roofvogel

Gestart door oostsouburg, december 09, 2008, 19:42:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

pwolf

niet doorslaggevend maar hebben jullie in de gaten dat Havik op Walcheren (ja, daar ligt Oost-Souburg) nog steeds behoorlijk zeldzaam is?

pim
Pim Wolf, Vlissingen

ahjoon

#31
Citeer
Citeer
CiteerIk weet niet of dit nog iets toevoegd, maar ik dacht aan dit commentaar "IT IS a Sparrowhawk: note the yellow orbital ring, never present on a Goshawk' bij deze foto: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=39736.

Ik denk die oogring ook op de eerste foto te zien.

Met vriendelijke groeten,

Christian
Zo.., Christiaan, dit zou wel eens een heel deftig, doorslaggevend kenmerk kunnen zijn dat tot op heden niet is opgemerkt. De 'orbital ring'!
Maar ook zonder deze ring is van de vogel in dit topic echt geen Havik te maken.

De ANWB-gids is overigens nauwelijks geschikt voor roofvogeldeterminatie.
Alleen al een paar foto's in "de" Forsman laten zowel 1st adult en geheel adulte Haviken zien met althans het bovenste deel van die 'orbital ring' geelachtig. Ook Sperwers overigens waarbij dat op zijn zachtst gezegd niet duidelijk is. Lijkt me voorlopig (te) variabel om er serieus rekening mee te houden.
De kwaliteit van de foto's in 'de' Forsman laat zo te wensen over dat iets kleins als een oogring niet goed beoordeeld kan worden.

Binnen een willekeurige selectie op Internet van zo'n 100 gedetailleerde Havik/Sperwer foto's constateer ik dat slechts een enkele Havik een aanzet tot gele oogring heeft.
Ik ben geen enkele foto tegengekomen van een Havik met een duidelijk afgetekende, gele, oogomsluitende ring! (maar laat me graag verrassen..;-) )
Hier en daar een aanzetje, onderbroken, flets, maar meer ook niet.
Daarentegen is bij de Sperwer een gele ronde ring eerder regel dan uitzondering.

Ik zou dit kenmerk dan ook serieus willen nemen, zeker bij de beoordeling van gedetailleerde foto's.
Het lijkt me sterker dan geneuzel over iriskleur, wenkbrauwstreep, staartbandering en achtertuinen.

EDIT : na lang zoeken een Havik gevonden met een duidelijke oogring... komt dus wel voor, maar lijkt zeldzaam.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Maar goed, het is dus een Sperwer... Ik denk dat dunne (en tamelijk lange) tarsus toch echt wel te zien is, wellicht vooral op de tweede foto, evenals verhoudingsgewijs kleine snavel/kop. Ik zie geen kleur op de wangen, zeker geen oranjebruin, maar dat lijkt me overigens geen probleem voor determinatie. Een enkelvoudig kenmerk maakt m.i. alleen maar dat je jezelf blind kan staren, dus daar ga ik liever niet voor.

Gele oogring interessant. Bij detailopnamen kunnen we ook nog kijken naar de bandering op de staart. Bij havik wordt elke band afgezoomd door een licht randje en loopt het donker van de band door in de schacht van de staartpen. Dit in tegenstelling tot Sperwer.

Voor wat betreft de kenmerken "vogel heeft een duif geslagen", "oranje iris" en "wenkbrauwstreep"; daarover hebben we het op dit forum al behoorlijk vaak gehad en keer op keer wordt vastgesteld dat oranje of rode irissen bij beide soorten kunnen voorkomen. Ook slaan Sperwer-mannetjes met enige regelmaat Turkse tortels en Sperwer-vrouwtjes Houtduiven. Sperwer-vrouwtjes hebben een witte wenkbrauwstreep die soms kan uitlopen in een behoorlijke witte veeg, gelijkend op Havik. Deze vogel komt daar echter niet in de buurt.

Dus, ik stel voor deze kenmerke massaal van de hand te wijzen en nooit meer te noemen!

Om nog even naar Birdpix te verwijzen,  hier een Havik-man. . Kijk eens naar het loopbeen, lengte en dikte, omvang borstkas en de hoogte van de snavel t.o.v. de kop. Let ook op het subtiele verschil met Sperwer als het gaat om de bandjes op de bortsveren.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citeer
Bij detailopnamen kunnen we ook nog kijken naar de bandering op de staart. Bij havik wordt elke band afgezoomd door een licht randje en loopt het donker van de band door in de schacht van de staartpen. Dit in tegenstelling tot Sperwer.

Dit is vooral bij jongere exemplaren zichtbaar. Bij oudere Haviken kan dit afnemen, totdat het nauwelijks meer zichtbaar is.

CiteerVoor wat betreft de kenmerken "vogel heeft een duif geslagen", "oranje iris" en "wenkbrauwstreep"; daarover hebben we het op dit forum al behoorlijk vaak gehad en keer op keer wordt vastgesteld dat oranje of rode irissen bij beide soorten kunnen voorkomen. Ook slaan Sperwer-mannetjes met enige regelmaat Turkse tortels en Sperwer-vrouwtjes Houtduiven. Sperwer-vrouwtjes hebben een witte wenkbrauwstreep die soms kan uitlopen in een behoorlijke witte veeg, gelijkend op Havik. Deze vogel komt daar echter niet in de buurt.

Dus, ik stel voor deze kenmerke massaal van de hand te wijzen en nooit meer te noemen!

EENS!!! ;-)


CiteerOm nog even naar Birdpix te verwijzen,  hier een Havik-man. . Kijk eens naar het loopbeen, lengte en dikte, omvang borstkas en de hoogte van de snavel t.o.v. de kop. Let ook op het subtiele verschil met Sperwer als het gaat om de bandjes op de bortsveren.

'Grootte' beoordeling op basis van een foto is zo relatief, zo afhankelijk van de positie van de fotograaf, de houding van de vogel etc.etc.
Jouw havikman heeft inderdaad flinke poten, deze broer waarschijnlijk ook, maar niet vanuit de positie van de fotograaf.
(Schijnbaar nog dunner zelfs dan de poten van de topic-Sperwer!)


Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

lesley van loo

Ik moet zeggen dat ik hem als havik zou hebben bestempeld (adhv de foto dan) in het veld kan het natuurlijk heel anders overkomen omdat je daar de echte grootte ziet enz.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

BramtK

Ik denk dat het in het veld toch ook heel moeilijk, getuige o.a. de foutieve determinaties die hier bijvoorbeeld langskomen.

Arjan, beoordeling van grootte is inderdaad moeilijk, maar als je je niet wilt blind staren (zoals ik) op een of enkele kenmerken ontkom je er bij Sperwer/Havik niet aan. Niet erg, want uiteindelijk goed te doen als je enige ervaring hebt. JouwHavik heeft trouwens toch ook wel behoorlijk dikke poten, bij een Sperwer zou je je afvragen of tie in de lucht zweeft.  ^_^

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citeer
Binnen een willekeurige selectie op Internet van zo'n 100 gedetailleerde Havik/Sperwer foto's constateer ik dat slechts een enkele Havik een aanzet tot gele oogring heeft.
Ik ben geen enkele foto tegengekomen van een Havik met een duidelijk afgetekende, gele, oogomsluitende ring! (maar laat me graag verrassen..;-) )
Hier en daar een aanzetje, onderbroken, flets, maar meer ook niet.
Daarentegen is bij de Sperwer een gele ronde ring eerder regel dan uitzondering.

Ik zou dit kenmerk dan ook serieus willen nemen, zeker bij de beoordeling van gedetailleerde foto's.
Het lijkt me sterker dan geneuzel over iriskleur, wenkbrauwstreep, staartbandering en achtertuinen.

