacodes lefebvrii en Zygonyx torridus. In noordoost Polen moet Nehalennia speciosa lukken, samen met vast nog wat andere leuke soorten. Ook vlinders. Het wordt bijvoorbeeld weer eens tijd voor Lopinga achine.

Verder sluit ik me wat Epitheca betreft bij Gert aan. Dat moeten we in 2014 echt gaan doen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Weia

Citaat van: Goyatlah op december 10, 2008, 00:54:07 AM
Daarnaast Kempense

Die wens van Dolf van jaren geleden is wel erg uitgekomen!
Ik had de afgelopen jaren steeds de wens een kleine tang te zien, en dat is gebeurd, dus nu alleen nog maar nieuwe soorten als wens plus de verdwenen tweevlek, brons en dwerg.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0