Nabis

Gestart door Maaswitje, december 07, 2008, 17:05:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

Deze Nabis vond ik op 22-9-2008 op vochtig grasland in de buurt van Grave. Is dit dan misschien N. pseudoferus of toch zijn dubbelganger?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Maaswitje

foto van het hele dier:
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Berend Aukema

Vermoedelijk Nabis brevis

Maaswitje

Ik heb nog een foto van het zelfde dier die de voorpoten vanuit een andere hoek laat zien: kan deze nog wat meer duidelijkheid verschaffen?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

thijsdegraaf

#4
Zou je iets kunnen zeggen Berend over de verschillen tussen N. pseudoferus, N. ferus en N. brevis?
Van Nabis Brevis is nog geen enkele waarneming gemeld (dus ook geen foto) zag ik.

Groeten, Thijs

Berend Aukema

Nabis is lastig. N. ferus en pseudoferus zijn uit elkaar te houden op basisis van de genitaliën en aan de beharing op de apex van het corium. Ze zijn beide grijsbruin van kleur en het pronotum is breder dan lang.
Nabis brevis is de kleinste Nabis, donkerder van kleur met typisch rhombisch gevormde vleugels (grootste breedte achter het midden). Karakteristiek is ook de uitgebreide donkere tekening op de buitenzijde van de voordijen (streepjes en vlekken). Verwarring is mogelijk met N. ericetorum, die groter is en langerekter van vorm en doorgaans (maar niet altijd) meer roodbruin van kleur.

thijsdegraaf

#6
Bedankt Berend voor je uitgebreide antwoord. Ik heb al je gegevens opgeslagen.
Ik heb alle soorten nog eens bekeken.
André heeft hem al ingevoerd zag ik. Hij is trouwens ook de grootste leverancier van foto's van de N. ericetorum  :)

Groeten, Thijs

Maaswitje

Berend, evenzeer bedankt! De streepjes en de vlekken op de tibia zijn goed zichtbaar en bij zorgvuldig nameten ligt het midden van de vleugel inderdaad iets achter het midden.

Thijs, de exemplaren van N. ericetorum die ik gevonden en (in zeer grote aantallen) gezien heb, zaten allemaal in heidegebieden of direct daaraan grenzend.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

thijsdegraaf

#8
Hallo André,
Als ik kijk op de verspreidingskaart van waarneming, dan zijn ze alleen in Brabant / Limburg gevonden en helemaal aan de andere kant van Nederland op Terschelling.
Ik zal volgend jaar toch eens de hei gaan onderzoeken in het duingebied bij Bergen NH (mijn woonplaats)
Groeten, Thijs

Maaswitje

#9
Volgens de "Verspreidingsatlas Nederlandse wantsen dl. 2" is N. ericetorum o.a. zeer algemeen in de duinen. Ze hebben een opvallend donkere tekening en zijn veel grijzer van kleur dan de dieren uit de heidegebieden die overwegend roodachtig bruin van kleur zijn.

Dit soort en nog veel meer waardevolle informatie (biotopen, ecologie, habitat, kaartjes etc.) is volop te vinden in deze verspreidingsatlassen: bovendien zijn deze voor slechts 11 euro per deel te koop bij Vermandel! Tot nu toe zijn er twee (worden er vijf) delen verschenen.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

thijsdegraaf

#10
Ik weet het. Nog een week en dan heb ik vakantie. Dan ga ik ze aanschaffen en kan ik misschien nog een paar boekjes uitzoeken. Dan heb ik tenminste weer wat te doen deze winter.

Groeten, Thijs