Kenners gezocht van Wilgenhoutrups

Gestart door vlindersdigitaal, mei 10, 2006, 15:03:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

vlindersdigitaal

Vandaag zag iemand mij lopen van de gemeente, toen ik de bomen op rupsen aan het bekijken was. Hij vroeg wat ik aan het doen was, dus vertel de man dat ik me bezig hou met vlinders, vogels en andere insecten. Gelijk hoopte hij dat ik hem kon helpen met iets..

Hij vertelde mij dat er in de buurt die Els bomen stonden met flink wat vraat sporen in het hout. Hij maakte zich zorgen of de boom nog wel veilig tussen de huizen stond, en vroeg of ik mee wilde gaan kijken.

Hij zelf dacht aan de Wilgenhoutrups, en ik moet zeggen dat ik hier ook aan dacht. Omdat ik deze rupsen/vlinders nog nooit gezien heb, ben ik er niet echt van op de hoogte dus kom hier even hulp halen.

Het gaat om deze boom (in het speciaal) er staan er nog twee naast, waarvan een zo en zo ook een gat heeft met zaagsel..


Gaten in els, stuk boomschors weg. Ook onder aan de stam zelfde verhaal..


Het stuk vraat spoor in close up..


Aan deze andere kant van deze boom nat vers zaagsel.

Ook op een andere boom zat een zelfde plek met zaagsel, alleen was het zaagsel hier ouder van, en zat meer tussen het schors.

Is het de Wilgenhoutrups op Els? Is de boom ziek, loopt het gevaar voor de huizen die er staan.. Wat kunnen zij er aan doen (diervriendlijk) en hoe kunnen ze kijken of de boom gevaar op leverd (wat je dus niet allemaal ziet wat er onder de schors afspeelt en in de boom.

Alvast bedankt..
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Elachista

Je komt er snel genoeg achter, de geur die de beesten afgeven zijn heel kenmerkend, heel sterk muf en wat onaangenaam. Als de gaten rond de 1 cm groot waren + die geur, dan kan het eigenlijk niet missen.
Over een paar jaar kan de boom inderdaad wel sterven door de beschadigingen dus zou dan gekapt moeten worden.
Op zich is Cossus cossus niet zo kieskeurig wat betreft de waardboom, veel loof en fruitbomen accepteren ze wel.
Groet,
Tymo

vlindersdigitaal

#2
Hoi Tymo, de grote van de gaten klopte wel, heb niet geroken aan het zaagsel. Zal straks even terug gaan naar het park. Iemand die het verder wel zeker weet zonder de geur?

Of wat het eventueel nog meer kan zijn..
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

vlindersdigitaal

Ik ben nog even terug gelopen naar het park. De gaten zijn zeker 1cm en het zaagsel ruikt inderdaad een beetje zuurig! Ik heb ook met een stokje het natte zaagsel onderzocht, hier zat kleine ongedierte in (paar kevertjes) verschillende soorten van een halve centimeter en nog ander spul zeer klein.  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Cees Veenema

Els ruikt altijd zurig is Boktor misschien nog een optie ?
Groet,

Cees

vlindersdigitaal

hmm... denk je dat een klein torretje dit aanricht? zie foto..  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

Cees Veenema

#6
Ik heb nog wel erger gezien van Boktor maar dat hoeft op zich natuurlijk geen criterium te zijn of enig bewijs.
Ik heb ook wel mijn twijfels omdat het levend hout betreft.
Ik bekijk ondertussen de boom nog eens weet je zeker dat tie niet al dood is?
Groet,

Cees

wj_emsens

Ik heb ooit wilgenhoutrupsen gehad in een (levende) zomereik. De gaten waren soortgelijk, de sterke geur rook niet echt slecht vond ik. Nadat we de rupsen de boom hadden zien verlaten, hebben we deze behandeld met één of ander zwart spul (de naam ben ik kwijt) zodat hij terug kon herstellen, dat is nu ook bijna gebeurd.
Willem-Jan Emsens

vlindersdigitaal

#8
De boom leeft iniedergeval, spring levend zelfs dus of boktor dan afvalt? Er zaten wel kevertjes in dus je brengt me aan twijfel.. missien combinatie?

Ik ga gewoon zo nog even terug, kijken of ik de kevers nog kan vinden en fotograferen
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

vlindersdigitaal

#9

Dit zijn de kevertjes die er rond lopen een enkele. De andere zijn hele kleine zwarte beestjes die het schijnbaar gewoon lekker vinden vochtig te zitten. (P.s) ben ook wel benieuwt naar de naam van dit kevertje.
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

acherontia

Lijkt mij toch wel overduidelijk Cossus cossus, je ziet vaak dat er allerlei kevers e.d. leven in de zaagselresten.... Proberen om regelmatig te gaan kijken vanf begin juni zou je dan een keer een pop uit een gat moeten zien steken....


Groeten,

Jeroen

Jeroen Nagtegaal

Ik heb ooit in een haag met elzen na een storm overal wilgenhoutrupsen eruit zien komen, en ik vind het er op lijken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

acherontia

Ook bij deze rupsen van Synanthedon vespiformis trof ik veel kevers aan in de vraatgangen....




Groeten,

Jeroen