Lijstjes, lijstjes, lijstjes!

Gestart door Gert Veurink, december 05, 2008, 21:09:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Ik had deze bij Libellen ook al gestart en dat levert mooie herinneringen en jaloerse momenten op.
Voor vogels is het wat aan de vroege kant, maar hé, die CMF van over twee weken vlechten we er dan wel tussen...

Wat zijn jullie 5 mooiste vogelmomenten van dit jaar?

Ik zal een aftrap doen, ik heb dit jaar veel aandacht gegeven aan andere soortgroepen en daardoor veel minder gevogeld dan andere jaren.

Maar mijn momenten in wilekeurige volgorde waren

- De Grote kruisbekken(eind 2007 2 keer gedipt, maar dit jaar begon goed)
- Terekruiter in de Breebaart
- 28 roodpootvalken waren ook super
- Blako in Zwollywood!
- De onvermijdelijke Sneeuwuil. Voor mij een van de zwaardere twitches ooit. 6 keer natgehageld in de storm en tot 11.00 uur vergeefs gezocht. Maakte de beloning alleen maar mooier.

Nu jullie!



groet!
Gert Veurink



Lasse de Vries

Voor mij:
Rosse Franjepoot bij de Banken: http://waarneming.nl/waarneming/view/41089797
Mijn 3 eerste Pestvogels: http://waarneming.nl/waarneming/view/41119082
(Jammergenoeg dood) Zebravink: http://waarneming.nl/waarneming/view/40522080
Mannetje Bronskopeend: http://waarneming.nl/waarneming/view/3557656
Cetti's Zanger: http://waarneming.nl/waarneming/view/4257223
En de niet zeldzaamheden:
Strandleeuwerik, Grauwe en bonte Vliegenvanger, Roodkoptroepiaal, Goudvink en nog wel wat!

Lasse

Pim

1) Dwerguil

2) Sneeuwuil

3) Ruigpootuil

4) Waterrietzangers in volle glorie bij ochtendgloren (Kennemermeer)

5) Alle heerlijke vogelmomenten van 2008 (van honderden baardmannetjes en ijsvogels tot een tamme ijsgors te West-Friesland).

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Leon Olsthoorn

Die verdient de prijs voor beste Sinterklaas-surprise!
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

frankneijts

(Vrijwel) uitsluitend vogelen in de regio (De Kempen) kan ook een leuk lijstje van topsoorten opleveren. Op 1 na hoefde ik er zelfs niet voor te twitchen....
1. Dwerguil Leenderbosch (februari). Weliswaar een twitch maar een fantastich beestje en dan die sfeer op die eerste zondagavond en het moment waarop Enno fluisterde: "daar zit-ie!"
2. Kortsnavelboomkruiper Maarheeze (maart). Na 10-tallen uren 'boomkruipers' zoeken/fotograferen eindelijk de 1e echte Kortsnavel voor Noord-Brabant (toch in elk geval voor de Kempen).
3. Kalanderleeuwerik Loozerheide (april). Weliswaar 1 met wellicht een luchtje maar de omstandigheden, de tijd van het jaar en de vogel waren/leken 100% authentiek.
4. Slangenarend Loozerheide (april & mei). Twee vogels in 1 week tijd, beide fantastisch gezien en leuk gefotografeerd waarvan de laatste zelfs erg fraai door René Weenink. (En de 3e een paar dagen later miste ik.....)
5. Witstuitbarmsijs, Acht (november). Nog afwachten wat de CDNA er van vindt maar voor mij was het een erg leuk vogeltje. Weliswaar was ik er naar op zoek maar dan moet het ook nog een beetje meezitten natuurlijk....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Ha leuk, de lijstjes van 2008. Zal niet meevallen ze tot 5 te beperken. Volgorde nog even onbepaald.

De dwerguil, ondanks alle commotie en discussie eromheen. En de drukte? Ach, het was gezellig.

De giervalk. Ik vrees dat dit voor sommigen wat pijnlijk kan zijn (net als die dwerguil trouwens), maar zoals ik 'm gezien heb, was fenomenaal.

De sneeuwuil, ja, spreekt voor zich, en gelukkig deze wel (en nog steeds) haalbaar voor iedereen die 'm wil.

De roodpootvalken in het Fochteloërveen. Van die waarnemingen die eigenlijk geen toelichting vergen.

De kortteenleeuwerik in januari bij Castricum, vond ik ook erg leuk.

En nu ga ik in overtreding, vrees ik, want ik kan toch ook de luid zingende pallas boszanger in de Scheveningse bosjes niet onvermeld laten, en ondanks zijn wellicht wat besmette herkomst die schitterende kerkuil te Alphen aan de Rijn, in mijn omgeving immers een tamelijk schaarse verschijning. En de amerikaanse goudplevier tijdens een bliksembezoek aan de Prunjepolder. De hoogwatervlucht te Zwarte Haan, waar ik dan wel bonapartes miste maar wel gestreepte en breedbekstrandloper scoorde. De grasmusjes in een zomers duinpannetje bij Den Helder (met baard- en sperwer-, voor wie het vergeten is). En de notenkraker bij Horst - Sevenum, al jarenlang een wenssoort. En dan laat ik er nog heel wat weg die ik eigenlijk ook niet zou mogen weglaten. Ik vond het dus een mooi jaar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

#6
1: Notenkraker die zeer tam was

2: Giervalk

3: Ezumakeeg dit jaar met op 1 dag in 1 poel: Aziatische goudplevier, witvleugelstern, 2 grauwe franjepoot en 3 steltkluut

4: Steppekiekendief

5: roodpootvalk vrouwtje op 100 meter in het zonnetje op de akker
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Johnny de Zeeuw

ik heb dit jaar ook minder tijd besteed aan vogels dan andere jaren vooral in de zomermaanden. En meer aan andere soorten groepen. Ook kom ik niet vaak het westland uit daarom de meeste leuke dingen dit jaar in het westland gezien, en een hoop ook zelf ontdekt. Ik vond dit jaar wel zeker een leuk vogeljaar en heb een hoop gezien. Heb er maar een top 10 van gemaakt :P

1) natuurlijk de vorkstaartmeeuw op het strand bij monster (zelf ontdekt maar was helaas weer snel verdwenen)
2) m'n zelf ontdekte bladkoning in het prinsenbos in naaldwijk
3) een grauwe franjepoot die ik ontdekte bij de banken in s'Gravenzande, een paar uurtjes later toen verschillende vogelaars erop afkwamen werd er ook nog een gestreepte strandloper ontdekt.
4) een dagje breskens met o.a een kraanvogel en nabij breskens een poelruiter en steltkuten
5) een kuifalie die bij de pier van hoek van holland op een rotsblok zat en was op een paar meter te benaderen  
6) m'n eerste pontische meeuw bij de hoekse pier waar ik lang op had gewacht en erg hoog op m'n verlanglijstje stond
7) de pestvogels van vorige week op een steenworp van m'n huis in s'Gravenzande
8) de rosse franjepoot bij de banken ook in s'Gravenzande
9) de porseleinhoen bij de griendplas in naaldwijk
10) mischein voor sommige niet echt boeiend maar de kwikstaartentrek bij de banken in het voorjaar doet me altijd wel wat. Dit jaar haalde ik er aan de leukere kwikken de engelse kwik de rouwkwik de noordse kwik en een rare kwik waarvan een hybride noordse X gele van werd gemaakt werd uit.

Zo zie je maar op een straal van een 20 minuten fietsen van je huis tussen de kassen kun je een hoop leuke dingen zien. ^_^
nu zal m'n lijstje waarschijnlijk dit jaar nog wel veranderen want we hebben nog een bijna volle maand te gaan.

gr johnny  

Folkert Jan

1 - dagje vogelen op vlieland met schoonbroertje die de alpenheggenmus gezien had, waardoor ik met vogelen ben begonnen

2 - giervalk (welliswaar gemist) maar erg leuke ervaring en de blauwe kiek die voor mij de eerste was was ook mooi om te zien

3 - dagje terschelling met die schattige drieteentjes op het strand

4 - dagje door drenthe waar we op het eind bij de vogelkijkhut aan de plan op het fochterlooërveen een havik op eenden zagen jagen

5 - al die andere leuke momenten om voort het eerst weer in een nieuw vogelgebied te staan.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citeer2 - giervalk (welliswaar gemist) maar erg leuke ervaring en de blauwe kiek die voor mij de eerste was was ook mooi om te zien
Kijk, dat vind ik nou een mooie. Een Blauwe Kiek een mooi alternatief vinden voor een gemiste Giervalk.

Van mij geen vogel top 5, ik vraag me af of ik wel 5x ben wezen vogelen dit jaar ;)

Mark Zevenbergen

Mijn herinneringen/leukste waarnemingen van dit jaar....

Dagje Breskens.....Lachstern, Velduil, Grauwe Gors, AMERIKAANSE GOUDPLEVIER (nog niet aanvaard) en 2 uur te laat op m'n werk. Werd om 14.45 gebeld waar ik bleef...En was om 17.00 in Leidschendam om te werken (nadat ik onderweg op Noord-Beveland ook nog spullen had opgehaald en me thuis in Rijswijk ZH ook nog had gedoucht en omgekleed!!!)

Texel 1.... Na een lang weekeind dat ik "vast" zat in Drenthe en een dip van de Giervalk, de eerste de beste vrije dag naar Texel in de hoop dat de Sneeuwuil er nog zat.... SNEEUWUIL was prachtig, zelf ontdekte Rosse Franjepoot liet zich niet fotograferen (maar wel zien aan anderen), gedipte Amerikaanse Wintertaling met als bonus een 1kj Ruigpootbuizerd (wordt niet aanvaard, maar de dagen ervoor en erna wel) ontliep ook de lens van m'n camera...

De VALE GIER van Den Oever..... Helaas verzwakt, maar m'n schaamsoort was binnen...

Wandeling naar de Blauwvleugeltaling....3 KM de ene kant op en terug gevolgd door 200 meter de andere kant op, een BLAUWVLEUGELTALING en terug.... Soms zit het mee en soms loop je de verkeerde kant op...

Texel 2.... Sneeuwuil op mijn Decemberlijst, 1kj Ruigpootbuizerd was er nog steeds en kwam nu wel voor de camera EN..... AMERIKAANSE WINTERTALING van mijn dip-lijst gewist...

+ diverse "inhaal" soorten (=lifers) waardoor ik heb besloten dat ik mijn autoverzekering met 20.000 km per jaar, toch maar FF moet gaan veranderen (want ik zit bijna op het dubbele !!!!!) Al moet ik toegeven dat "als het kan naar de camping" hier ook toe heeft bijgedragen...

groet en alvast prettige kerstdagen en een beregoed 2009 toegewenst,
"soon to be father of twins" Mark

Edwin Russer

Mijn mooiste herinneringen:

1. Dwerguil: met stip op nr. 1. De schok die je krijgt als in de loop van zondagmiddag de melding binnen komt. Shit, dat kan ik bijna niet meer halen. Een slechte nachtrust en dan met een flinke lading stress naar de Leenderheide rijden. En dan die ontlading ;)

2. Ruigpootuil: waanzinnig en kippenvel om zo'n beestje te horen roepen in een doodstille maar dan ook echt in een doodstille omgeving. En dan als slagroom op de taart, ook nog overvliegend.

3. Blauwvleugeltaling: eerst voor noppes een heel end gelopen en dan terug komen bij de oorspronkelijke plek en zit dat beestje sneaky verscholen in de rand van een slootje. Terwijl ik daar ook nog had gelopen terwijl er verder niemand was...

4. Ringsnaveleend: mijn eerste vrouwtje in Nederland. Erg fraai gezien. Helaas lieten de Roodbuikwaterspreeuwen het afweten.

5. Waterspreeuw: al jaren geleden voor het laatst gezien. Na de Ringsnaveleend daar heen gereden. Afijn, geen Waterspreeuw meer te bekennen. Ik sta letterlijk met één been in de auto en besluit om nog één keer naar het watervalletje te kijken...
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

timvanoerle

1) Grauwe franjepoten op Terschelling die op nog geen 2 meter afstand zaten

2) Zelf ontdekte bladkoning op Texel

3) Grauwe pijlen door de branding op Terschelling

4) Brilduiker in Kelsdonk, waar ik deze soort nooit verwacht zou hebben

5) Kepen op nog geen 3 meter van een observatiehut
Tim van Oerle

frankmeer

#13
Hierbij mijn Top 5 van 2008 voor Nederland (anders stond het weekje Lesbos natuurlijk op 1):

1. Weekje Zuid-Limburg in februari/maart met o.a. een Europese kanarie, Kortsnavelboomkruiper, Middelste Bonte Spechten en 80 Kraanvogels. Onderweg hier naar toe al 7 Kuifleeuweriken in Venlo en op de WML-plas een Grote Zee-eend, een Parelduiker en een Roodhalsfuut...
2. De Grote Kruisbekken van Amersfoort op 3 januari.
3. Vorkstaartmeeuw, Scheveningen, 1e zomer. Schitterend natuurlijk om onder zomerse temperaturen een nieuw kleed voor Nederland geweldig mooi te kunnen bekijken.
4. Roodhalsgans, Opheusden. Ineens zag ik de vogel vliegen vanuit een rijdende auto.
5. IJmuiden in oktober, met een Jan-van-gent en Grote Jager beide op slechts enkele meters afstand, verder o.a. Kuifaalscholver, Roodhalsfuut en Zwarte Roodstaart.

Andere hoogtepunten waren bijvoorbeeld 2 Grauwe Franjepoten, 2 Draaihalzen, een Krekelzanger, de Slangenarend in het Fochteloerveen (ook gefotografeerd), de Graszanger van Vlaardingen en de Grote Pieper van Wageningen. Of op Texel de 3 juveniele Buidelmeesjes (in augustus), de Amerikaanse Wintertaling, Koereiger en Roze Spreeuw (in oktober tijdens het Dutch Birding-weekend).
Verder heb ik dit jaar 5 Witoogeenden gezien, waarvan er uiteindelijk 2 niet-telbaar bleken (een escape en een hybride..., maar die horen misschien meer thuis bij het topic 'Slechte momenten').
Frank van der Meer

Sjoerd v Wierst

#14
Oei, ben helaas (?) een derde van het jaar i het buitenland geweest, maar toch nog wat memorabele momenten beleeft.

Denk dat hier de voor mij goede volgorde is:

1 Dwerguil
2 Sneeuwuil
3 Bosgors
4 Grauwe fitis
5 Combi-twitch Am. wintertaling/roze spreeuw

+ m'n eerste Nederlandse pijl: een vale om precies te zijn

Plus dat m'n verblijf in het buitenland voor een hoop andere nieuwe soorten heeft gezorgd.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Thomas van der Es

#15
Vind het ook wel leuk vermaak! Kan van dit jaar zowat een Top 2000 opstellen voor mijn gevoel, maar zou het eenieder besparen ;-)

1- Dwerguil ( Nog geen eigen auto, 'auto' 'gehuurd' van een vriend van mij met Mark de Vries  en in de namiddag de uil schitterend gezien! )

2- Alpenheggemus ( pieperloos biertjes drinken op een terrasje in leeuwarden, zorgde s'ochtends vroeg voor wat paniek bij Pieter v Veelen en mij, bootje van 9 uur en 2 uur later tjakkaa)

