Goedkope spotting scope

Gestart door Gurbe, december 08, 2008, 10:21:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gurbe

Zit eraan te denken om eens een spotting scope aan te schaffen, maar aangezien ik meestal de honden meeheb, en dan vaak urenlang aan het lopen ben, is het lastig sjouwen. Vaak heb ik aan een verrekijker meer dan voldoende. Nu vond ik vanochtend een website van Pinearts Holland met daarop wat spotting scopes voor belachelijk lage prijzen (70 tot 180 pleuro). Stel, ik ga 3 tot 4 keer per jaar op sjouw met dat ding, met mooi weer, dan kan zoiets toch nooit een absolute miskoop zijn? Graag uw meningen en eventueel ervaringen met goedkope spotting scopes.
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Zonnekoning

#1
Ik zou het niet doen, maar ik heb alleen ervaring met top telecopen (Swarovski en Leica).
Ik heb het "topmodel" (€ 159.99) even beken en er vielen me een paar dingen op:

1) Kwalitatief ziet er de scope niet goed uit en is merkloos.
2) De scope is wel stikstof gevuld, maar slechts "Fog PROOF", dus NIET WATERDICHT!
3) Het statief is te gammel en veel te klein en dus onbruikbaar in het veld.
4) Het is wel een bestaand adres, maar het bedrijf staat niet in de telefoongids.

Goedkoop is duurkoop en je kunt dus beter wat langer door sparen voor een (eventuele tweedehandse) goede telescoop.

Zie ook:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...c=65896&hl=Lidl
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Gurbe

Ja, ik snap dat ik in principe beter door kan sparen voor een dure, maar dat is nu net wat ik niet wil. Zoals ik al zei, ben ik meestal gewoon met een verrekijker op stap (overigens een goedkope 16x50 die me prima voldoet ;) ), de scope zal ik hoogstens een paar keer per jaar (met mooi weer) gebruiken om eens een dag op de zeedijk rond te hangen bijvoorbeeld). En geld voor een dure krijg ik met al mijn hobby´s toch niet bijelkaar. Maar ik zal er nog es over nadenken. Het hoeft ook niet op stel en sprong natuurlijk....
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Alex Kwak

Bedenk wel waarvoor de scope gaat gebruiken: voor dat vogeltje dat net te ver weg zit voor je 16(!)x50 verrekijker.
En als dat dan niet lukt door de belabberde kwaliteit, dan heb je dus toch een miskoop gedaan...

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Platbuik

En een wankel statief op een zeedijk in de wind zal het uitzicht niet ten goede komen  :grin:
Als je al een stevig statief in huis hebt, dan kun je het proberen, anders moet je er eentje bijkopen.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gurbe

Heb me nog eens een klein beetje zitten verdiepen, maar het feit dat de erg goedkope exemplaren niet waterdicht zijn houd me voorlopig toch nog tegen. Bij verrekijkerexpert.nl heb ik wel redelijk betaalbare scopes gezien die wél waterdicht zijn. Ik denk dat ik me daar maar op ga richten. Een redelijk stabiel statief kan ik altijd nog tweedehands op de kop tikken. Bedankt in ieder geval voor de input.
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Zonnekoning

Probeer dan in ieder geval de scope eerst uit voor je hem koop.
De hoge prijs van kwaliteitstelesscopen zit in de lenzen en de productie ervan.
Goed glaswerk is nu eenmaal duur. telelenzen
Dat geld ook voor o.a. macro/telelenzen voor digitale camera.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Gurbe

Tja, het liefst zou ik meteen een Swarovski of iets dergelijks aanschaffen, maar helaas laat de beurs dat niet toe. Ik zal het toch echt met beperkte financiele middelen moeten doen, en dan kom je toch al snel bij het goedkopere spul uit. ;)  
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Herman van der Klis

CiteerTja, het liefst zou ik meteen een Swarovski of iets dergelijks aanschaffen, maar helaas laat de beurs dat niet toe. Ik zal het toch echt met beperkte financiele middelen moeten doen, en dan kom je toch al snel bij het goedkopere spul uit. ;)
In jou geval Gurbe zou ik een Bynolyt spottingscoop aanschaffen van om en nabij de Eur.140,- Dit is een redelijk instrument , waar ik zelf ook wel eens van iemand anders door gekeken hebt . Even googelen , dan weet je welke.
In ieder geval moet je wel een goed statief zoeken van bv. Manfrotto , deze zijn ook dikwijls op Marktplaats te koop voor ong. Eur. 100,-
Dan heb je al met al een redelijk setje voor beginners. Besluit je over te gaan op iets kostbaarders , dan heb je in ieder geval alvast een goed statief.
Statief van bv Manfrotto , die past bij jouw lengte , zonder dat je te veel de middenzuil moet uitschuiven. 't liefst helemaal niet. Ik zie te veel vogelaars die dat moeten doen.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jacquesvanmeer

Hallo

Zoek een Slik Master statief op marktplaats. Goede kwaliteit en voor een klein prijsje. Nieuwwaarde is ongeveer 120,00 - 150,00 euro en op marktplaats koop je ze voor 30,00 - 50,00 euro. Succes

Herman van der Klis

#10
CiteerTja, het liefst zou ik meteen een Swarovski of iets dergelijks aanschaffen, maar helaas laat de beurs dat niet toe. Ik zal het toch echt met beperkte financiele middelen moeten doen, en dan kom je toch al snel bij het goedkopere spul uit. ;)
Er staat nu een Manfrotto op Marktplaats te koop. 144B + kop 128LP. (Papendrecht) Dit is een zeer stabiele kop.
Niet bieden , maar direkt bellen en onderhandelen ( max. ong.Eur. 100,-),  dat is mijn tactiek. De gehele set kost nieuw al gauw ong. Eur.200,- Dan heb je een goede start.
Advies: onmiddelijk halen dat ding.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Gurbe

Onmiddelijk halen zit er met deze dure tijden en een apk-keuring in het verschiet even niet in, maar ik zal jullie tips meenemen. Bedankt in ieder geval! :duim:  
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.