twee pissebedden

Gestart door JohnvR, november 29, 2008, 22:47:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vandaag weer de nodige pissebedden tegengekomen. Ook een paar grote exemplaren die me wel leuk leken om te fotograferen. Het lijken me verschillende soorten. Is de bovenste weer Porcellio scaber? Ik heb eventueel ook (mindere) foto's van de onderkant.

Arp

Hoi John,

Inderdaad Porcellio scaber en op 2 Oniscus asellus  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Bedankt Arp, duidelijk antwoorden. Ik kom helaas weer niet verder dan alleen een foto.

Groeten,

Arp

Hoi John,

Het is net zo'n overzichtelijk groepje als de hooiwagens en zeker als je (voorlopig) alleen de "grote" soorten ziet is de keuze aardig beperkt. David heeft hier een keer wat hints opgesteld en je vind een hoop soorten met wat foto's en kenmerken erbij hier.

Jouw Ruwe Pissebed (Porcellio scaber) hierboven kan - in deze kleurvariant (het prototype) - nauwelijks missen: Effen grijs; Pleon (achterlijf) niet plotseling smaller dan het pereon (borststuk); Uitgesproken ruw oppervlak; Epimeren ("vleugeltjes") ook van de eerste lichaamssegementen in een punt naar achteren uitgetrokken; Duidelijke, ietwat driehoekige, voorhoofdslob ("neusje") en grote ooglobben; Antenneflagel met twee segmentjes.

In Nederland passen al die kenmerken samen verder eigenlijk alleen ook enigszins op Porcellio dilatatus en die is (behalve erg zeldzaam) breder, iets minder ruw en heeft een langgerekter Telson (staarsegment) met een rondere punt.

Let op: Bij sommige andere kleurvarianten van Porcellio scaber komen misschien nog andere soorten "in beeld", zoals Trachelipus rathkii

Je Kelderpissebed (Oniscus asellus) is in NL in feite ook al niet te verwisselen als je foto goed genoeg is om de antenneflagel met drie segmentjes te herkennen. De enige andere daarmee is de Mospissebed (Philoscia muscorum) maar die ziet er echt heel anders uit (ingesprongen achterlijf, gladde kop zonder lobben etc). Als je de antenneflagel niet kunt herkennen wordt het iets lastiger. Op kleur is het beest enigszins te verwarren met de Zwartkoppissebed (Porcellio spinicornis) omdat beide vaak twee rijen gelige vlekjes op de rug hebben, maar P. spinicornis is veel ruwer en heeft duidelijk contrasterende donkere kop en pleon.

Volgende keer meer ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)