Snuitvlieg met nieuwe macrolens

Gestart door Bob Hogeveen, mei 09, 2006, 22:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Hallo,

Vandaag heb ik van "mijn" fotograaf een echte macrolens meegekregen om uit te proberen bij mijn 350D. Tot nu toe gebruikt ik de gewone 17-55 zoomlens waarmee ik redelijk close-up kon komen. Wat een verschil! Een echte macrolens ga ik zeker kopen, alleen welke weet ik nog niet. Deze foto is gemaakt met de 90mm macrolens van Tamron.
Is deze grappige "snuitvlieg" op naam te brengen? Ik zie al een paar dagen enkele exemplaren in de tuin.

Groet,
Bob

 

Goyatlah

Mooie foto, lekker scherp

Als je evt naar een macro op zoek ben zou ik zeker over Sigma nadenken. Wordt door velen als de beste affordable macro's gezien (heb zelf de 180)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

markenleij

#2
rhingia campestris ?

Louis.Boumans

Ja, Rhingia campestris, mannetje.

Bob Hogeveen

CiteerMooie foto, lekker scherp

Als je evt naar een macro op zoek ben zou ik zeker over Sigma nadenken. Wordt door velen als de beste affordable macro's gezien (heb zelf de 180)
Ja, ik dacht ook aan de Sigma. Die kost hetzelfde als de Tamron die ik nu heb, maar de fotograaf had die Sigma niet in huis helaas.
Bedankt voor de tip, ik ga nog eens wat reviews opzoeken van de Sigma en de Tamron (en die van Canon zelf kan natuurlijk ook nog...)

Groet,
Bob

Bob Hogeveen

Bedankt voor de determinatie.
Gewone snuitvlieg dus. Wel grappig beest.

Bob

Goyatlah

Hier is een link met foto's met de 180mm sigma: http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro

Heb zelf nog geen foto's hiervan op mn site maar met een beetje zoeken kun je ze op waarneming.nl en fotokennis.nl wel vinden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

180 is wel erg lang voor vliegen, meer iets voor libelles.
Ik heb sigma 50mm en 150mm, maar eigenlijk had ik liever de 105 (of de 90 van Tamron) ipv de 150

De 50mm is mijn dagelijks gereedschap (met ringflitser)





 
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Bob Hogeveen

CiteerIk heb sigma 50mm en 150mm, maar eigenlijk had ik liever de 105 (of de 90 van Tamron) ipv de 150
Oke, dus 1 van die twee is wel een goede keus.

Nu nog de keus maken...

Goyatlah

Heb alle foto's hier van de afgelopen week met de 180mm gedaan. Vliegen etc kan uitstekend.

Voordeel van 180mm is dat je meer afstand kan houden
Nadelen zijn: zo'n 180mm is zwaar, groter brandpunt betekent langere sluitertijden en kleinere DOF, dus heb ik er iha een tafelstatiefje (weegt ook weer 1,5 kg) onderhangen.
Daarnaast zijn ze duurder dan de kleinere.

Kon maar 2 objectieven kopen (ook de Sigma 70-300 APO) dus heb maar die gekocht die ik dacht dat voor mij het beste was. Heb wel een 50mm op mn lijstje (na een goed statief, tussenringen, extenders, macroflits, etc - en dat met een bijstand   B) )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

Ik kan met mij 150 ook meer afstand houden, maar ik zit liever wat dichter bij, dan zit er ook niet zo gauw een grasspriet voor.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Is waar, maar mn zandloopkevertjes van zondag begonnen al te stuiteren als ik binnen 2 meter kwam, dus af en toe is hogere brandpunt toch een voordeel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Northwinds

Dit is mischien niet het goede topic maar ik ga mijn Sigma 180mm lens verkopen. (voor Canon toestel)
Morgen zal ik een gedetailleerd berichtje in de "te koop" sectie plaatsen.
Bij interesse kun je me eventueel een mailtje sturen.

Peter

Goyatlah

Heb niet echt de behoefte aan een 2e  :lol:
Misschien dat je kunt vertellen waarom je hem wilt verkopen?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kees v.d.Berg

Ik ben uiterst tevreden met mijn Tamron 180 mm, zeker met een beetje meer afstand wordt je scherpte dieptevlak groter
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Goyatlah

Je koopt toch geen dure macrolens om afstand te houden? Of zit ik nou helemaal verkeerd  B)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kees v.d.Berg

Nee dat niet, maar buiten verjaag je aanzienlijk minder en je hoeft ook niet altijd op je knieƫn, ik kan met mijn lens 1:3 fotograferen op 3 meter afstand en mijn fotobewerkings programma doet de rest wat uitvergroten aangaat, mits je een hoge resolutie gebruikt om te fotograferen 3000x 2000 px.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Goyatlah

Fotografeer van die afstand liever met mn 70-300mm (stelt ook makkelijker scherp)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Stippen

CiteerFotografeer van die afstand liever met mn 70-300mm (stelt ook makkelijker scherp)
Ja..maar.. als macro makkelijk wordt, wat is dan de lol???
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Kees v.d.Berg

Wanneer je een slechte rug hebt en een kapotte knie dan heb je toch lol.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Stippen

Als ik 's avonds de brandnetels niet in mijn handen en knieen voel heb ik niet het idee dat ik een goede dag gehad heb.
Zou MaCro dan toch voor Masochistische CroMagnonmens staan?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl