onder omgewaaide berk - Hypochnicium sphaerosporum

Gestart door Corryabbink, december 09, 2008, 17:33:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Enkele weken geleden zag ik aan de onderkant(kluit) van een omgewaaide boom deze grijzige zwam. De zwam groeide overal overheen en ogenschijnlijk meest op zand maar daar zitten natuurlijk ook de haarworteltjes van de boom. De hele onderkant was bedekt met een grijzige massa. Het verschijnsel kwam ik bij meer omgewaaide bomen tegen. Het was er erg nat(broekbos) en onder de kluiten waren diepe waterputten zodat ik er niet goed bijkon.
Heeft iemand enig idee?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Een paar maanden terug had ik op de onderkant van het wortelstelsel van een omgevallen beuk Glazige Buisjeszwam (Physisporinus vitreus). Deze groeide ook over de wortels en het zand heen.
Groeten,
Martin

wim veraghtert

#3
Maar deze heeft geen poriën. Is de tijd weer aangebroken dat iedereen ondetermineerbare witte korsten gaat posten?  :D

:mic  dus

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#4
CiteerMaar deze heeft geen poriën. Is de tijd weer aangebroken dat iedereen ondetermineerbare witte korsten gaat posten?  :D

:mic  dus

Groetjes,
Wim
Denk ik wel.
Ik ben er microscopisch mee bezig maar kan er niet genoeg vat op krijgen. Het is een wattig iets dat nat helemaal grijs is. Vrij dun.
hyfen met gespen

Rest volgt misschien nog maar als het niet welkom is wil ik het ook wel laten voor wat het is ;)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

als je microscopische kenmerken kan geven, kunnen we altijd meezoeken.

Enkele puntjes controleren:

- sporen: vorm? grootte? amyloïd?
- cystiden: aanwezig of afwezig? (indien ze er zijn: welke vorm)
- hyfen met gespen, dat weten we al (is belangrijk)
- basidia: hoeveel sterigmata (2, 4, 6, 8?)

Dan komen we al een eind verder.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#6
Wim dat plaatje heb ik nu rond en ik kom op Rondsporig elfendoekje(Hypochnicium sphaerosporum).

Hyfen met gespen.

Sporen bijna rond. zwevend rond de 6,5 micron. Inamyloïd.
Enige sporen gevonden die iets verschil toonden in de lengte t.o.v. de breedte en maten 6,5 x 5 micron. Dat waren uitzondering.

Basidiën max. 40 micron in aanleg 4 sporig maar sporulerend meest met 2 vrij lange sterigmen met basisgesp.

Cystiden lengte variërend van 70 tot 100 micron ook in breedte nogal verschillend. max. ca. 12 micron.

enige kwalitatief niet al te goed microfoto's alles 1000x
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"