Lijstjes lijstjes lijstjes

Gestart door Gert Veurink, december 05, 2008, 14:17:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Het jaar is libellentechnisch wel om, afgezien van een enkele winterjuffer. Dus kom maar op met jullie 5 mooiste libellenmomenten!
groet!
Gert Veurink



Weia

Leuke vraag, maar nog niet zo eenvoudig te beantwoorden... De leukheid hangt een beetje af van hoeveel speuren het vergt, hoewel ik die ene nieuwe soort op een bekende plek toch ook erg leuk vond. Stiekum maak ik er een lijstje van 8 van:
1. Heel late grote roodoog: 13 oktober
2. Meerdere belevenissen met bruine winterjuffers, eentje zien gaan slapen en de volgende ochtend nog zien zitten (11/12 februari), nieuw voor gebied waar ik vrij vaak kom (8 mei), vlakbij huis ook een nieuwe plek (20 mei), 100 bruine winterjuffers op wandeling van 400m: 8 oktober
3. Rivierrombout langs de Roer: 31 augustus
4. Gaffellibel langs de Roer: 31 augustus
5. Gaffelwaterjuffer, nieuwe soort: 17 juni
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Heb het eigenlijk voor het moment wel even gehad met lijstjes, maar een lijstje van 5 moet wel kunnen denk ik.

1 Brachythemis, Paragomphus & trinacria in Sardinie. Brachythemis is echt het leukste insect wat er bestaat, iedere nieuwe Gomphide is sowieso leuk, en trinacria ziet eruit als een Aeshnide maar gedraagt zich gelukkig als een Libellulide (en is dus iets makkelijker te fotograferen dan bv Boyeria)

2 Bruine Winter in Yde (eindelijk en totaal onverwacht)

3 Noordse Winter in februari

4 Een slootje in zuid-overijssel wat me precies goed leek voor Beekoever, maar in plaats daarvan barstte het van de Bandheides, en verschillende eiafzettende Bruine Glazenmakers.

5 40 Plasrombouten in noord-Drenthe (ik wist het, maar toch... nieuwe populatie dus)

en dan heb ik het nog niet over Gaffellibellen, Beekrombouten of 10 Vuurlibellen op 1 km van mn huis, of ...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Hmm, eens kijken... In willekeurige volgorde:

- In februari zowel Noordse als Bruine Winterjuffers zien. Vooral de Noordse waren gaaf.

- Mijn eerste georganiseerde libellenexcursie naar de Oostelijke Witsnuitlibel

- Na 5 zoeken eindelijk een Noordse Glazenmaker gevonden (en gefotografeerd)

- Een dagje libellen zoeken bij m'n moeder in de buurt. Op zoek naar Beekrombouten en Speerwaterjuffers. De eerste snel gevonden, maar veeeel te vliegerig om er mooie foto's van te maken. Dus maar door naar de Speertjes. Veel wind, dus ook weer erg lastig te fotograferen. Eentje gezien, maar geen foto, dus nog meer gefrustreerd. Op de weg terug toch nog maar even langs de Beekrombouten. Dit keer meer succes en best leuke platen gemaakt.
En het werd nog leuker, toen een maand na dato bleek dat ik toch een foto van een Speerwaterjuffer gemaakt had :D

- Een paar dagen met Vroege Glazenmakers gespeeld. Het was leuk om een tijd lang me met 1 soort bezig te houden. Het heeft oa. m'n eerste vliegbeelden van een libel op geleverd.

- Ik weet niet goed of dit een hoogtepunt is, of juist net niet. Ergens in het voorjaar had ik bedacht dat ik wel eens m'n best kon gaan doen om in totaal 50 soorten libellen te zien (begin dit jaar had ik er 30, het afgelopen jaar in totaal 19 soorten gezien). Eigenlijk nooit gedacht dat ik ook maar in de buurt zou komen. Maar eind september was de Bandheidelibel toch soort #49. Net niet gered, maar toch een erg tevreden gevoel. Zeker voor het eerste jaar dat ik me fanatiek met libellen bezig houd.


