Lijstjes, lijstjes, lijstjes!

Gestart door Gert Veurink, december 05, 2008, 21:09:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

#90
1/ Na een lange avond en het begin van de nacht over allerlei wilde zwijnensporen Struikrietzangers te hebben geinventariseerd in Oost Polen, kwam ik weer terug op de weg waar ik eerder die week een 2e territorium vond. Deze vogel zong wat gevarieerder dan de 1ste die ik langs diezelfde weg vond. In 2006 was ik vanuit Berlijn op de fiets richting Letland, toen de eerste helft van mei een vogel van die soort mij een soort van gekte bezorgde die ik ook dreigde op te lopen tijdens een langdurige wandeling in de woestijn in Zuid Israel. Rosse Woestijnleeuweriken zingen daar de oren van je kop in een heel eenvoudige zang. Rustig blijven is daar het credo, anders wordt je er ramgek van. Maar goed, ik heb het niet altijd bij het rechte eind in mijn ontzag.
Die 2006 vogel herkende ik niet en pas na het afluisteren van mijn MP3 wist ik de soort : Ik zag m niet tijdens die nacht.
Toen ik dit jaar gedurende de nacht daar in dat Poolse moeras stond, besloot ik de soort, met veel meer waardering nu, op te nemen en ik verkreeg geweldige opnames in een heerlijke stilte. De vogel zong veelal alleen en kreeg soms bijval van een Rietzanger of een NoNa.
Toen het licht begon te worden vielen steeds meer vogels de Struikrietzanger bij, totdat het ware concert de vogel geheel naar de achtergrond verdrong. Kort daarna waren mijn batterijen leeg en ik had 2 en een half uur met verkrampte handen en koude tenen mijn post gehandhaafd.
Even later, in het morgenlicht, zag ik mijn eerste Struikrietzanger ooit!
2/Op een vrijdagmiddag in februari poste ik bij een Blauwe Kieken roestplaats.
Dit jaar behaalde ik samen met een collega teller het hoogste aantal ooit. Mogelijk dat dit op de tweede plaats staat. Misschien ook ten dele die onvolwassen Zeearend die vlak over de telpost een rondje draaide om vervolgens in een boom te gaan zitten. Op en top puik?
De volgende ochtend stonden we met enkele mensen de telling te doen en onze aandacht was slechts ten dele op de arend, terwijl we al onze aandacht bij de telling moesten houden.
Op een gegeven moment...de vogel was ons gewoon ontglipt! Stoethaspels!
Nadat we een tijd aan de andere kant van het gebied gestaan hadden en een collega van een moeilijke kant ook aan kon schuive. "Daar, daar gaat ie!"
"Daar, nog één!!" was echt de finnishing touch!
3/ Ik  weet niet of dit werkelijk de 3e plaats moet zijn. Een weinig kennis met het verschijnen van zeevogels over hun overwintering ten noorden van hun zuidelijke broedgebieden, leverde geweldige resultaten op. Kennis omtrent hun voorkomen werd voorheen veelal vergaard door vogelaars die Oman met de landtrek voor ogen bezoeken. Een gat in de kennis zo, ook verwacht, terecht bleek. Veel mist over de oceaan, zuidelijker gooide wat noordelijker geen roet in het eten. Puike soorten als Witbuikstormvogeltje (nog niet met zekerheid  vastgesteld voor het Noordelijke Halfrond?) Bont Stormvogeltje, c.a. 10 Chinese Stormvogeltjes, moeten hun aandacht delen met topaantallen Bulweria fallax en Puffinus carneipes, en vele vele andere gedenkwaardige soorten waaronder eindelijk de Oorgier. Leeuwen in het achterland, men zei het, maar een rat in mijn airco gaf meer stof tot zorgen.
4/Neerlands vogelen tijdens de voorjaars inventarisaties brachten geweldig hoge dichtheden graspieper en roodborsttapuit aan het licht. Sprinkhaanzangers hadden een goed jaar. Nachtelijke inventarisaties op een diersoort, niet onder de vogels, leverde een tot dan toe, ongekend hoog aantal op op een soort  die ik hier niet nader zal noemen (dit aantal tot dit jaar onbekend). Maar puik, puik, puik tot en met. Ik ontmoette s'avonds laat een autootje met 3 kerels, ergens in een natuurgebied en rook stront aan de knikker. Ik wenste mijn inventarisatie niet te beeindigen en liep met mijn parabool voor ogen tegen het grote licht van hun auto wat ze ontsaken in, toen ik op hen afliep; ik bleef doorlopen en ze reden me tegemoet, ervandoor. Zou het dode ree wat men een week later in diezelfde omgeving vond er mee te maken hebben gehad? Ik weet het niet; bij het langsrijden, was nog slechts de bestuurder zichtbaar, de andere twee waren omlaaggedoken in de auto of uitgestapt.
En de vlinders, ach ja, waar gaat dat met ze heen. Erg treurig.
5/De Vlielandweekenden hadden dit najaar een voorname plaats, over de soorten zal ik verder zwijgen. Niet van een tweede rat die s'nachts naast mijn kussentje in mijn boodschappentas het brood aanvrat. Decadent gooide ik de volgende ochtend het brood weg.

Raar toch, al dat rangschikken, terwijl eenheid of harmonie zulks eigenlijk niet toelaat. Geloof er daarom maar niet al te veel van: Het is alles 1 Groot (be)Leven!
Ijdelheid brengt gebrokenheid, dat we het dan ook moeten besterven, is helaas ook een al te grote realiteit.

Jan Zwaaneveld

1) Een dagje vrij genomen op 23 april om per fiets te gaan vogelen in de omgeving. Lekker lenteweertje! Drie Steltkluten gevonden in de Achthovense uiterwaarden. Even later op dezelfde plek: wat is dat voor een bruin geval: een Roerdomp helemaal open en bloot bij een plasje water! Verderop een clubje Beflijsters. Roepende Patrijzen. Zomertalingen. De eerste Purperreigers en Zwarte sterns die boven de Zouweboezem vliegen. Een heerlijke dag.

2) Een lang weekend Schiermonnikoog eind april, mijn eerste bezoek aan dit eiland. Wat een heerlijke plek en wat een massa's vogels. Zingende Nachtegalen, Beflijsters bovenin duindoorns, Lepelaars, Tapuiten. Eigenlijk de hele sfeer op dit prachtige eiland.

3) De Notenkraker van Horst op 4 november, mijn enige twitch dit jaar. Het was een prachtige, zonnige najaarsdag en er was maar een andere vogelaar aanwezig. Samen de Notenkraker van heel dichtbij gezien en gefotografeerd. Prachtig en grappig beest.

4) Een dagje Hoek van Holland op 6 november, alweer een mooie zonnige najaarsdag, om de Huiskraaien te fotograferen. Ik geloof dat een hoop vogelaars de pest aan ze hebben, maar ik vind het buitengewoon leuke - want intelligente - vogels. Een paar uur met ze bezig geweest, daarna heerlijk op de pier gewandeld.

5) Vanaf de kleine praambult op 20 mei de Zeearend langdurig kunnen zien terwijl hij of zij totale paniek veroorzaakte door alleen maar met bewegingloze vleugels over het gebied heen te glijden. Het was alweer een paar jaartjes geleden dat ik 'm had gezien. Wat is het toch een prachtig bakbeest.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Lasse de Vries

Citeerik vind het buitengewoon leuke - want intelligente - vogels.
Groot gelijk heb je! :grin:

Lasse

Jord

#93
2008 stond voor mij in het teken van het 'Vogelen in de Regio'. Om het vogels kijken in West-Friesland een boost te te geven, is www.waarneminhoorn.nl sinds eind 2007 in de lucht. Bovendien doet onze regio mee met de soortenstrijd tegen de topregio's Den Helder en Wierhaven. Elk jaar worden wij weer derde. Nu en in de toekomst ongetwijfeld ook. Maar dat geeft niet. Voor ons is het belangrijker om 'van onszelf' te winnen. En ik als een van de aanjagers ben aan de gang gegaan met mijn persoonlijke regiolijst. Dus dat kleurt mijn Top 5:


1. Sneeuwuil van Texel (in de sneeuw!)
Niet in de regio maar wel buitencategorie.

2. Strandplevier op De Kreupel.
1 uurtje kon ik blijven op De Kreupel en ja hoor, ik scoorde er zowaar een nieuwe Lifer voor NL en de regio: een prachtige Strandplevier. Een soort waar ik al lang op zat te hopen.

