roofvogel

Gestart door oostsouburg, december 09, 2008, 19:42:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Hallo forum,

Het zal wel een domme vraag zijn maar ik ben geen roofvogel kenner en mijn zoektocht op internet levert ook geen duidelijkheid.
Is dit een havik? of klets ik nu maar een eind in de ruimte.

groet Chris

DanielS

Ik zou hier inderdaad een Havik van maken, vanwege de dikke tarsus.
Daniel

GijsB

en de duidelijke wenkbrouwstreep
Gijs

michel.wissink

#3
Citeeren de duidelijke wenkbrouwstreep
Maar die heeft de sperwer toch ook?
Ik vind het onderscheid tussen havik en sperwer nog steeds erg lastig, dus ik vind Chris' vraag allerminst dom.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Herman van der Klis

Citeer
Citeeren de duidelijke wenkbrouwstreep
Maar die heeft de sperwer toch ook?
Ik vind het onderscheid tussen havik en sperwer nog steeds erg lastig, dus ik vind Chris' vraag allerminst dom.
De zeer donkere oog/oorstreep , goed te zien op foto in combinatie met oranje iris is zeer kenmerkend voor mannetje Havik.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Citeer
Citeer
Citeeren de duidelijke wenkbrouwstreep
Maar die heeft de sperwer toch ook?
Ik vind het onderscheid tussen havik en sperwer nog steeds erg lastig, dus ik vind Chris' vraag allerminst dom.
De zeer donkere oog/oorstreep , goed te zien op foto in combinatie met oranje iris is zeer kenmerkend voor mannetje Havik.

mvg

Herman van der Klis
Herman, in de diverse topics die aan dit determinatieprobleem al gewijd zijn is duidelijk aangetoond dat ook (oudere) Sperwers oranje (of zelfs rode) ogen kunnen hebben en vrouwtjes Sperwer ook een "zeer donkere oog/oorstreep ". Ik zou dat dus niet "zeer kenmerkend voor mannetje Havik" willen noemen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Adri Clements

@ frank:
Kan ik uit je woorden opmaken dat de forsheid van de tarsus in feite soortbepalend is?
(bij havik man vs. sperwer vrouw tp)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankneijts

Citeer@ frank:
Kan ik uit je woorden opmaken dat de forsheid van de tarsus in feite soortbepalend is?
(bij havik man vs. sperwer vrouw tp)
Die dikke poten inderdaad, de forse snavel (al zie je daar een deel niet van maar dat valt te raden..) en het gemis aan oranjebruine streepjes onder het donkere wanggedeelte, kenmerkend voor veel (alle?) adulte wijfjes Sperwer.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#8
Frank trekt aan het langste eind.
De prooi is hier een Turkje Tortel en geen hOUtduif. In eerste instantie leek de vogel mij ook erg groot. De tarsi vind ik een beetje moeilijk te bepalen zo.
Ik keek het meest naar zijn staart die recht en smal is een recht afgesneden. Verder poog ik nog dit soort bandering van zijn staart op een Havik te vinden, omdat veel adulte van die soort minder duidelijke bandering hebben en een veel grijzere bovenstaart in gesloten toestand laten zien. Hoe steekhoudend dit bij ieder individu is, moet ik nog beter uitvinden.
Verder, de bouw van de vogel is volgens de lijn die zijn mantel volgt ten opzichte van die op zijn onderlijn, zeker niet zwaar. Havik laat vaak ter hoogte van de rug zien dat het een forse, zware vogel is. Deze vogel is veel lichter gebouwd.
De fijne bandering aan de onderzijde is niet erg fijn en scherp contrasterend afgezet. Hoewel donker van kleur is het altijd iets of duidelijk valer. Het masker achter het oog heeft tevens het kenmerk bij een Sperwer te passen.