Gert Veurink

#4
ik kan het zelf ook niet bij 5 houden, was een topjaar voor mij namelijk... ik heb erg veel zin weer in een nieuw jaar na het zien van jullie lijstjes.

- de winterjuffers in de winter bruine in januari met André den Ouden en noordse in februari met René Manger, Dolf en Arjen. De Zwolse bruine vond ik ook super, de soort was nooit eerder in Zwolle waargenomen.

- Speertjes vond ik enorm leuk. Deze waarneming werd mede mogelijk gemaakt door Frank (locatiegegevens)

- Zwervende heide omdat het ook min of meer homepatch was en een slecht jaar voor zwervende heide en ik in vlucht al dacht "hé" en das dan weer een stuk beter dan vorig jaar...

- Dit was het eerste jaar dat ik Rombouten zeg, drie soorten, maar Rivierrombout wint voor mij dan toch, wel close...

- Gevlekte glans supersoort die ook nog zo vriendelijkwas even voor me te gaan hangen


Andere hoogtepunten waren de eerste echte libel van dit jaar.Noordse Glazenmaker, Kempense, Gaffelwater.

Grootste missers:
Oostelijke witsnuit- en donkere waterjuffer-excursies, Gaffellibel (de combinatie Gert in Limburg en mooi weer lukte maar niet) en Zuidelijke Keizer. Maar zeker niet om te klagen. Ik teken onmiddelijk voor nog zo'n jaar.


groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

#5
Voor mij was het  een topjaar, met 58 soorten op de 2de plaats, ben ik dik tevreden :)
1: Noordse glazenmaker voor het eerst gezien, wat een prachtbeest.
2: Gaffelwaterjuffer, ook heel bijzonder.
3: Gevlekte glanslibel in Lentevreugd.
4: Speerwaterjuffer, ook voor het eerst gezien.
5: de explosie van Vuurjuffers in Lentevreugd.

Jeroen Nagtegaal

#6
Citeer3. Rivierrombout langs de Roer: 31 augustus
4. Gaffellibel langs de Roer: 31 augustus
5. Gaffelwaterjuffer, nieuwe soort: 17 juni
Deze staan er ook op alleen een andere volgorde, Zijn toch enkele momenten die erg hoog staan, is bestlastig om er dan 5 te kiezen als je met 6 soorten de 60 bereikt. Toch blijft bovenaan een dag staan zonder nieuwe soorten!

31-08-08 (Met Weia) min 3 Gaffellibel, Rivierrombout, Zuidelijke Oeverlibel en Bruine Glazenmaker (Zeldzaam in M-Limburg)
21-09-08 Noordse Glazenmaker (met Arjan en Dolf)
13-07-08 Groene glazenmaker, Na de bijna moed te hebben opgegeven zelf een vers mannetje ontdekt. Tom en Jo zouden hem mij laten zien.
15-08-08 Langsvliegende Bandheidelibel in "mijn eigen gebiedje"
28-06-08 Gaffelwaterjuffer (Tijdens Excursie)

Deze staan ook nog erg hoog:
20-09-2008 Gaaf mannetje Platbuik
05-06-08 Speerwaterjuffer in de miezer
11-08-08 Hoogveenglanslibel

Minst mooi moment:
22-06-08 Oostelijk Witsnuitlibel, 13,5 uur van huis, 1,5 uur in het gebied met de excursie, zagen ze in de ochtend er eentje alleen.... Gelukkig de dag erna een zelfontdekte Gevlkete Glanslibel op een nog onbekende plek.

En voor volgend jaar nog 4 soorten om weg te werken, Hopelijk ook nog Kleine Tang, Zadel en Sierlijke.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

#7
CiteerEn voor volgend jaar nog 3 soorten om weg te werken, Hopelijk ook nog Kleine Tang, Zadel en Sierlijke.
Ik hoop dat je verlanglijstje voor Sinterklaas meer bescheiden is  ;)
ik neem genoegen met één van die drie voor 2009. je moet je hobby ook een beetje uitsmeren over een paar jaar hè...

