Edelherten in Noord Holland?

Gestart door Freek Verkerk, december 20, 2008, 17:08:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi,

Ik keek even naar de kaart van de verspreiding van de Edelherten in Nederland. En wat mij opeens opviel was dat er ook op de Utrechtse Heuvelrug nu waarnemingen van Edelherten zijn. 2 edelherten op de utrechtse heuvelrug.

Goed nieuws uiteraard.

Weet iemand hier meer van?

Op de TV hoor ik dat de aantallen edelherten op de Veluwe toenemen en dat er gesproken wordt over een drukjacht. Mogelijk zijn dieren uit de Veluwe overgestoken naar de Utrechtse heuvelrug? Kan dat? Is daar wel een ecologische verbindingszone, gaat dat via het zuiden of langs het noorden?

Of zijn ze ontsnapt, een aantal meldingen staan ook op ESC.

ALs ik de waarnemingen bekijk wordt er in eerste instantie gesproken van een mannetje en een vrouwtje die ontsnapt zijn uit een particuliere verzameling (Van natuurmonumenten)???.

Vervolgens zijn het 2 hindes en later 2 mannetjes. Dus of die waarnemingen zijn niet juist, of ze hebben jongen gekregen of er is nog meer ontsnapt.

En een beetja analoog aan het edelhertenverhaal op Terschelling: Moeten die dieren daar ook niet gevangen worden en verwijderd op kosten van de grappenmakers die ze daar hebben uitgezet?

Overigens zie ik ook elders op de kaart van Nederland verspreide waarnemingen. Hoe moet ik die interpreteren? Zijn dat foutieve waarnemingen of zwerven er inderdaad edelherten door Nederland buiten de Veluwe en de grenszones met Duitsland?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

Hier in Twente is vorig jaar een edelhert de grens over gestoken ik neem aan dat dit ook in andere grens provincies aan de orde is. Vanwege het nulstand beleid zorgde dit edelhert toen voor veel opschudding.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Sjoerd v Wierst

Klopt, er lopen inderdaad twee edelherten rond in de omgeving van Hilversum.
Ik heb er zelf een gezien in landgoed Hilverbeek.
Deze zijn ontsnapt van een landgoed in de buurt.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Menko Vlaardingerbroek

CiteerVanwege het nulstandbeleid zorgde dit edelhert toen voor veel opschudding.
Dat was een nieuw woord voor mij: nulstandbeleid. Ik begrijp dat dat betekent dat alle herten die de grens oversteken gedood moeten worden. Waarom eigenlijk? Als een soort op natuurlijke wijze zijn leefgebied uitbreidt, wat is daar tegen?

Ik herinner me dat een tijdje geleden een eland naar Denemarken [?] overgezwommen was en dat het dier toen afgeschoten is. Dat vond ik toen 'verbazend', maar ik begrijp nu dat Nederland hetzelfde beleid hanteert voor herten.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

vuurvlinder

Citeer
Dat was een nieuw woord voor mij: nulstandbeleid. Ik begrijp dat dat betekent dat alle herten die de grens oversteken gedood moeten worden. Waarom eigenlijk?
Dat heet "natuurbeheer". Heb dat woord ook nooit echt begrepen. We zijn blij met "natuur" maar de natuur mag natuurlijk niet zijn gang gaan in aangeharkt Nederland. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Christian

#5
Je refereert naar waarnemingen die nog best een eind uit elkaar liggen. Ookal zou de waarneming die ingevoerd is onder VWG 't Gooi kloppen dan is het nog een hele klus voor die dieren om bij de 's Gravelandse landgoederen te komen.
De beste verklaring is; de waarneming op de Zuiderheide is foutief en betreffen Reeën en de waarnemingen van de landgoederen zijn deels foutief (geslachtsbepaling) al dan niet door onbekendheid van de waarnemer met de soort of waarnemingsduur.

Zoals Sjoerd al aangeeft zijn de Edelherten van 's Graveland ontsnapt van een landgoed (Swaenenburg), daar lopen overigens ook Sika- en Damherten rond.
Christian Brinkman