Herman van der Klis

#9
CiteerFrank trekt aan het langste eind.
De prooi is hier een Turkje Tortel en geen hOUtduif. In eerste instantie leek de vogel mij ook erg groot. De tarsi vind ik een beetje moeilijk te bepalen zo.
Ik keek het meest naar zijn staart die recht en smal is een recht afgesneden. Verder poog ik nog dit soort bandering van zijn staart op een Havik te vinden, omdat veel adulte van die soort minder duidelijke bandering hebben en een veel grijzere bovenstaart in gesloten toestand laten zien. Hoe steekhoudend dit bij ieder individu is, moet ik nog beter uitvinden.
Verder, de bouw van de vogel is volgens de lijn die zijn mantel volgt ten opzichte van die op zijn onderlijn, zeker niet zwaar. Havik laat vaak ter hoogte van de rug zien dat het een forse, zware vogel is. Deze vogel is veel lichter gebouwd.
De fijne bandering aan de onderzijde is niet erg fijn en scherp contrasterend afgezet. Hoewel donker van kleur is het altijd iets of duidelijk valer. Het masker achter het oog heeft tevens het kenmerk bij een Sperwer te passen.
De recht afgesneden staart deed mij in eerste instantie twijfelen , maar nu ik nog eens goed kijk , lijkt ie mij toch wel behoorlijk recht afgesneden. Eigenlijk voor mij nu het hardste kenmerk voor vr.adult sperwer. O.K  Frank en Gerd.
Ik liet mij toch te veel leiden door het toch wel erg contrasterend zwarte oog/oorstreep , die ik des Haviks vond.

mvg

Herman
Herman van der Klis

marijn

Wacht even, Frank zegt toch juist dat het een Havik is?

Blijft een pittige kwestie, zelfs (of juist?) van zo'n foto. In het veld zou je het waarschijnlijk direct zien bij het wegvliegen.

Vanwege de structuur van de vogel (zie Gerd) ga ik ook mee met Sperwer.
Marijn Prins

oostsouburg

#11
CiteerFrank trekt aan het langste eind.
De prooi is hier een Turkje Tortel en geen hOUtduif. In eerste instantie leek de vogel mij ook erg groot. De tarsi vind ik een beetje moeilijk te bepalen zo.
Ik keek het meest naar zijn staart die recht en smal is een recht afgesneden. Verder poog ik nog dit soort bandering van zijn staart op een Havik te vinden, omdat veel adulte van die soort minder duidelijke bandering hebben en een veel grijzere bovenstaart in gesloten toestand laten zien. Hoe steekhoudend dit bij ieder individu is, moet ik nog beter uitvinden.
Verder, de bouw van de vogel is volgens de lijn die zijn mantel volgt ten opzichte van die op zijn onderlijn, zeker niet zwaar. Havik laat vaak ter hoogte van de rug zien dat het een forse, zware vogel is. Deze vogel is veel lichter gebouwd.
De fijne bandering aan de onderzijde is niet erg fijn en scherp contrasterend afgezet. Hoewel donker van kleur is het altijd iets of duidelijk valer. Het masker achter het oog heeft tevens het kenmerk bij een Sperwer te passen.
Dat je dat ziet dat de prooi een turkse tortel is en verder wat een interresante discussie of het nu een Sperwer is of een Havik en ik maar denken een domme vraag te stellen.
Allen bedankt in ieder geval en zal ik het dan maar houden op een Sperwer of is het toch nog niet helemaal zeker??? Hierbij een nog net even ander plaatje.

groet Chris

BramtK

#12
Het is (voor zover nog niet duidelijk) een vrouwtje Sperwer, zie o.a. dunne en lange tarsus en kleine kop en snavel.

Bram

ps. Tjee, bloeien de sneeuwklokjes alweer!?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

#13
Excuus voor de verwarring Marijn: ik zie, teruglezend, dat mijn antwoord op de vraag van Adri, inderdaad zo kan worden uitgelegd. Probeerde waarschijnlijk teveel in te weinig woorden te zeggen waarbij ik essentiële zaken vergat maar ook voor mij is dit een Sperwer wijfje. Behalve de al genoemde kenmerken (vooral lange rechthoekige staart, slank achterlijf) zou ik ook willen wijzen op de grove bandering op de onderzijde die bij adulte Havik fijner is en de smalle wenkbrauwstreep die bij Havik gewoonlijk breder is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

#14
Citeeren het gemis aan oranjebruine streepjes onder het donkere wanggedeelte, kenmerkend voor veel (alle?) adulte wijfjes Sperwer.
Yep... op basis van deze foto het enige (enkelvoudige!) kenmerk om een Havik uit te sluiten!