3. De IJsgors van De Nek
Persoonlijk nieuwe regiosoort die een week lang bleef zitten. Hij was zo tam dat ik er bijna een keer bovenop ging staan.

4. Roodpootvalk op Soortendag
Een prachtige lifer en dan nog wel op de Soortendag in de regio. Een vrouwtje dat ikzelf oppikte.

5. Notenkraker - Dijkgatsbos
We kwamen aanlopen en de Notenkraker zoefde vlak over mijn hoofd heen. Daarna ging hij in alle rust zitten foerageren. Dat talloze fotografen hun lenzen tegen zijn snavel aan drukten, deerde hem niet. Prachtig. Lekker zonnetje ook, kan ik me herinneren.


En ook in 2008 zei ik nog regelmatig tegen mijzelf: wat een toffe hobby heb ik toch op mijn 30e ontdekt!
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

vastenhouw

Mijn lijstje van toppers van 2008. Het zijn er meer dan vijf, want het is te moeilijk om de leukste te kiezen.


- 5 mei op Breskens. De bijeneters vlogen me om de oren. Geweldig. Een dag met veel mega's (o.a.  lachstern, graszanger, morinelplevier, een mooie jagende velduil) en als extra twee prachtige steltkluten bij de Blikken.

- Grauwe kieken prachtig gezien in mei in Polen en een paar weken later ook op de akkers in de buurt van Almere.

- Witwangstern op Tiengemeten. Erg leuk om deze soort die ik in Polen zag nu ook hier te zien.

- Een griel eind maart in de polder tussen Pijnacker en Zoetermeer. In gezelschap van een grote zilverreiger langs de slootkant gezien. Vreemde vogel.

- De zingende Pallas Boszanger in april in Den Haag.

- Roepende kwartelkoningen 's avonds laat in juni bij de Oost-Abtspolder bij Overschie. Erg sfeervol.

- De sneeuwuil van Texel, met de kriebels en zweet in de handen naar Texel. Vanaf de veerpont met de fiets en daarna nog anderhalf uur tegen de harde wind in en dan een "gelukkig zit ie er nog" helemaal in het Noorden bij De Cocksdorp. Een geweldige ervaring en een prachtig beest.

- Bonte kraaien in de Dollard. Leuk om weer eens mee te maken!

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Wouter

Een top 5 maken is erg lastig, maar de nummer 1 is voor mij heel makkelijk:
Een bezoek aan de Camarque begin juli dit jaar. Wat een geweldig gebied met geweldige vogelsoorten. Allerlei zeldzame vogelsoorten vliegen je daar gewoon om de oren.
Het mooiste vogelmoment van het jaar was voor mij het dat we een weggetje in de middle of nowhere (bij Mas d'Agon) inreden, met aan weerszijden van de weg uitgestrekte akkers, maar ook moerassen en rietvelden. We kwamen hier een geweldige groep van minimaal 30 vorkstaartplevieren tegen die als zwaluwen boven de akkers en het weggetje foerageerden. Ze vlogen echt op ooghoogte langs! Geweldige ervaring was dat!
Verder nog mooie soorten als Zwarte Ibis, Dunbekmeeuw, ralreiger, witwangstern, lachstern, scharrelaar, en nog veel meer gezien.

Wouter

Lasse de Vries

Voor mij Portugal :o !
Bijeneters, Scharrelaars, Rode Wouwen, Blauwe Eksters, Kuifmezen, Alpengierzwaluwen, Hoppen, en op zee Kuhl's Pijlstormvogels, Subadult Jan van Gent, grauwe pijlstorm, en een groep van 20 Grampers (dolfijnen).
Die vakantie was echt cool!
Die Alpengierzwaluwen gewoon boven het zwembad :P

Lasse

DanielS

Voor mij staat 10 dagen Hongarije op nummer 1 met baltsende Grote Trappen, batsende Scharrelaars, Hoppen Sakervalken, Roodpootvalken, Schreeuw, Keizer en Slangenarenden over ons huisje, 6 Zeearenden binnen een half uur, de drie moerassterns in grote aantallen, Syrische Bonte Specht, Draaihals, MiBo, Withalsvlieg, Sperwergrasmus, Waterrietzangers, Krekelzanger, Grijze Gors en nog veel meer.