@ Anne, Gefeliciteerd!
Ik zie net dat ik met 57 soorten met Jeroen op een gedeelde 3e plaats ben geëindigd...  hebben we ook niet slecht gedaan Jeroen B)  
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Heb er eigenlijk 58, die ene Ischnura, maar kan er ook 58 van maken met Noordse Winterjuffer, maar mis toch echt Gewone Bronlibel dit jaar voor mij...

Mijn 3 soorten voor komend jaar zijn Zuidelijke Heide, Donkere Waterjuffer, Noordse winterjuffer en Oostelijk Witsnuitlibel, 4 dus voor komend jaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Citeer

@ Anne, Gefeliciteerd!
Ik zie net dat ik met 57 soorten met Jeroen op een gedeelde 3e plaats ben geëindigd...  hebben we ook niet slecht gedaan Jeroen B)
Da's geluk en uiteraard wijsheid :grin:
Voor volgend jaar heb ik alvast de Gaffellibel hoog op m'n lijstje staan!

derks

1,. mijn 1e bruine winterjuffers op de Hatertse vennen
2. bruine korenbouten waar dan ook, zo fantastische beesten
3. glassnijders op patouille langs rietkragen en slootkanten
4 hoogveenglanslibellen  machtig mooi donker
5. blauwe glazenmakers als ze jagen in het bos op schaduwrijke plekken.. prachtig

Daar.
MVG Han Derks

Sticht

#11
1.  De duizenden aanwezige watersnuffels op het Leersumse veld op een dag in   juni. Het zag daar letterlijk blauw.
2.  Zuidelijke heidelibellen en zuidelijke glazenmakers in Bretagne. Eerst genoemde was massaal aanwezig.
3. De vuurlibel in juni vlak om de hoek in Nieuw Wulven UT.
4. De volledige uitsluip van ( wat later bleek ) een glassnijder gevolgd.
5. De bruine korenbouten die dit voorjaar overal opdoken in de wijk.

Marc Bulte

#12
1. De witsnuiten waren mijn absolute hoogtepunt dit jaar! Zowel oostelijke als sierlijke witsnuiten in de prachtige duinveengebieden in Letland. Gevlekte witsnuit man 2 weken lang tp niet ver van huis.
2. Beekrombout uitsluipend gezien en ook kunnen fotograferen.
3. Ischnura fountainea en Selysiothemis nigra nieuw voor mij, gezien in Azerbeidjan.
4. Eerste libel van het jaar gezien (Vuurjuffer).
5. De gevlekte glanslibellen in Polen, ongelooflijk veel en prachtig gezien!
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Taka

Mooie lijstjes. Het is wel leuk om over zo'n lijstje na te denken. Ook bij mij gaat zo'n lijstje dan toch veel over (voor mij) nieuwe of zeldzame soorten. Daarbij moet ik geloof ik wel opmerken dat mijn totale Nederlandse soortenlijst niet erg lang is, nu 34 (was vorig jaar 26). Beginneling dus. Mijn nadruk ligt ook meer op een (jaarlijks andere) plek dan op het uitbreiden van mijn lijst met waargenomen soorten.

Chronologisch.

* Februari. Bruine-winterjuffers-in-de-winter. Dat was voor het eerst. Gevonden na het bestuderen van een kaart van Landgoed Beerschoten en op basis daarvan op een plekje te kijken waar ze inderdaad bleken te zitten. Dat was een prettige verrassing.
* Begin mei. Eileggende Bruine Winterjuffers, met foto's waar ik nog steeds blij mee ben. Later las ik ergens dat eileggende winterjuffers bijzonder schuw zouden zijn, daar heb ik in dit geval niet zoveel van gemerkt.
* Begin juni. Azuur man probeert het tevergeefs met Variabele vrouw. Het intrigeert me hoe dat nu zit met de Variabele en de Azuur. Ten noorden van Utrecht lijkt de A27 een hele scherpe scheiding tussen beide soorten te zijn.
* Eind juni. M'n eerste Vuurlibel. Op het plekje waar ik me dit jaar mee heb bezig gehouden.
* Eind juli. Groene glazenmaker, ook vlak bij Utrecht op een plekje waar ik al Krabbescheer had gezien en waarvan ik heel hard hoopte dat ze er zouden zijn.

(Sybe)

Limosa

Mijn lijstje is wat meer gebaseerd op de waarnemingen i.c.m. omstandigheden dan om de bijzonderheid van de soorten zelf....

Met stip op nummer 1: Noordse winterjuffers het hele jaar door! In februari zat het eerste exemplaar in de tuin op de schutting, vermoedelijk heeft deze overwinterd in de tuin. Een eerste kennismaking met het nieuwe seizoen. Verder vooral rond september en oktober de omgeving in kaart gebracht en soms vele tientallen exemplaren aangetroffen op de meest uiteenlopende locaties. Op de topdag meer dan 100 exemplaren, allen op nog onbekende locaties. Geweldig om zo de soort  twee maanden te volgen om de migratie in beeld te krijgen.

Nummer 2: De voorjaarssoorten in de Weerribben! Honderden gevlekte witsnuitlibellen afstekend tegen de frisgroene rietbladeren of steels paraderend boven poeltjes. Misschien wel 1000-en korenbouten, verdeeld over bruine korenbout en viervlek. Complete gordijnen van intensbruine libellen afstekend tegen de ontluikende begroeiing. En niet te vergeten de glazenmakers waarvan glassnijder en vroege glazenmaker wat dat betreft de kroon spanden. Overal uitsluipers en verse exemplaren. Het zoemde, het snorde en het was mooi in de Weerribben!

Nummer 3: De voorjaarssoorten van het Fochterloerveen! Overal witsnuitlibellen die echt overal zaten. Met 10-tallen tegelijk afstekend tegen witte berken, zittend op het warme zand, en regelmatig op deze waarnemer en zijn vriendin. Ook hier snorde het volop met af en toe een woesshh ertussendoor. Niet afkomstig van een libel maar van de waanzinnig gave roodpootvalken die ook volop genoten van de massale uitsluip! En natuurlijk de leuke maanwaterjuffers die af en toe gezellig bij ons kwamen zitten, veilig buiten het bereik van de foeragerende valken.

Nummer 4: Libellen in combinatie met het limburgse landschap. Nog nooit zuidelijker dan Steenwijk naar libellen gekeken, maar voor mijn werk moest ik twee tot drie dagen in de week naar (Zuid-)Limburg. Meanderende beekjes in een idyllisch landschap met leuke soorten. Volop beekjuffers, breedscheenjuffers en vuurlibellen. Voor een ander misschien algemeen maar voor mij enorm leuk en leerzaam! Met name de vrolijke beekjuffers die lijken te dartelen over het stromende water.... Als een mens daar nou niet vrolijk van wordt...!

Nummer 5: Alle nieuwe soorten voor mij dit jaar, waaronder geelvlekheidelibel op Rottumeroog, gaffellibel bij de roer, bruine winterjuffer in een poeltje nabij Weert, gevlekte glanslibel in de Weerribben, kanaaljuffers die opeens opdoken tijdens mijn inventarisatiewerkzaamheden, speerwaterjuffer op de bonnefooi maar toch gevonden.

(Hopelijk mag ik nog een zesde toevoegen)
Nummer 6: Alle langsvliegende en verafzittende exemplaren die vaak niet en soms met de nodige moeite gedetermineerd konden worden, de mooi vrijzittende exemplaren die soms minutenlang gewillig wilden poseren, de opvliegende kleurenpracht die soms tevoorschijn kwam uit een polletje, het lichtpuntje tussen de kale, koude, stenen bebouwing van een stad en alle overige zeer mooie momenten!

Bij deze wens ik u allen een voorspoedig libellenjaar toe in 2009 en geef ze de aandacht die ze verdienen!



Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

#15
Mijn top 5:

1 Massaal vliegende vroege glazenmakers in Kuinderbos

2 Zwerm van 100 Groene glazenmakers

3 Kempense heidelibel nieuw

4 Rivierrombouten

5 Groot aantal Gevlekte witsnuitlibellen Kuinderbos

vuurvlinder

Mijn leukste waarnemingen zijn de soorten die ik dit jaar voor het eerst zag: Smaragdlibel, Venwitsnuit, Oostelijke witsnuit, Blauwe breedscheenjuffer en Vuurlibel.