3- Kuhls pijlstormvogel ( paar keertjes westkapelle, en gelukkig op tijd opgestaan deze morgen,wat een kraker!  )

4- Poelsnip (2e vogel bijgevonden nabij Deventer in terrein sbb, goedmakertje na een foute beslissing door drukte op de weg voor de vogel die op dwars op de weg zat) afwachten op  de   cdna) met Mark de Vries/Peter ter Heide en Berto van Dam

5) Dwergstern ( hele leuke Biesboschsoort en heerlijk tijdens mijn werk gevonden)
Zeker ook de Amerikaanse Wintertaling gevonden door Bas vd Burg. Even een twitch van RUIM 3 uur varen (of stilliggen :P ) en een half uur lopen met erg! laagtij in de Sliedrechtse Biesbosch! Ook een erg harde voor de BB.

Verder echt een heel leuk vogeljaar dat 2008! Daarnaast nu een tussenstandje van 319 jaarsoorten wat ik nooit had durven dromen dit seizoen!

Laten we het nog maar even leuk afmaken!
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Jan Harteman

Mijn mooiste vogelmomenten beleefde ik denk ik gisteren.
Overigens, in schril contrast met sommige anderen, mijn mooiste vogelmomenten gaan niet altijd om de zeldzaamheden (want zoveel staan die niet in mijn levenslijst)

1. Gisteren een mooie nieuwe soort: waterral!
http://waarneming.nl/waarneming/view/41168826

2. Gisteren nog een nieuwe soort: pestvogels!
http://waarneming.nl/waarneming/view/41168869 (incl. foto)
http://waarneming.nl/waarneming/view/41168840

3. In oktober voor het eerst met wat moeite Raven gespot. Gek genoeg een week later plotseling nog een koppel vlak naast mijn auto op een plek waar je het niet zo snel verwacht!
http://waarneming.nl/user/view/289?sp=54&p...3&to=2008-12-07

4. De zomervakantie in Italië leverde enkele leuke soorten op die ik nog niet eerder had gezien, zoals Alpenkauw en Europese kanarie

5. Ik geniet iedere keer weer als de Grote Bonte specht bij ons thuis aan de pindanetjes hangt.

bramubels

leuk jaartje weer!

1.Weekje breskens met in totaal 4 roodstuiten, 8 beieneters, lachstern, kwakken, duinpipers, europese kanarie's, pestvogel, kraanvogels, ortolaan, grauwe gors, kuifleeuwerik, roodpootvalk, visarenden, rode wouwen, zwarte wouwen, grauwe kieken, wielewalen, purperreigers, VEEL zwaluwen enz,enz,enz... en tp in de buurt draaihals, steltkluut, koereiger, graszangers, cetti's zangers en noem het allemaal maar op...

2. 10 uilsoorten in NL dit jaar, bizar!

3.heerlijk weekje ringen op vlieland met o.a. waterrietzanger, sperwergrasmus en draaihals

4.citroenkwikstaart op tien minuutjes fietsen vanaf m'n huis. Vier dagen achter elkaar prachtig gezien!

5.Ortolaan op een klein metertje. Heerlijk in de nazomer op de fiets er heen en dan liggen op je bui in de hei geweldig gezien!

EN MEER.....

ArjenDrost †

Citeer2. 10 uilsoorten in NL dit jaar, bizar!
Hmm, ben ik toch even benieuwd wat je tiende is...

-Bosuil, Steenuil, Ransuil, Velduil, Oehoe, Sneeuwuil, Dwerguil, Ruigpootuil, Dwergooruil, ...?


P1234

#20
Voor mij toch de 5 nieuwe; ik heb nou eenmaal iets met uilen.

1.  Ruigpootuilen, maar vooral door het bekende verhaal er omheen
2.  Dwerguil
3.  Sneeuwuil
4.  Dwergooruil
5.  Alpenheggenmus.

Maar de nummers 1 tot en met 3 staan wel erg dicht bij elkaar. Met Sneeuwuil in de pocket had ik alle soorten die staan afgebeeld op de cover van Zeldzame Vogels van Nederland, en een enorme wenssoort binnen; Dwerguil was een soort die ik wel verwachtte maar waar ik desondanks ontzettend blij mee was; RPU heb ik schitterend kunnen waarnemen tijdens het monitoren van de broedgevallen; Dwergooruil was mijn één na laatste missende uil en Alpenheggenmus de eerste echte knijter die opdook nadat ik in de 80er jaren gestopt was met vogels kijken.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

ArjenDrost †

Citeerkerkuil?
Hmm, ik dacht al, ik vergeet vast iets erg simpels..... *oeps* het is nog vroeg (voor een zondag) ;)

Muad'Dib

Mijn 5 mooisten:

1. Alpenheggenmus! Zelf ontdekt, tot nu het mooiste moment in mijn vogelkijkloopbaan...
2. Vale pijlstormvogel. Ook zelf ontdekt...
3. Kortteenleeuwerik. Het werd eens tijd...
4. Amerikaanse goudplevier. Vanwege het leuk op de foto krijgen..
5. Al die dagen dat ik het veld in kon!

Ik hoop voor het volgend jaar op net zo veel lol...

JohanvantBosch

Voor mij (6x):

- 20.000 Kraanvogels niet zo ver over de grens nabij Osnabruck

- de onvermijdelijke Dwerguil

- dagje vogelen op Texel met leuke roofvogeltrek (wespendieven, visarenden) en 2 draaihalzen. Op de terugweg bij Petten Steppevorkstaartplevier en Roze spreeuw.

- weer een dagje vogelen op Texel met misschien eerst wat matige resultaten, maar uiteindelijk een Bosgors, gevonden door Jeroen de Bruijn en een juveniele Kleinste jager tp.

- Mijn enige dag zeetrek bij Scheveningen dit jaar, met een telpostrecord Grauwe pijl, maar daarnaast de nodige andere leuke soorten als vaaltje, noordse pijl, middelste jager met lepels.

- Lang weekend Ameland in september met als hoogtepunt rond een bui een soort mini-fall bij de kooiplaats met 3 bladkoningen in een boom, 5 beflijsters, 20 bonte vliegenvangers, 10 grauwe vliegenvangers, 20 gekr. roodstaarten, 10 uit de lucht vallende boompiepers etc...

Rutger

Moeilijk dit. Ik denk dat ik toch de mooie dagen vogelen belangrijker vind dan de beste soorten, ondanks het jaarlijsten.

1. Breskens 30/4-5/5: 168 soorten in nog geen week vogelen: waanzinnige dingen als 4 roodstuiten, kortteenleeuwerik, bijeneters, ortolaan, koereiger, 6 duinpiepers, 12 zwarte wouwen, lachstern en gewoon heeeeel veel vogels. Misschien wel mijn mooiste vogelweek van mijn leven tot nu toe.

2. Dwerguil: lange rit om daar te komen met het OV, maar wat geweldig!

3. Giervalken: Geweldige vogel in de verste uithoek van Nederland, schitterend gezien op vrij korte afstand. Daarnaast ook nog de witte giervalk die op minder dan 20 meter van mijn raam in wageningen vloog. Dan maakt ship-assisted niet zoveel meer uit.

4. De zelf ontdekte vale pijlen, 1 mooie op Katwijk en een aantal weken later 3 bij elkaar waanzinnig mooi gezien op korte afstand. Enorme adrenaline-kick!

5. Zoveel andere gave/mooie soorten en dan met name Sneeuwuil/woudapen/kleine klapekster/roze spreeuwen/waterrietzangers

Een schitterend jaar  :)  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Predator

#25
1) 4 dagen Breskens, met de bovengenoemde soorten. Het leverde mij 20 lifers op (begin pas dit jaar wat vaker vogels te kijken)
2)Jaarlijkse 4 daagse vlielandexcursie met de vogelwacht van Zaanstreek, dit jaar met 42 man erg gezellig en leuke soorten als dwerggors en sperwergrasmus.
2)3 oktober op de Hondsbossche, met een papegaaiduiker, mijn eerste grauwe pijlen en een kleinste jager
4)sneeuwuil op texel nadat hij de hele ochtend niet was gevonden toch maar doorgelopen en prachtig gezien.
5)2 kwakken in het wormer/jisperveld, met een bootje heengweest in de stromende regen maar wel erg mooi kunnen zien.

en zo kan ik er nog wel 5 bedenken...
Groet, Maarten

Ted van der Knaap

Citeermijn mooiste vogelmomenten gaan niet altijd om de zeldzaamheden
voor mij zomaar 5 willekeurige momenten

- de sperwer die 't vogeltje sloeg die ik op dat moment aan het fotograferen was  
  in het riet.. ..haal nog zo de consternatie en het kabaal voor de geest..

- de zwarte specht die ik in 'n flits verticaal tegen 'n boom zag zitten toen ik met
  m'n fiets in Brabant even opzij een bospaadje in keek

- de 4 jonge dodaarsjes waarvan sommigen alleen net 't kopje boven water hielden
  op 3 meter afstand

- terwijl ik verkeerd was gereden en m'n auto keerde ligt er een puntgave ransuil
  in de berm met knaloranje ogen en z'n pluimpjes overeind, nog maar net overleden

- 1 week geleden kom ik aanlopen bij de rietplas die ik regelmatig rondloop met
  m'n hond hoor ik ineens het vrolijke geluid van de baardmannetjes, 10 stuks,
   terwijl ik ze daar nog nooit heb gezien

(en zo heb ik nog  ...tig momenten in 2008!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jos Welbedacht

1. De Humes Bladkoning die eergisteren door Dick werd ontdekt bij het Sneekermeer. Zo'n vogeltje op fietsafstand is altijd leuk.
2. Ruigpootbuizerd langs dezelfde dijk, begin van dit jaar. Zelf een Ruigpoot ontdekken is veel leuker dan zo'n OVP vogel.  B)  
3. De Sneeuwuil, een echte droomsoort, een knaller.
4. 2 Lammergieren bij Col de Pailhères in de Franse pyreneeen. Ik had niet gedacht dat de soort zo ver oostelijk in het gebied nog voorkwam.
5. Een dagje Camargue was fabuleus met soorten als Vorkstaartplevier, Dunbekmeeuw, Ralreiger, Scharrelaar, Kleine Torenvalk, Lachstern, Graszanger, Grote Karekiet en Zwarte Ibis.

En zo zijn er nog wel meer vogels en momenten op te noemen.



Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

henkjanvdkolk



2 Grauwe Franjepoten op Terschelling, enkele meters afstand
2 Stelkuten langsvliegend over de Rijn bij telpost in de Blauwe Kamer (kort maar zo mooi!!)
Rode Wouw langs telpost in de Blauwe Kamer, zeer gave en mooie vogel!
Baardman meerdere keren, mn eerste bij het Lauwersmeer op 3 meter afstand(ontdekt doordat een vrouw aan mij zei:"Wat een leuke vogeltejs zitten daar, he?!")
Bladkoning in Wageningen die zich super liet bekijken

En uiteraard nog veel meer
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Sjouke Scholten

Dit jaar ook een aantal hoogtepuntjes gehad:

Een combi twitch van drie nieuwe lifers:
Kortteenleeuwerik, Grote tafeleend en de Grote kruisbekken

De korhoen. Een mooi mannetje boven op een boomstronk.

De roodkopklauwier in het Lauwersmeer

De Dwergooruil in Katwijk

En natuurlijk al die Roodpootvalken die hier vlak om de hoek zaten (Fochteloerveen)


Er is veel gemist dit jaar, maar ach die buitenlandreizen leveren ook heel wat op
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen