Hoofdmenu

Welke mycena?

Gestart door ac.billekens, december 08, 2008, 21:44:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Groeide in een loofbos met eiken, berken en wilgen. Hoed 1,5 cm, donkerbruin, steel donkerbruin 6 cm, lamellen wit . Niet melkend. Geen speciale geur. Ik denk aan de donkerbruine. Iemand een sugestie?

ac.billekens

foto 2

Ismael

ik dnek toch dat dit Mycena galopus var. nigra, het komt wel vaker voor dat ze dus niet melken ivm bijv vorst
Groeten Ismaël Wind

ac.billekens

#3
Citeerik dnek toch dat dit Mycena galopus var. nigra, het komt wel vaker voor dat ze dus niet melken ivm bijv vorst
Bedankt Ismael. Mycena galopus var.nigra is dat zeker niet. Die is veel groter met violet-blauwe tint. Dit exemplaar is helemaal zonder violette tint ook de lamellen. Na opdrogen blijft het ook donkerbruin. De grootste exemplaren zijn 2 cm breed. Steel ongeveer 2-3 mm breed. Ook microscopisch pas ze helemaal niet. Ik wacht nog op een andere reactie af.

Foto van mycena galopus var. nigra

ac.billekens

#4
foto 2 De blauwe tint van de lamellen

ac.billekens

foto 3 Cystiden ( mycena galopus var. nigra )

ac.billekens

foto 4 cystiden van die mycena's.

ac.billekens

foto 5

Ismael

#8
He Alina,

de cystiden zien er anders uit ja. Enig idee wat de grootte van de cystiden en de sporen zijn? Wat was de geur van het gedroogde exemplaar? Ik denk niet dat het de donkerbruine is, deze hoort cystiden te hebben die gevormd zijn als een zandloper en bovenaan moet de soort uitsteekseltjes hebben (granular warts) Als je de soort onder mycena invoert en je weet n iet 100% zeker dat het die soort is, zou je (dat geldt natuurlijk voor iedereen die paddenstoelen invoert!) de soort dan in ieder geval op onzeker willen zetten?

edit--> de vraag ivm geur is omdat de oude naam voor deze soort jodoformmycena is, dus zou de soort daar naar moeten ruiken
Groeten Ismaël Wind

ac.billekens

#9
Citeerdeze hoort cystiden te hebben die gevormd zijn als een zandloper en bovenaan moet de soort uitsteekseltjes hebben (granular warts)
Ismael, er zijn spaarzaam "zandloper"cystiden aanwezg dus kan dit niet anders zijn.