Ook erg blij was ik met de hoge aantallen Vroege en Groene glazenmakers.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ArjenDrost †

Hmm, ja, dat krijg je als je je lijstje met hoogtepunten van een jaar voor het einde van dat jaar post...
Ondanks dat het al december is vandaag toch weer een hoogtepuntje. Ten eerste m'n eerste zelf gevonden overwinterende (Noordse) Winterjuffer, en vervolgens daar m'n eerste filmpje van gemaakt.
Zie voor zowel de foto's, als het verhaal als het filmpje m'n vernieuwde site.

Gert Veurink

CiteerHmm, ja, dat krijg je als je je lijstje met hoogtepunten van een jaar voor het einde van dat jaar post...
Ondanks dat het al december is vandaag toch weer een hoogtepuntje. Ten eerste m'n eerste zelf gevonden overwinterende (Noordse) Winterjuffer, en vervolgens daar m'n eerste filmpje van gemaakt.
Zie voor zowel de foto's, als het verhaal als het filmpje m'n vernieuwde site.
leuk Arjen!
de foto's, de video, de site, top :duim:

ik moet echt snel die kant op...
groet!
Gert Veurink



JacobBosma

Dit was m'n eerste jaar in libellenland, helaas pas begin juli de draad opgepakt. Wist helemaal niet wat me allemaal te wachten stond en ook niet dat het zo'n verslaving kon worden.


M'n mooiste momenten:

1 Weidebeekjuffers bij Oldeberkoop.

2 De eerste zelf gedetermineerde libel: een Vroege glazenmaker.

3 Vuurlibellen en Geelvlekheidelibel in het Ottema-wiersmareservaat.

4 Een dag in juli met veel wind en een te lage temperatuur op de Delleboersterheide die toch nog m'n eerste Platbuik en Blauwe breedscheenjuffer opleverde.

5 De rest van het afgelopen jaar, waarin ik er 32 soorten zag.


Komend jaar vanaf de eerste mooie voorjaarsdag weer het veld in!!

Groet,

Jacob Bosma      

RonJMBerkhout

Dit was mijn hoogtepunt op libellengebied voor 2008: een vers uitgeslopen oostelijke witsnuit opgepikt met een stokje.

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

j.steenbergen

Het afgelopen jaar toch wat memorabele waarnemingen gedaan, hoewel het me in mijn eigen omgeving (Houten) wat tegenviel. Ik kan het niet zo goed meer terughalen, maar volgens mij was het vaak koud, windering en/of nat op dagen dat ik er op uit kon. Nou ja, dan maar wat verder weg zoeken.
De hoogtepunten (in willekeurige volgorde):
- (mogelijke) Gevlekte Glanslibel: vloog langs op het Schor bij den Oever (31/8)
-Rivierrombout: ik logeerde een week langs de Waal en wilde heel graag een Rombout. Helaas, veel slecht weer en nauwelijks libellen. Op de laatste dag toch wat meer zon en toen een mannetje gevonden (Beneden Leeuwen, 19/8)
-Groene Glazenmaker: mooi mannetje dicht bij Utrecht
-Vuurlibel/Bandheidelibel: Bandheide op een akelig industrieterrein bij Zwolle, later die dag een Vuurlibel bij een plasje bij een speeltuin waar mijn zoontje zo graag heen wou... En ik had er al weken naar lopen zoeken
En uiteraard nog de Weidebeekjuffers van de Kromme Rijn: wat zijn ze toch mooi.  
Jeroen Steenbergen

Gert Veurink

Citeerop een akelig industrieterrein bij Zwolle
Moet de Hessenpoort zijn geweest...

Daar zijn afgelopen jaren poelsnip, draaihals, waterrietzanger, duinpieper, kwartel, patrijzen, vuurlibellen, bandheidelibellen etc. etc. gezien... ook akelig veel bijzonderheden dus...

groet!
Gert Veurink



Traveller

Mijn top 5:

1 - Een absolute nr 1, de Noordse glazenmaker stond erg hoog op mijn verlanglijsje en eindelijk, na heel lang zoeken, gevonden. Een leuke bijkomstigheid is is dat dit mijn nr 50 is. Leuke "afsluiting" voor dit jaar.

2 - Slapende Venglazenmakers, eigenlijk niet verwacht dat je ze ook slapend kan vinden. Dit jaar 4 keer!

3 - Mijn winnende maand foto bij Grasduinen, een gewone pantserjuffer. Gewone pantserjuffer

4 - De kempense heidelibel. Moest er wel 2 keer naartoe, maar was zeker de moeite waard. Erg mooi beest.

5 - Eindelijk een noordse winterjuffer onder de rijp! Wat een schitterend gezicht.

Groeten Jordi
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

j.steenbergen

Reactie op Gert: is inderdaad de Hessenpoort geweest, in mijn beleving een soort Maasvlakte van het Noorden... met zijn voor- en nadelen.
Jeroen Steenbergen

Martijn Bot

Mijn hoogtepunten in willekeurige (of net niet helemaal...) volgorde:

5. Een grote populatie Vuurlibellen op loopafstand van mijn nieuwe huis in Zuidhorn, in een reservaatje speciaal geschikt gemaakt voor libellen. Prachtige beesten, behoorlijk wat mannetjes, ook tandems gezien, eilegging etc. Ben nu al benieuwd naar de plek volgend jaar.
4. Gevlekte glanslibel in de Lindevallei, die ik bij stom toeval zag hangen in eenboompje tijdens het wandelen. Helaas hing 'ie aan de overkant van een brede sloot, dus digiscoop bracht de uitkomst voor een bewijsplaatje.
3. Noordse Glazenmaker: eindelijk, en op "jizz" gevonden. Zat niet stil, maar met kleine compactcamera toch een herkenbare foto kunnen maken.
2. Oostelijke Witsnuitlibellen op de Delleboersterheide. Prachtig adult mannetje, ook kunnen digiscopen.
1. Droomsoort in prachtig landschap: Bronlibel in Limburg.  

frankneijts

Ook dit jaar me weer vrijwel geheel beperkt tot de Brabantse Kempen wat, gezien de 52 waargenomen soorten, geen al te grote beperking is gebleken. Veel hoogtepunten waaronder:
1. Bronlibel op het NL gedeelte van de Plateaux tijdens onze Libellen Big Day. Vooral omdat we die niet hadden meegenomen in de voorspellingen (al zo vaak daar tevergeefs gezocht naar die soort) en het volstrekt ongelovige gezicht van Ruud toen dat beestje tijdens de koffie ineens voor ons kwam hangen...
2. Vele 10-tallen zo niet 100-en Speerwaterjuffers op de Strabrechtse Heide
3. Liefst 3 Zuidelijke Keizers op enig moment bij het Groot Meer waaronder een koppeltje, totaal 5 dit jaar.
4. Hoogveenglanslibellen in de Reuselse Moeren zònder lek gestoken te zijn door de muggen.......
5. 10-Tallen Plasrombouten op een nieuwe locatie bij Riethoven
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

joost nijskens

CiteerOok dit jaar me weer vrijwel geheel beperkt tot de Brabantse Kempen wat, gezien de 52 waargenomen soorten, geen al te grote beperking is gebleken. Veel hoogtepunten waaronder:
1. Bronlibel op het NL gedeelte van de Plateaux tijdens onze Libellen Big Day. Vooral omdat we die niet hadden meegenomen in de voorspellingen (al zo vaak daar tevergeefs gezocht naar die soort) en het volstrekt ongelovige gezicht van Ruud toen dat beestje tijdens de koffie ineens voor ons kwam hangen...
2. Vele 10-tallen zo niet 100-en Speerwaterjuffers op de Strabrechtse Heide
3. Liefst 3 Zuidelijke Keizers op enig moment bij het Groot Meer waaronder een koppeltje, totaal 5 dit jaar.
4. Hoogveenglanslibellen in de Reuselse Moeren zònder lek gestoken te zijn door de muggen.......
5. 10-Tallen Plasrombouten op een nieuwe locatie bij Riethoven
Hoort de soort van de foto er dan niet bij? ;)  
Groeten,
Joost Nijskens

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0