In Nederland natuurlijk ook een heleboel leuks gezien zoals een Havik die ongeveer twee meter boven de grond op tien meter afstand van ons over het fietspad vloog, met een krijsende Merel in zijn klauwen, achtervolgd door Zwarte Kraaien, Notenkraker in Delfzijl, Aziatische Goudplevier in de Keeg, BlaKo in Groningen.
Maar aangezien het volgende week vakantie is gaat hier waarschijnlijk nog wel wat bij komen.

;)  
Daniel

Ben Wielstra

Lekker, dat memoreren. Niet echt vijf, ook niet echt gerangschikt:

Katwijk 30 september. Een fraaie Vale Pijl, hand in hand met een Noordse, langs m'n local patch Savoy.

Westkapelle 1 oktober. Een dagrecord Grauwe Pijlen. Velen lekker dicht bij, waaronder een groep van zeven bij elkaar. Ze heten dan wel Grauw, maar ze zijn bloedmooi! Ook fraaie Noordsen en, hoezee, ook nog een Vale. Ook walgelijk mooi waren de groepjes adulte Middelste Jagers (ok, ook een enkele subadult) die rustig en dicht langs kwamen roeien.

Neeltje Jans, 4 oktober. Bizarre situatie: vanuit een rijdende (scheurende) auto een pijl aan de binnenkant van de sluizen zien vliegen, omrijden en zoeken, geen pijl maar wel een vorkstaartmeeuw vinden, die vliegt vervolgens naar buiten, naar de buitenzijde rijden, daar geen pijl en ook geen vorkstaartmeeuw maar wel een middelste jager en een vaaltje vinden. Vooral dat vaaltje was pl@$$€rverhardend! Die rakker foerageerde vlak langs de dijk dus je kon er gewoon naast gaan staan met de telescoop!

Westkapelle 21 november. Hoogtepunt een Kuhls sp.: zeer hip om die in Nederland van de kust te zien. Hoewel de hoeveelheid biomassa wat tegenviel was de diversiteit leuk, met onder andere m'n enige Kleine Alk dit jaar (heb ik er überhaupt nog niet zo veel van). En de Middelste Jagers, dit keer juvenieltjes, waren weer genieten.

Lang weekend Bridges of Ross, Ierland 22-27 Augustus. Zeer leerzaam tripje met bakken vol beesten die in Nederland o zo lastig te zien zijn te krijgen. Papduikers, Stofjes,Vale Pijlen, Grote Pijlen en Dougalls Sterns. 40.000 Noordse Pijlen waren niet vervelend. Leider, geen Gadfly, maar wel erg geinig was de Kleine Pijl. Hoewel niet geweldig gezien (ach, ik had 'm toch al) toch grappig om getuige te zijn van het passeren van een mega.

De Roodpootvalkeninvasie in het voorjaar. De eerste vond ik braaf zelf na uren de lucht af te hebben gespeurd op Schier (toen de bulk daar ineens overkwam stonden we net in de supermarkt G&^V%*). De vogels van Weperpolder waren natuurlijk het mooist. Wat een variatie aan kleden! Ook erg leuk was het plotseling horen van een baltsende Watersnip alhier. Iets wat toch niet zo vanzelfsprekend meer is in Nederland.

En verder nog veel meer. Een bijdrage leveren aan de ontdekking van een Kleine Geelpoot, Aziatische Goudplevier (ook nog eens een lifer) en (t.p.) Roodkeelpieper en een heel klein beetje een Poelsnip. Leuke local patch dingen: Dwergooruil, vier Morinellen door de branding, zingende Grauwe Klauwier, baltsende Wespendief, ineens een enorme burst roofvogels half september, drie Witsnuitdolfijenen. Het voorjaar op Breskens met geweldige aantallen en her en der een krent. Eindelijk eens echt mooie Woudaapjes. Nog eens een Vale Pijl langs Camperduin. Assisteren bij het ringen van Grauwe Kiekendieven. Leuke beessies op de ringbaan. Zomerkleed Parelduiker dicht langsvliegend op Schier.

Helemaal niet zo gek veel tijd gehad dus goede ratio. Eigenlijk een teringgoed jaar!

Marcel van kammen

#99
Altijd leuk, die eindejaarslijstjes:

1: Mijn verblijf van 5 weken in Texas, om daar mee te doen aan een Wildlifephotocontest. Het aantal vogelsoorten wat ik gezien heb zonder een kijker te hoeven gebruiken, bedraagt 135 soorten. Mooi moment was om op het strand van Corpus Christi te liggen, en in een kwestie van een uurtje 200 foto's te maken van Ringsnavelmeeuw,Amerikaanse Zilvermeeuw, Kleinste Strandloper,Willet,Amerikaanse Bontbekplevier,Drieteenstrandloper,Wilsons Plevier,Grote Stern,Amerikaanse Dwergstern,Amerikaanse Tafeleend,Zilverplevier,Lachmeeuw,Steenloper,Bruine Pelikaan en Fosters Stern.....en dit allemaal vanaf 1 en dezelfde plek,en allemaal op een afstand van max. 20 meter. Foto's te bekijken op http://www.momentsofnature.nl

2: Mijn jaarlijke tochtje naar Helgoland, met o.a. Jan van Gent,Drieteenmeeuw,Zeekoet,Bonte Kraai en de andere gebruikelijke leuke fotografie-onderwerpen, zoals de vele Zeehondjes.

3: Notenkraker in Delfzijl.

4: Vakantie in Griekenland, alwaar ik mijn 1e Hop,Raaf,Vale Gier,Aasgier en vele andere leuke soorten heb gezien.

5: Smienten en Kuifeenden fotograferen, fantastisch om tussen een groep Smienten te liggen op zondagochtend bij -8.

Gerard Troost

CiteerWestkapelle 1 oktober.
Neeltje Jans, 4 oktober.
Westkapelle 21 november.
Het voorjaar op Breskens met geweldige aantallen en her en der een krent.
Da's wel heel veel zeeland, je mag hier ook gewoon komen wonen hoor ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Ruben Vlot

Altijd leuk om aan het eind van het jaar terug te kijken naar wat je het afgelopen jaar allemaal gedaan en gezien hebt. Afgelopen jaar is bij mij een jaar om met veel goede herinneringen naar terug te kijken:

Vakantie naar Polen. Wat een geweldige 2 weken, waarin we zo ongeveer alles wat we hoopten te zien prachtig gezien hebben! Paar highlights: Klein Waterhoen op 3 meter naast de auto; helemaal uit je dak gaan nadat we net een mannetje Drieteenspecht prachtig boven ons in de boom hadden (en de dag daarna nog eentje zo mogelijk nog fraaier!); in de avondschemer luisteren naar tientallen zingende Waterrietzangers; Witwang- en Witvleugelsterns naast je tent; na veel moeite een prachtige Scharrelaar vinden; onverwachte Bastaardarend toch gezien; gek wordend van de muggen toch genieten van een Grijskopspecht vlak naast het pad; na veel dagen zoeken, zoeken en zoeken op de laatste dag nog een Witrugspecht vinden; etc... Ik zou zo terug willen!

2 dagen Breskens, 2 dagen genieten! O.a.: Kwak, Zwarte Wouwen, Rode Wouwen, Visarend, Roodpootvalk, Kraanvogel, Morinelplevier, Middelste Jager, Lachstern, prachtige Bijeneters, Kortteenleeuwerik, Roodstuitzwaluwen, Duinpiepers, Pestvogel, Eurokanaries, Grauwe Gors en meer...