De overige kenmerken (wenkbrauwstreep, bandering, staartvorm) zijn in dit geval discutabel en kunnen alleen gecombineerd worden toegepast.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Dus Arjan: Het gemis van oranjebruine streepjes op de wang is op deze foto het enige kenmerk om een Havik uit te sluiten!?

Brm  
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

CiteerDus Arjan: Het gemis van oranjebruine streepjes op de wang is op deze foto het enige kenmerk om een Havik uit te sluiten!?

Brm
BRam,

Ok, ik heb Frank een beetje onzorgvuldig gequote; Niet het gemis, maar de aanwezigheid van oranjebruine streepjes op de wang is op deze foto m.i. het enige kenmerk dat een Havik uitsluit.
De overige kenmerken kunnen m.i. - op basis van deze foto - alleen gecombineerd worden toegepast om tot determinatie te komen.





Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Aha! Maar het enige kenmerk... Tenzij je natuurlijk van mening bent dat je niet te veel op kleuren op foto's af moet gaan.  ;)

Bram

Ps. ik zie geen oranje streepjes...
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

CiteerAha! Maar het enige kenmerk... Tenzij je natuurlijk van mening bent dat je niet te veel op kleuren op foto's af moet gaan.  ;)

Bram

Ps. ik zie geen oranje streepjes...
Ik zie ook geen oranje streepjes, wel oranjebruin.

Met welk ander kenmerk (enkelvoudig!) kan volgens jou de Havik worden uitgesloten?

Ps. ik zie geen kleine snavel, en geen dunne tarsus....
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Rikstar

ik ga voor man havik :P
zie anwb gids: oranje iris, dikke tarsus, brede wenkbrauwstreep en brede bandering op staart.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Inge van der Wulp

Ik ga mee met man Havik. Ook meteen mijn eerste "gevoel" toen ik de foto zag. Met name door de iris kleur, de brede bandering op de staart, de wenkbrauwstreep en het feit dat ie een duif te pakken heeft. Een vrouw sperwer slaat zelden een duif. Havik daarin tegen bijna alleen maar.

De tarsus is hier niet doorslaggevend omdat het verschil tussen vrouw sperwer en man havik nauwelijks te zien is en zeker niet op een foto.

Leuk he dit! Als je de vogel zou kunnen zien opvliegen is het waarschijnlijk meteen helemaal duidelijk.  :grin:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

frankneijts

Het lijk is een Turkse T. van maximaal 34 cm. lengte en zelfs zonder kop is 't karkas niet veel kleiner dan de roofvogel. Het allerkleinste mannetje Havik is 49 cm. en dat is dus 15 cm. groter dan de grootste TT (+ kop) = ca. 44%. Een wijfje Sperwer heeft een maximale lengte echter van 41 cm. Tel uit je winst zou ik zeggen....
Voeg daarbij de lange (vergel. met vleugellengte!), rechthoekige staart met relatief smalle basis (Havik langere vleugels,  kortere staart met bredere staartbasis), grof gebandeerde onderzijde (ad Havik fijner gebandeerd) en het tamelijk 'iele' achterlijf (Havik veel voller met opvallender odsdv). Ook de tarsi zijn dunner dan 't lijkt: op beide foto's zie je nog net iets van de tarsus van de rechterpoot pal achter de linker waardoor die van de linkerpoot dikker lijkt.
Kleur ogen zegt helemaal niks: al in diverse topics is luid en duidelijk aangetoond dat ook oudere Sperwers oranje tot zelfs rode ogen hebben. Ook de bandering van de staart zegt volgens mij niks (waar staat dat in de ANWB?). En een duif als prooi, zeker een TT, zegt ook al niks: ook dat is hier al eens ter sprake geweest. Wijfjes Sperwers vangen vaak en veel duiven, vooral de kleinere soorten maar fors uitgevallen vogels deinzen echt niet terug voor een Houtduif!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

#22
Interessante vogel!

Hoewel ik (ook) in eerste instantie dacht aan een Havik, ga ik toch voor Sperwer.

De tarsus lijkt inderdaad dik (de poten staan uitgespreid Frank, niet achterelkaar), maar dat kan wel voor Sperwer, zie: http://popgen.unimaas.nl/~jlindsey/commans...iter.nisus2.jpg.
De grof gebandeerde onderzijde, vleugellengte (zie overigens http://www.oiseaux.net/oiseaux/accipitrifo...ope.redu.1g.jpg voor hoe lang die handpenprojectie kan zijn) en het slanke achterlichaam pleiten mijns inziens ook voor vrouw Sperwer. En de snavel lijkt mij ook wat aan de kleine kant voor Havik, oh en had ik de recht afgesneden staart al genoemd?

