damherten doen 't goed in de duinen

Gestart door wijnands, december 01, 2008, 19:46:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

wijnands

Door omstandigheden kom ik zeer regelmatig in de amsterdamse waterleidingduinen. Het valt me op dat het Damhert het daar tegenwoordig erg goed doet. Paar jaar geleden zag je ze zelden, deze herfst zie ik ze op doordeweekse dagen eigenlijk altijd wel en zelfs in het drukke weekend heel regelmatig.

Wel opvallend is dat de ree in de verdrukking lijkt te komen, die zie ik veel minder.

Groeten,
Jeroen Wijnands


Pim

#2
CiteerWel opvallend is dat de ree in de verdrukking lijkt te komen, die zie ik veel minder.

Afgelopen week op een wandeling van een klein uur 32 reeën gezien op circa één vierkante kilometer. Het gebied heeft een zeer gezonde reeënpopulatie, deze dieren laten zich van nature minder snel zien.

Damherten zijn (ook van nature) een stuk tammer en tien jaar geleden waren ze ook al massaal aanwezig in de Amsterdamse waterleidingduinen.

Hoewel reeën niet zo sociaal zijn als damherten zie ik beide soorten regelmatig in elkaars nabijheid foerageren. Ze lijken ook elk hun eigen voedsel er op na te houden. Reeën gaan meer voor het fijne spul.

Als de reeënstand op termijn afneemt zal het damhert hiervan wel verdacht worden, maar ik heb een andere soort ook enorm zien toenemen in het gebied namelijk "De mens".  Er zijn weekends bij dat een stroom luid sprekende mensen door het gebied loopt. Dan heb ik het nog niet eens over de gillende huisvrouwen die met een gelukzallige glimlach aan het nordic walken zijn. En in de laatste plaats de luid schreeuwende joggers (in teamverband) waarbij de adrenaline bijna uit hun oren spuit. Hier zijn reeën niet van gecharmeerd.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

vuurvlinder

CiteerEr zijn weekends bij dat een stroom luid sprekende mensen door het gebied loopt. Dan heb ik het nog niet eens over de gillende huisvrouwen die met een gelukzallige glimlach aan het nordic walken zijn. En in de laatste plaats de luid schreeuwende joggers (in teamverband) waarbij de adrenaline bijna uit hun oren spuit. Hier zijn reeën niet van gecharmeerd.
Dat klopt wel. Doordeweeks zie ik dagelijks reeën tijdens de wandelingen met mijn hond. Wij zijn dan ook niet luidruchtig, ik fluister slechts tegen mijn hond. De  reeën trekken zich ook weinig van ons aan. In het weekend zie ik nooit een ree. Reden daar van is dat er ineens gezinnen hun kinderen uitlaten. :rolleyes:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

tekenaar

In hoeverre beinvloeden de damherten (via begrazing/veranderingen in de vegetatie) de populatie zandhagedissen in de AWD?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Pim

Even een niet wetenschappelijk antwoord, maar mogelijk dat deze beïnvloeding zelfs positief is. De damherten veroorzaken door het voedsel zoeken en hun latrines (heet toch zo) ook nieuwe open plekken.

Op een zomerdag kan je vele zandhagedissen in het gebied aantreffen. Deze populatie lijkt me dan ook gezond in de AWD.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

wijnands

En open plekken was al een beetje een probleem door de amerikaanse vogelkers. Daarvoor lopen er ook runderen en schapen.
Groeten,
Jeroen Wijnands

wijnands

Ik zag vandaag tot mijn verbazing er een nog in z'n zomerkleuren rondlopen. De rest was donkergrijs/bruin.

Groeten,
Jeroen Wijnands

Pim

Ik zag vorige week nog een hinde met vrij jong kalf.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl