albino hazelworm

Gestart door Micha, oktober 27, 2008, 16:10:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Micha

Ik was er nog niet eerder een tegen gekomen. Heeft iemand al eens vaker een gezien en waar? (foto: István Csiszár )

Vriendelijke groeten,
Micha van de Weg
Micha van de Weg

tekenaar

Onlangs is een artikeltje gepubliceerd in het RAVOn tijdschrift over afwijkend gekleurde hazelwormen (voorlaatste nummer).  Conclusie van het artikel: ja, ze omen vaker voor, maar zijn wel zeer zeldzaam.

Aan de hand van de foto durf ik niet te zeggen of "jou" hazelworm een albino is (rode ogen) of een exemplaar met "kleurverdunnng", jammer dat de kop niet scherp op de foto staat!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

custe198

#2
Zoals ik de foto bekijk is het geen Albino.Hij zou veel lichter moeten zijn. Ook kun je zien dat hij geen kleur pigmenten mist.  Zo te zien zijn alle pigmenten aanwezig. Ik heb er 10 tallen gezien.de ene wat lichter als de andere maar wel met alle keuren.  De albino gladde slang die ik vorig jaar gefotografeerd heb op DE Meinweg mist duidelijk pigmenten. Zie de foto van de albino gladde slang .
Groeten Leo Custers

Micha

#3
Bedankt voor de uitleg.
Ja, je noemt alles waarbij de rood/roze kleur door de huid schijnt al snel een albino. Ik heb eerlijk gezegd niet speciaal op de ogen gelet en heb tussen de foto's helaas geen betere kunnen vinden van de kop. Wel weet ik nog dat het dier extreem bleek was(bijna wit) en dat de enige overheersende kleur een vaag roodachtig was. Buik was donkerder en iets oranje-achtiger. Het lijkt me duidelijk dat er een aantal pigmenten misten. Misschien alleen zwart? Ik ben in deze materie niet zo thuis maar heb me er altijd bewust ver van gehouden omdat ik mij stoor  aan de trent dat er speciaal op gekweekt wordt met veel diersoorten, ik ben daar absoluut geen fan van. Nu moet toch maar eens wat naslagwerk verrichten.
Ik had de foto's van die gladde slang al wel eens gezien trouwens. Toch een rare verschijning dat.

Groetjes,
Micha

@Tekenaar: ik ben binnenkort weer eens in Nederland en een bekende van mij heeft dat nummer van Ravon al voor me klaar liggen. Bedankt voor de tip!
Micha van de Weg