Iets wat ik nog niet langs heb zien komen en idd geen kenmerk is, maar toch best belangrijk:
De vogel zit in een tuin; grasperkje met sneeuwklokjes etc.. Sperwers zie je toch vaker in deze omgeving dan Havikken.

Al met al genoeg kenmerken om tot een veilige determinatie van Sperwer (v) te komen, lijkt me.

Trouwens nog een link over de plek van de oranje/bruine 'oor'vlek (die ik hier wel kan localiseren, maar of het echt bruin is???) staat op:
http://www.agraria.org/faunaselvatica/sparviere.jpg
Steven Wytema


Herman van der Klis

#23
CiteerHet lijk is een Turkse T. van maximaal 34 cm. lengte en zelfs zonder kop is 't karkas niet veel kleiner dan de roofvogel. Het allerkleinste mannetje Havik is 49 cm. en dat is dus 15 cm. groter dan de grootste TT (+ kop) = ca. 44%. Een wijfje Sperwer heeft een maximale lengte echter van 41 cm. Tel uit je winst zou ik zeggen....
Afmetingen vermeld, zijn van kop tot staart. Wanneer ik deze sperwer/havik  gestrekt  projecteer dan kom ik zeker in de buurt van 15 cm langer. De vogel staat immers voorover gebogen en met zijn staart schuin naar beneden. Dit kenmerk is  dus nu niet erg hard. Een ander kenmerk die genoemd (roodbruine veertjes onder oorstreek)wordt, vind ik evenmin hard. Op deze foto niet te zien.
Ik heb vele foto's bekeken , maar ik kom toch maar heel af en toe deze roodbruine kleur tegen. Veel vaker niet. Dus kan het zijn  dat we te maken hebben met een variabel kenmerk of een kenmerk dat met de leeftijd te maken heeft van de vogel ?  Overjarige adult.?
Alle overige kenmerken : bandering staart,strepen onderlichaam,forse snavel/poten zijn op foto relatief en dus ook net niet.
Al met al is het toch weer de aloude Jizz voor Sperwervrouwtje ?

mvg

Herman
Herman van der Klis

Christian Kooij


Ik weet niet of dit nog iets toevoegd, maar ik dacht aan dit commentaar "IT IS a Sparrowhawk: note the yellow orbital ring, never present on a Goshawk' bij deze foto: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=39736.

Ik denk die oogring ook op de eerste foto te zien.

Met vriendelijke groeten,

Christian
Met vriendelijke groeten,

Christian Kooij

Rikstar

CiteerHet lijk is een Turkse T. van maximaal 34 cm. lengte en zelfs zonder kop is 't karkas niet veel kleiner dan de roofvogel. Het allerkleinste mannetje Havik is 49 cm. en dat is dus 15 cm. groter dan de grootste TT (+ kop) = ca. 44%. Een wijfje Sperwer heeft een maximale lengte echter van 41 cm. Tel uit je winst zou ik zeggen....
Voeg daarbij de lange (vergel. met vleugellengte!), rechthoekige staart met relatief smalle basis (Havik langere vleugels,  kortere staart met bredere staartbasis), grof gebandeerde onderzijde (ad Havik fijner gebandeerd) en het tamelijk 'iele' achterlijf (Havik veel voller met opvallender odsdv). Ook de tarsi zijn dunner dan 't lijkt: op beide foto's zie je nog net iets van de tarsus van de rechterpoot pal achter de linker waardoor die van de linkerpoot dikker lijkt.
ahhhh, als ik het zo nog een keer bekijk heb ik inderdaad niet goed naar de tarsus gekeken en zie ik inderdaad nog een stukje van een 2de tarsus opsteken van de sperwer ;), want ik ga nu inderdaad toch mee voor sperwer. ook de wenkbrauwestreep is uiteindelijk na een extra goede blik toch dunner dan ik dacht.
+ het verhaal over die formaten van Frank, ga ik inderdaad ook voor vrouwtje sperwer, neemt mijn woorden terug.

groeten,
Rik
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

ahjoon

#26
CiteerIk weet niet of dit nog iets toevoegd, maar ik dacht aan dit commentaar "IT IS a Sparrowhawk: note the yellow orbital ring, never present on a Goshawk' bij deze foto: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=39736.

Ik denk die oogring ook op de eerste foto te zien.

Met vriendelijke groeten,

Christian
Zo.., Christiaan, dit zou wel eens een heel deftig, doorslaggevend kenmerk kunnen zijn dat tot op heden niet is opgemerkt. De 'orbital ring'!
Maar ook zonder deze ring is van de vogel in dit topic echt geen Havik te maken.

De ANWB-gids is overigens nauwelijks geschikt voor roofvogeldeterminatie.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

frankneijts

CiteerDe tarsus lijkt inderdaad dik (de poten staan uitgespreid Frank, niet achterelkaar),
Natuurlijk staan de poten gespreid Steven (da's ook logisch hé) maar als je niet zo zorgvuldig kijkt lijkt dat smalle stukje wat je van de rechterpoot ziet te horen bij de linker......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citeer
CiteerHet lijk is een Turkse T. van maximaal 34 cm. lengte en zelfs zonder kop is 't karkas niet veel kleiner dan de roofvogel. Het allerkleinste mannetje Havik is 49 cm. en dat is dus 15 cm. groter dan de grootste TT (+ kop) = ca. 44%. Een wijfje Sperwer heeft een maximale lengte echter van 41 cm. Tel uit je winst zou ik zeggen....
Afmetingen vermeld, zijn van kop tot staart. Wanneer ik deze sperwer/havik  gestrekt  projecteer dan kom ik zeker in de buurt van 15 cm langer. De vogel staat immers voorover gebogen en met zijn staart schuin naar beneden. Dit kenmerk is  dus nu niet erg hard. Een ander kenmerk die genoemd (roodbruine veertjes onder oorstreek)wordt, vind ik evenmin hard. Op deze foto niet te zien.
Ik heb vele foto's bekeken , maar ik kom toch maar heel af en toe deze roodbruine kleur tegen. Veel vaker niet. Dus kan het zijn  dat we te maken hebben met een variabel kenmerk of een kenmerk dat met de leeftijd te maken heeft van de vogel ?  Overjarige adult.?
Alle overige kenmerken : bandering staart,strepen onderlichaam,forse snavel/poten zijn op foto relatief en dus ook net niet.
Al met al is het toch weer de aloude Jizz voor Sperwervrouwtje.

mvg

Herman
Die TT mist zijn kop Herman....

W.b. "jizz":
Dat is toch een "general impression" (een algemene indruk) van (opgebouwd door) "size" (formaat/grootte) en "shape" (vorm, welke wordt bepaald door vleugel- en staartlengte, dikte van lijf, grootte van kop, snavel, dikte van poten enz.)?? En bijna alles daarvan is hierboven (soms meermalen) genoemd en ook getracht aan te tonen met wat op de foto's zichtbaar is. Omdat harde kenmerken voor het onderscheid tussen ad. man H en dito wijf S er maar heel weinig zijn ben je, op foto's zeker, erg afhankelijk van die andere kenmerken die in combinatie moeten worden beschouwd maar wèl duidelijk (afzonderlijk) moeten worden aangetoond.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citeer
CiteerIk weet niet of dit nog iets toevoegd, maar ik dacht aan dit commentaar "IT IS a Sparrowhawk: note the yellow orbital ring, never present on a Goshawk' bij deze foto: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=39736.

Ik denk die oogring ook op de eerste foto te zien.

Met vriendelijke groeten,

Christian
Zo.., Christiaan, dit zou wel eens een heel deftig, doorslaggevend kenmerk kunnen zijn dat tot op heden niet is opgemerkt. De 'orbital ring'!
Maar ook zonder deze ring is van de vogel in dit topic echt geen Havik te maken.

De ANWB-gids is overigens nauwelijks geschikt voor roofvogeldeterminatie.
Alleen al een paar foto's in "de" Forsman laten zowel 1st adult en geheel adulte Haviken zien met althans het bovenste deel van die 'orbital ring' geelachtig. Ook Sperwers overigens waarbij dat op zijn zachtst gezegd niet duidelijk is. Lijkt me voorlopig (te) variabel om er serieus rekening mee te houden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'