EDIT : na lang zoeken een Havik gevonden met een duidelijke oogring... komt dus wel voor, maar lijkt zeldzaam.
Heb de foto's op Birdpix 's oppervlakkig doorgenomen omdat dat meestal goede platen zijn waarop veel details. Jammer dat van de ca. 160 Havik-foto's er relatief weinig bij zit waarop de kop ook goed zichtbaar en een deel juveniele vogels betreft (omdat je daarvan de oogring niet nodig hebt om ze te herkennen heb ik die maar even overgeslagen). Ook betreffen de goede foto's in dat geval nogal eens dezelfde vogel (Wekerom). Maar toch 1 met een complete gele oogring: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=111964 en een aantal met een deels geelachtige, meestal boven het oog.
Van Sperwer zijn ca. 2x zoveel foto's aanwezig en erg veel goed te beoordelen: veel met een duidelijke oogring al is die niet altijd even dik en even geel. Voor zover ik zo snel heb kunnen zien niet leeftijdsgebonden (zowel jonge als oude vogels met dikke gele ring) of geslachtsgebonden. Misschien echter dat ad. wijfjes eerder een dunnere, minder heldergele oogring hebben? (Ik heb dat niet geturfd maar die indruk kreeg ik wel...).
Omdat het uit determinatieoogpunt vooral gaat om het onderscheid tussen (adult!) man Havik en vrouw Sperwer, is het natuurlijk zaak om grondig uit te zoeken in hoeverre die kleur en helderheid van de oogring geslachtsgebonden is. Maar dat het (een compleet heldergele oogring) iets is dat bij Sperwer vaker voorkomt dan bij adulte Havik lijkt me geen al te voorbarige conclusie.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#37
CiteerAlleen al een paar foto's in "de" Forsman laten zowel 1st adult en geheel adulte Haviken zien met althans het bovenste deel van die 'orbital ring' geelachtig. Ook Sperwers overigens waarbij dat op zijn zachtst gezegd niet duidelijk is. Lijkt me voorlopig (te) variabel om er serieus rekening mee te houden.
Dat moet een drukfout zijn in je boek Frank. Enkel plate 314 toont op de vogel aan de bovenzijde van de voorkant een lijntje wat gelig lijkt. De andere vogels tonen zonder uitzondering een mascaralijntje rondom het gehele oog, terwijl dat deel van het oog op 314 bij de andere enkel veerbedekking laten zien.
Een volkomen gele oogrand is dus gewoon een hard kenmerk voor Sperwer

Edit:Aha, jullie zijn al een pagina verder zie ik. En inderdaad, close up portretten van meerdere Haviken laten zien dat een enkele vogel aan de bovenvoorzijde een dun geel streepje washuid heeft! De rest van de oogrand is dan nergens meer heldergeel.
(Dit kenmerk dus niet overdrijven ten nadele van het gebruik van de volkomen gele oogrand bij Sperwer)

BramtK

#38
CiteerMaar toch 1 met een complete gele oogring: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=111964 en een aantal met een deels geelachtige, meestal boven het oog.
Ah, is dat niet die foto die ook deze site staat en waarvan ik dacht dat het een Sperwer was!?

Bram

Edit: Jawel hoor; http://waarneming.nl/waarneming/view/3066838

Mijn stelling was dat dat dus een Sperwer-vrouwtje was, maar we bereikten daarover geen consensus. Ik geloof dat we hier dus aanvullend bewijs voor mijn stelling zien. :)
Zie overigens deze foto voor de dunne tarsus en kleine kop/snavel van deze vogel: http://waarneming.nl/foto/view/240399. Maar goed een en ander heb ik destijds allemaal al aangedragen.

Overigens zie ik dat met een groot aantal Sperwer/Havik-waarnemingen die wij in het topic foutieve determinaties aandroegen en waarover we het wel eens waren, niets is gedaan. Dat vind ik toch wat vreemd.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

Ja, die foto heb ik ook wat nader bekeken. Afgezien van die oogring is het toch duidelijk een Havik.

BramtK

Haha! Niet dus, zie de dunne tarsus, de kleine kop/snavel, betrekkelijk smalle borst en gele oogring, maar wat zijn jouw argumenten Gerd? In de vorige discussie kwam de nogal markante koptekening (contrast oor/wang en wenkbrauwstreep) vooral naar voren als argument pro Havik, maar zoals ik al eerder zei, je kan je maar beter niet blind staren.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

#41
De donkerggrijze kleur, het scherpe contrast van de fijne zwart grijze tekening aan de onderzijde en de hoge rug die een toch zware vogel inhouden.
Ik neem aan dat we het nu over de Birdpix vogel (Ijssel/Ganzendiep) hebben?

BramtK

Zeker hebben we het over die vogel, maar ik denk dat je rekening moet houden met een toch wel wat typische belichting en de invloed die dat kan uitoefenen op contrasten. 'Duidelijk een Havik' vind ik wel een beetje kort door de bocht.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

#43
CiteerHaha! Niet dus, zie de dunne tarsus, de kleine kop/snavel, betrekkelijk smalle borst en gele oogring, maar wat zijn jouw argumenten Gerd? In de vorige discussie kwam de nogal markante koptekening (contrast oor/wang en wenkbrauwstreep) vooral naar voren als argument pro Havik, maar zoals ik al eerder zei, je kan je maar beter niet blind staren.

Bram
Haha, die Bram!  :duim:

Jouw "pootdikte-fetish"  :D vind ik ook hier niet overtuigend (de oogring inmiddels ook niet meer, kom ik nog op terug) maar ik ga een heel eind met je mee met Sperwer!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Ja zeg! Maar waarom dan wel meegaan als het niet om mijn pootjes is!? :)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

CiteerJa zeg! Maar waarom dan wel meegaan als het niet om mijn pootjes is!? :)

Bram
Het betreft niet de gehele tarsus, maar slechts het scheenbeen. In het duister is de achterkant van de tarsus te zien.

BramtK

Tsja, dat deel wat zich in de schaduw bevindt lijkt mij minimaal, te weinig in ieder geval om er de knoeperd van een Havik-poot van te maken.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

CiteerTsja, dat deel wat zich in de schaduw bevindt lijkt mij minimaal, te weinig in ieder geval om er de knoeperd van een Havik-poot van te maken.

Bram
De bovenzijde van de tarsus, op de grens met de bevedering, is aan de voorzijde bekeken ook bij een man Havik niet dik. Deze vogel staat in zo'n houding, terwijl de achterzijde niet zozeer te zien is vanwege hoek waarin de vogel staat, maar goeddeels ook door de uitstulpende pees.
Vergelijk bijv. plate 308 en 313, beide op de rechterpoot: Zelfs meer zijwaarts is de poot van een Havik op dat punt dun.

ahjoon

#48
CiteerJa zeg! Maar waarom dan wel meegaan als het niet om mijn pootjes is!? :)

Bram
Een pleidooi over wenkbrauwstreep, koptekening, pootdikte, bandering, iriskleur is m.i. niet nodig met deze accipiter. Want met die mix kan je - in dit geval-  alle kanten op.

Maar... dat snaveltje! Daar vliegt toch geen Havik mee rond?!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

#49
Citeer
CiteerJa zeg! Maar waarom dan wel meegaan als het niet om mijn pootjes is!? :)

Bram
Een pleidooi over wenkbrauwstreep, koptekening, pootdikte, bandering, iriskleur is m.i. niet nodig met deze accipiter. Want met die mix kan je - in dit geval-  alle kanten op.

Maar... dat snaveltje! Daar vliegt toch geen Havik mee rond?!
En volgens mij vliegt er geen Sperwer-wijfje rond met zóveel schachtstreepjes op de borstveren.......
Bij Havik hebben vrijwel alle borstveren een donkere schachtstreep, variabel in dikte maar onmiskenbaar aanwezig. Bij adult wijfjes Sperwer hebben slechts sommige borstveertjes zo'n donkere schachtstreep. Zie ook BWP: (Sperwer, ad. female) "on breast and flanks some dark brown shaft-streaks" en (Havik, ad. male): "... rest of underparts (behalve kin en keel).... with dark brown shaft-streaks". Check ook de foto's van Havik op Birdpix (op 1 na want dat is een Sperwer, zie daar ook het commentaar..!) en Sperwer. Bij die laatste onderscheid maken tussen onv. en adulte wijfjes. De onv. hebben heel andere borsttekeing, meer dikke stompe pijlpunten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

CiteerEn volgens mij vliegt er geen Sperwer-wijfje rond met zóveel schachtstreepjes op de borstveren.......
Bij Havik hebben vrijwel alle borstveren een donkere schachtstreep, variabel in dikte maar onmiskenbaar aanwezig. Bij adult wijfjes Sperwer hebben slechts sommige borstveertjes zo'n donkere schachtstreep. Zie ook BWP: (Sperwer, ad. female) "on breast and flanks some dark brown shaft-streaks" en (Havik, ad. male): "... rest of underparts (behalve kin en keel).... with dark brown shaft-streaks".
Foto 299 van Forsman laat een sperwervrouw zien met minstens zoveel schachtstreepjes (en ook zo'n klein snaveltje trouwens).
Ik vind het geen sterk argument.



Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Ik vond de schatstreepjes in dit geval ook niet overtuigend. Sperwer kan uitdrukkelijk evenveel streepjes hebben.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

little-W

Interessante discussie.

Mag ik vragen naar welk Forsman boek jullie refereren? Misschien "The Raptors of Europe and the Middle East: A Handbook of Field Identification" door Dick Forsman?.

Dank.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

ahjoon

CiteerInteressante discussie.

Mag ik vragen naar welk Forsman boek jullie refereren? Misschien "The Raptors of Europe and the Middle East: A Handbook of Field Identification" door Dick Forsman?.

Dank.
Klopt!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

little-W

CiteerInteressante discussie.  Mag ik vragen naar welk Forsman boek jullie refereren? Misschien "The Raptors of Europe and the Middle East: A Handbook of Field Identification" door Dick Forsman?.  Dank. 
CiteerKlopt!
Bedankt Arjan, ik zal het eens aanschaffen.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

gerdwichers8


gerdwichers8

En deze Sperwer laat zien hoe fragiel de poten op die soort werkelijk zijn!

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...l%3Dnl%26sa%3DN

frankneijts

#57
Met alle respect Bram en Arjan maar ik denk toch dat er, afgaand op objectieve informatie, méér pleit voor Havik dan voor Sperwer:
* Het oranje oog duidt op een zekere leeftijd en is sowieso niet zo algemeen voor Sperwer-wijfje (Forsman: "most adult females remain yellow-eyed").
* Oudere wijfjes Sperwer ontwikkelen (heel?) vaak (oranje)bruine tekening op de flanken en onderkant oorstreek. Die bestaat daar (oorstreek) dan uit (oranje) bruine streepjes/vlekjes. Op de vogel in kwestie is geen spoor van (oranje)bruin te zien: hij is over een groot deel solide donkergrijs. Zelfs bij wijfjes die die (oranje)bruine tekening lijken te missen is de onderkant van de oorstreek (meestal?) vlekkerig/streperig, geleidelijk overgaand in de zijhals (dus niet zo'n solide aaneengesloten grijze onderkant).
* Hoeveelheid donkere schachtstreepjes op de borst zijn bij Sperwer meestal (veel) minder in getal dan bij Havik.

Daar staat van jullie kant (sorry dat ik het even zo stel..) weinig concreets tegenover: de waarde van de gele oogring is nog lang niet uitgedokterd en Arjan schijnt daar ook (al) op terug te willen komen. Andere genoemde zaken zijn subjectief: de snavel vind ik helemaal niet zo klein ('t is ook een mannetje), de borst niet zo smal (idem) en de poten zijn lastig te beoordelen. Misschien dat Bram zich toch een beetje "blind staart" op wat daarvan zichtbaar is? Namelijk de goed belichte (gele) bovenkant van de tarsus en te weinig rekening houdt met een/het deel wat in de schaduw blijft en dus nauwelijks of niet zichtbaar?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaap Denee

#58
CiteerMet alle respect Bram en Arjan maar ik denk toch dat er, afgaand op objectieve informatie, méér pleit voor Havik dan voor Sperwer:
* Het oranje oog duidt op een zekere leeftijd en is sowieso niet zo algemeen voor Sperwer-wijfje (Forsman: "most adult females remain yellow-eyed").
* Oudere wijfjes Sperwer ontwikkelen (heel?) vaak (oranje)bruine tekening op de flanken en onderkant oorstreek. Die bestaat daar (oorstreek) dan uit (oranje) bruine streepjes/vlekjes. Op de vogel in kwestie is geen spoor van (oranje)bruin te zien: hij is over een groot deel solide donkergrijs. Zelfs bij wijfjes die die (oranje)bruine tekening lijken te missen is de onderkant van de oorstreek (meestal?) vlekkerig/streperig, geleidelijk overgaand in de zijhals (dus niet zo'n solide aaneengesloten grijze onderkant).
* Hoeveelheid donkere schachtstreepjes op de borst zijn bij Sperwer meestal (veel) minder in getal dan bij Havik.

Daar staat van jullie kant (sorry dat ik het even zo stel..) weinig concreets tegenover: de waarde van de gele oogring is nog lang niet uitgedokterd en Arjan schijnt daar ook (al) op terug te willen komen. Andere genoemde zaken zijn subjectief: de snavel vind ik helemaal niet zo klein ('t is ook een mannetje), de borst niet zo smal (idem) en de poten zijn lastig te beoordelen. Misschien dat Bram zich toch een beetje "blind staart" op wat daarvan zichtbaar is? Namelijk de goed belichte (gele) bovenkant van de tarsus en te weinig rekening houdt met een/het deel wat in de schaduw blijft en dus nauwelijks of niet zichtbaar?
David Hasselhoff, Michael J. Fox, Doc en Rick Astley denken ook dat het (birdpix-beest) een Havik is. Argumenten hebben we niet...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

oostsouburg

Citeerniet doorslaggevend maar hebben jullie in de gaten dat Havik op Walcheren (ja, daar ligt Oost-Souburg) nog steeds behoorlijk zeldzaam is?

pim
Sorrie mense maar even voor de duidelijkheid de foto komt van een vriend uit Drenthe, dus niet uit Oost Souburg.

groet Chris en nogmaals sorrie voor de verwarring die ik blijkbaar geschept heb.