Al die fantastische uilen dit jaar:
- Zoals gewoonlijk regelmatig even op waarneming.nl kijken. Is er vlak daarvoor een Dwerguil ingevoerd... met foto's!   :blink:  Even snel wat mensen bellen, en nog voordat het goed en wel bekend was, waren de plannen voor de volgende dag al gemaakt. De volgende ochtend erbij... Jahoor, wat een gaaf beest! Vrijwel de hele dag gebleven, en heb me uitstekend vermaakt daar.
- 's Avonds nog naar Drenthe om daar in een heel stil bos te luisteren naar Ruigpootuilen. Heerlijk!
- Dwergooruil: Natuurlijk erg leuk! En daarna een smsje van je tweelingbroer uit Portugal krijgen: Hier beginnen er ook net 2 te roepen...
- En de Sneeuwuil: Tjah... Wat een droomsoort!
- Velduil, Ransuil, Bosuil (in de tuin!), Steenuil, Kerkuil en Oehoe. Ook altijd leuk natuurlijk!

Geen vogelreis, maar 'gewoon' 2 weken met mijn opleiding naar Tunesië. Ondanks dat werd er natuurlijk wel naar vogels gekeken. En dat heeft heel wat leuke dingen opgeleverd. Veel meer dan van te voren verwacht. O.a. Diadeemroodstaarten, verschillende tapuiten, Witbandleeuweriken, Marmereenden, en als absoluut hoogtepunt 4 schitterende Renvogels!

Vorkstaartplevier: Met het OV naar Texel, onderweg alleen maar slecht weer... kom je op de plek aan waar ie al een paar dagen moet zitten. Niks, anderhalf uur lang. Het weer klaarde gelukkig een beetje op, en als je dan ook toch ineens de Vorkstaartplevier aan de grond terugvindt en zich daarna fraai laat zien, geeft dat een heel blij gevoel  :duim:

En nu vergeet ik nog het rondje Limburg, paar dagen Texel, Roodpootvalken in Fochteloërveen, etc... Kortom: weer een fantastisch jaar achter de boeg. Wat brengt volgend jaar?
Groeten,
Ruben Vlot

www.pbase.com/ruben_jorrit

laatvlieger

Citeer

En verder nog veel meer. Een bijdrage leveren aan de ontdekking van een Kleine Geelpoot, Aziatische Goudplevier (ook nog eens een lifer) ... Leuke local patch dingen: Dwergooruil..., zingende Grauwe Klauwier, baltsende Wespendief, ineens een enorme burst roofvogels half september, .... Eindelijk eens echt mooie Woudaapjes. Nog eens een Vale Pijl langs Camperduin. Assisteren bij het ringen van Grauwe Kiekendieven. Leuke beessies op de ringbaan. ....


Helemaal niet zo gek veel tijd gehad dus goede ratio. Eigenlijk een teringgoed jaar!
Bizar, dat ook nog allemaal meegemaakt! Die roofvogelburst was ik alweer helemaal vergeten. Een echt uniek gebeuren voor omgeving Katwijk! Hoeveel hadden we er ook alweer? De visarenden, wespendieven en bruine kieken vlogen ons om de oren en volgens mij hadden we er ook nog een slechtvalk en als extra bonus zaten er ook nog eens 2 duinpiepers tp.  Te gek inderdaad!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

maartenimmerzeel

1. Kraanvogel Mooi begin van het nieuwe jaar was dat toen die onverwacht over me heen vlogen!

2. Strandleeuwerik De twee zeehonden die vlak voor me lagen te spelen in de Slufter moesten toch echt even wachten toen mijn oog viel op een groepje strandleeuweriken. Mooi vogeltje en zo goed te benaderen.

3. Roodpootvalk Wat een mooie vogels, de vrouwtjes nog mooier dan de mannetjes!

4. Visarend Elk jaar weer een mooi moment als ze weer in de Blauwe Kamer arriveren.

5. Glanskop De twee glanskopjes die al twee maanden bij me in de tuin komen eten  :wub:

En ik hoop dat nummer 6 de waterspreeuw van velp wordt...zou hij nog komen dit jaar...
Groet Maarten Immerzeel


Tim de Boer

Kwam er drie uur geleden nog langs op de racefiets, dus wel even gestopt en gekeken maar geen waterspreeuw ;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl