Sinai, Egypte?

Gestart door Rick van der Weijde, december 01, 2008, 18:28:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Beste mensen,

Zojuist een last minute geboekt richting Sharm-El-Sheik, te Egypte. FF naar de zon. Ik heb wel wat oude reisverslagen gevonden en had al wat boekjes in huis (bijv. de Gosney), maar merk dat al deze toch behoorlijk oud zijn. Meest recente reisverslag is uit 2000. Erg bruikbare reisverslagen (uit december/januari) vind ik niet echt... iemand tips voor goede, bruikbare reisverslagen? Of tips voor wat betreft locaties? Bekend zijn Ras Mohammed, Nabq, Sewage Farms nabij Na'Ama Bay (als die nog bestaan) en de St. Catherina's Monestary... Er schijnen echter ook enkele interessante wadi's in de omgeving te liggen...?

Oftewel, wie heeft tips en musts om het weekje niet alleen lekker relaxed maar ook nog enigszins productief door te brengen...

Bedankt en met groet,
Rick

P.S. Hoe onmogelijk is het om in de Sinai een Humes' Tawny Owl te vinden...?  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

HansJWG

Mocht je ff niks te doen hebben,
kijk ook eens onderwater.
Maak een (Introductie) duikje,
de natuur is hier ook mooi
http://observado.org/user/photos/4830?from...0&g=0&q=&page=7

(ff buiten het vogelen om  :whistle: )

Verder zie ik meestal Witoogmeeuw, Visarend, Bruine gent, Mangrovereiger enz,
nog niet op zoek geweest naar de uil, was volgens mij makkelijker in Israel, met een ecxursie vanuit Eilat.

good birding!
Groet, Hans

Justin Jansen

CiteerBeste mensen,

Zojuist een last minute geboekt richting Sharm-El-Sheik, te Egypte. FF naar de zon. Ik heb wel wat oude reisverslagen gevonden en had al wat boekjes in huis (bijv. de Gosney), maar merk dat al deze toch behoorlijk oud zijn. Meest recente reisverslag is uit 2000. Erg bruikbare reisverslagen (uit december/januari) vind ik niet echt... iemand tips voor goede, bruikbare reisverslagen? Of tips voor wat betreft locaties? Bekend zijn Ras Mohammed, Nabq, Sewage Farms nabij Na'Ama Bay (als die nog bestaan) en de St. Catherina's Monestary... Er schijnen echter ook enkele interessante wadi's in de omgeving te liggen...?

Oftewel, wie heeft tips en musts om het weekje niet alleen lekker relaxed maar ook nog enigszins productief door te brengen...

Bedankt en met groet,
Rick

P.S. Hoe onmogelijk is het om in de Sinai een Humes' Tawny Owl te vinden...?
Die uil schijnt bij het klooster te zitten. Misschien goed om Herman Bouman ff te spammen, die is er twee jaar geleden eens geweest...
M.v.g., Justin Jansen


HJDT

Hoi Rick,

Ben in april 2006 in die regio geweest. Was erg leuk mede doordat er volop trek was in die periode. Wij hebben een aantal plekken bezocht, hoewel die vakantie vrijwel uitsluitend bedoeld was om rust te nemen. Desondanks hebben we de volgende plekken bezocht:

Nabq: Leuke plek hoewel landschappelijk niet zo interessant. Wij hadden hier onder andere Westelijke Rifreiger (makkelijk, ook donkere vorm), Reuzenzwartkopmeeuw, Hemprichsmeeuw, Mangrovereiger en Bruinnekraaf. Meestal bezoek je dit gebied per taxi (autohuur word afgeraden maar als je je aan de rijstijl van de Eqyptenaren aanpast - altijd en overal doen wat niet mag - moet dit m.i. geen enkel probleem zijn). Maak de taxichauffeur vooral vaak en goed duidelijk dat je daar niet bent om thee te drinken bij de bedouien. Ondanks dat wij dit meer dan 10 keer duidelijk gezegd hebben gebeurde het alsnog. . . .

Sewage Farms nabij Na'Ama Bay (als die nog bestaan): de sewageworks bestaan nog en die gaan ook niet weg volgens mij, wij hebben wel gezocht naar andere plasjes maar die bestonden inderdaad niet meer. Hoe dat precies zat moet ik nog even uitzoeken denk ik. Bij de sewage ponds was het errug goed, ook weer deels doordat de trek in volle gang was. Buiten dat is dit DE plek om te bezoeken voor de zandhoenders. Wij hadden Lichtenstein's in de avondschemering. Sahelzandhoenders vlogen in de late middag regelmatig over in behoorlijke groepen. Hier ook veel ander leuks wat allemaal op doortrek was (kwikken piepers en steltjes voornamelijk). Vale Rotszwaluw misten wij terwijl die zeer algemeen zou moeten zijn.
Het enige - grote- nadeel van deze plek is dat je een vrij reeele kans maakt om beroofd te worden. Een week na ons bezoek werd er een stel beroofd van alle bezittingen. . . . Maar goed, dit kan je natuurlijk overal overkomen.


St. Catherina's Monestary: Helaas was het tijdens ons verblijf niet mogelijk om St. Catherina te bezoeken (op de laatste dag bleek dat dat wel degelijk mogelijk was helaas) maar van anderen weet ik dat Sinai Roodmus hier vrij makkelijk te vinden is, zeker in de winter !!

Soorten als Witoogmeeuw en Reuzenzwartkopmeeuw zijn langs de hele Rode Zee kust te vinden, wij zagen die onder andere bij het hotel (Prima Life Rehana in Na'Ama Bay grofweg tussen Sharm-El-Sheik en Nabq in). Andere leuke soorten op het terrein van het hotel: Snor, Rietzanger Draaihals, Kwartel, Vorkstaartplevier (overvliegend), Blauwborst en massa's Boompiepers.

Bas van der Burg is mij erg behulpzaam geweest met tips, ik zal hem vragen of hij nog aanvulingen heeft. Heb je nog vragen mail me dan even, ook als je onze soortenlijst wil ontvangen.

Groeten Michel


EDIT: neem ook zeker de tip van Hans ter harte en ga minstens een dagje duiken of snorkelen !! Beste plek daarvoor is Ras Mohamed of Shark's Bay aan de noordrand van Sharm-El-Sheikh zelf. Ik zou voor Shark's Bay gaan omdat Ras Mohamed weer een stuk
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Bas vd Burg

#4
Hoi Rick,

Ik heb destijds Michel aan wat info geholpen. Ik zou ook www.travellingbirder.com checken op reisverslagen want daar staan toch wel recente! Zie http://www.travellingbirder.com/birdwatchi...pt.php?start=10

St Catharinaklooster is een aanrader zeker in de wintermaanden. Al is het alleen om met 100-den mensen in het donker naar boven te lopen de Mozes-berg op en daar met z'n allen naar de zonsopgang te kijken! Ik vond dat persoonlijk erg indrukwekkend (maar ook een toeristische gekkenhuis haha). Op de terugweg van de top naar het klooster had ik 10-tallen Sinaïroodmussen (zie ook mijn avatar), 40+ Aziatische Steenpatrijzen, 10-20 Tristram's Crackles, wat Woestijnleeuweriken, een paar Maquiszangers (in de tuin van het klooster). In een oase in de buurt van het klooster (ben de naam effe kwijt van deze oase) had ik ook nog Zwartstaart en Arabische Buulbuul.

Thierry Jansen en Maarten-Pieter Lantsheer zijn dit jaar naar Egypte geweest en ook de Sinaï. Zij hadden oa Palestijnse Honingzuiger "ergens" in de Sinaï.  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rick van der Weijde

#5
Allen, bedankt voor alle tips!

We zijn inderdaad voornemens om een auto te huren. Ik moet zeggen dat ik niet snel onder de indruk ben van het rij gedrag van anderen... Mogelijk denk ik daar over een week of 3 wat anders over...

CiteerSt Catharinaklooster is een aanrader zeker in de wintermaanden. Al is het alleen om met 100-den mensen in het donker naar boven te lopen de Mozes-berg op en daar met z'n allen naar de zonsopgang te kijken! Ik vond dat persoonlijk erg indrukwekkend

Ik zal een poging wagen... Al is het alleen al voor die Roodmussen!

CiteerIn een oase in de buurt van het klooster (ben de naam effe kwijt van deze oase) had ik ook nog Zwartstaart en Arabische Buulbuul.

Wadi Feiran? Immers dat is een naam die ik regelmatig tegenkom in verslagen e.d.
Onmogelijk te missen op het moment dat we via de westzijde terug rijden richting Sharm??? Of moet ik ergens nog een routebeschrijving op de kop tikken?

CiteerHet enige - grote- nadeel van deze plek is dat je een vrij reeele kans maakt om beroofd te worden. Een week na ons bezoek werd er een stel beroofd van alle bezittingen. . . . Maar goed, dit kan je natuurlijk overal overkomen.

Mhm... Klinkt gezellig. Ik laat je bericht even niet lezen door mijn vriendin geloof ik...

CiteerSoorten als Witoogmeeuw en Reuzenzwartkopmeeuw zijn langs de hele Rode Zee kust te vinden

Wat ik uit de december -reisverslagen haal, is dat deze soorten juist bijzonder lastig zijn mid-winter?

CiteerMisschien goed om Herman Bouman ff te spammen

Zijn gegevens cirkuleren op het net?

Citeerkijk ook eens onderwater.

Citeerneem ook zeker de tip van Hans ter harte en ga minstens een dagje duiken of snorkelen

Yeps! Inmiddels een snorkelsetje aangeschaft, dus dat gaan we zeker proberen!

Nogmaals dank en meer tips... ik hoor het uiteraard graag!!!

Groet,
Rick

EDIT: @Bas: Ik ken die site idd. Ik had ook wel een hoop reisverslagen gevonden, maar was met name op zoek, specifiek naar de december verslagen - omdat dat volgens mij het beste vergelijkingsmateriaal geeft... En die vond ik iets minder dan gehoopt. Zal nog wel even op zoek gaan naar een routebeschrijving naar Wadi Feiran... :duim:  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

HansJWG

CiteerYeps! Inmiddels een snorkelsetje aangeschaft, dus dat gaan we zeker proberen!

Nogmaals dank en meer tips... ik hoor het uiteraard graag!!!

Deze kun je ook ter plekke huren, krioelt er van de duikcentra
Mocht je wel je nieuwe setje willen meenemen,
maak dan het glas (vooral ook aan de binnenkant) goed schoon met tandpasta, doe dit 1 a 2 keer en je bril beslaat niet zo snel meer.
(Tandpasta wordt meestal gebruikt om de eventueel aanwezige coating van het glas van een nieuwe duikbril af te schuren)
normaal is een beetje speeksel genoeg


Groet, Hans

Bas vd Burg

#7
Over travellingbirder.com. Op zich staan hier aardig wat info op. Ook verslagen uit andere maanden kunnen nuttig zijn om te bepalen welke soorten er voor kunnen komen (en dan heb ik het niet over doortrekkers). Ik heb er veel aan gehad en kon met de vele verslagen wel een beetje bepalen wat ik waar kon verwachten.

Wadi Feiran bedoelde ik ja. Deze wadi ligt westelijk van St Catharinaklooster langs de weg 36 (waar maps.google al niet goed voor is). Arabische Buulbuul had ik vanuit de bus langs de kant van de weg en de Zwartstaart ergens in de oase zelf. Maar ja vraag me niet de exacte plek want ik was daar in 2006 met een reisgezelschap en dan wordt je soms "gedropt" haha O ja bij St Catharinaklooster had ik ook Vale Rotszwaluw en Witkruintapuit is schijtalgemeen in de Sinaï.  

Mijn ervaring met Hemprich Meeuw en Witoogmeeuw is niet zo heel spectaculair. Ik had beide soorten begin maart 2006 in Hurgada waarbij Witoogmeeuw toch aardig algemeen was. Van Hemprich Meeuw had ik enkele exemplaren. Die soort overwintert, als ik de literatuur mag geloven, meer in het zuidelijk deel van de Rode Zee en komt dan maart/april weer terug in het noordelijk deel. Reuzenzwartkopmeeuw daarvan had ik ook slechts een paar exemplaren over zee bij Hurgada. Ik vraag me dan ook af of je Hemprich gaat zien in december. Wellicht met een beetje geluk! Ook opletten op Bruine Gent die had ik zittend op een boei in de Rode Zee bij Hurgada, en Michel heeft die soort vakkundig verknald in Sharm El Sheik (toch Michel......)!

Over het land zelf.
- Het is een uitgesproken mannencultuur, althans dat is mijn ervaring.
- Daarnaast vragen ze overal, maar dan ook werkelijk overal om een fooi "baksjisj, baksjisj". Vaak is 1 egyptische pond al genoeg  (0,10-0,15 eurocent)
- Pas op voor de wisseltruc met 1 en 100 pond briefjes. Een aantal reisgenoten is toen behoorlijk belazerd (gaven 100 pond aan een persoon om af te rekenen waarna doodleuk werd verklaard dat ze een briefje van 1 pond gaven). Deze truc willen ze ook wel uithalen als ze je vragen om euromuntstukken om te wisselen voor egyptische ponden.
- altijd afdingen, maakt niet uit wat het kost!
- tsja en dan het autorijden. Ik was blij dat ik gereden werd.......... Heb chauffeurs dingen zien doen die je hier noooooit zou doen (4 rijen dik verkeer tegelijkertijd een kar + ezel inhalen terwijl er tegenliggers aan komen, touringcar-bussen die met 120-140km/u bumper-aan-bumper door de woestijn rijden op weg naar Abu Simbel, wat nou een "U-turn" maken als je ook kan spookrijden om een afslag op de andere weghelft te nemen en er een verhoogde middenberm is?  autoverlichting wat is dat ook al weer o ja dat "groot licht" wat je dan af en toe aan zet in het donker).
- En het is toch best wel een smerig land.
- Ik weet niet hoe het precies zit met die "toeristenkonvooien" maar vanuit sommige plaatsen ben je verplicht om als toerist in een konvooi mee te rijden. Bijv van Aswan naar Abu Simbel = toeristenkonvooi, maar ook in de Sinaï zat er af en toe een bewapende agent in de bus en reed voorop een jeep met een paar van die mannetjes met machinegeweren. Is voor de veiligheid zeggen ze, we hadden ook een "erg veilig gevoel"  :blink:

Het was overigens wel 1 van mijn mooiste vakanties dat zeker!!!!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rick van der Weijde

Citeer- Pas op voor de wisseltruc met 1 en 100 pond briefjes. Een aantal reisgenoten is toen behoorlijk belazerd (gaven 100 pond aan een persoon om af te rekenen waarna doodleuk werd verklaard dat ze een briefje van 1 pond gaven). Deze truc willen ze ook wel uithalen als ze je vragen om euromuntstukken om te wisselen voor egyptische ponden.
Ha Bas (en Hans),

Dank voor de aanvullende informatie! Tip van het geld is een goede!

Citeer- tsja en dan het autorijden. Ik was blij dat ik gereden werd.......... Heb chauffeurs dingen zien doen die je hier noooooit zou doen (4 rijen dik verkeer tegelijkertijd een kar + ezel inhalen terwijl er tegenliggers aan komen, touringcar-bussen die met 120-140km/u bumper-aan-bumper door de woestijn rijden op weg naar Abu Simbel, wat nou een "U-turn" maken als je ook kan spookrijden om een afslag op de andere weghelft te nemen en er een verhoogde middenberm is?  autoverlichting wat is dat ook al weer o ja dat "groot licht" wat je dan af en toe aan zet in het donker).

Klinkt bekend... Blijkbaar is dat de gemiddelde rijstijl ten zuiden van de Middellandse Zee. In Marokko kunnen ze er op enkele plaatsen ook wat van!

Over 2 weken zal ik even wat eigen ervaringen posten... Ik hoop dat ik ook wat plaatjes mee naar huis krijg...

Nogmaals dank voor alle info.

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Mars Muusse

CiteerP.S. Hoe onmogelijk is het om in de Sinai een Humes' Tawny Owl te vinden...?

Dat is niet zo onmogelijk. Een paar jaar terug heb ik met mijn vriendin een korte kameeltocht gemaakt (3 dagen geloof ik) vanuit Dahab. Vanuit Dahab recht naar het westen, een vrij grote wadi in. Zal hooguit een paar kilometer zijn geweest, want we vertrokken pas 's middags en het ging allemaal erg traag met die Bedouinen. Maar goed, iedere avond was het raak, in totaal een stuk of 7 roepende beesten in maart geloof ik. Fotograferen is wel weer wat anders...

Rick van der Weijde

Ben inmiddels weer terug. Toch wel een iets andere vakantie beleefd dan ik doorgaans gewend ben. Deels veroorzaakt doordat we niet vanaf dag 1 een huurauto geregeld kregen, waardoor we een aantal dagen waren aangewezen op of hotel of taxi. Toen we uiteindelijk wel een huurauto tot onze beschikking hadden, konden we direct al wat beter onze eigen weg gaan. Voelt toch prettig (overigens is het een heel best land om zelf te rijden - Marokko was veel gekker).

De meeste zaken gedaan die ik verzonnen had te doen of die ik aangeraden kreeg. Heerlijk gesnorkeld en diverse vogellocaties bezocht: Ras Mohammed, Nabq, Wadi Feiran en St. Catherina's Monastery, resulterend in 17 lifers. Mooiste zonder twijfel de Sinai Roodmus, maar door wat ruzie met de zon in combinatie met bergen (=schaduw) geen gelukte plaatjes. Verder leuk Hemprichs Meeuw (Witoog en Reuzenzwartkop niet gevonden), Maquiszanger, Westelijke (Rode-Zee)Rifreiger, Vale Rotszwaluw, Zwartstaart, Arabische Buulbuul, Palestijnse Honingzuiger (was wel de verrassing van de trip), Keizerarend, Bastaardarend en 3 soorten zandhoenders.

Ook het snorkelen is goed bevallen. Wel een hobby erbij gekregen, waardoor we nu onze tijd nog meer te verdelen hebben... Lastig. Binnenkort zijn wat plaatjes van de vakantie te vinden op mijn website.

Dank nogmaals voor alle tips.

Groet,
Rick

P.S. Geen poging ondernomen voor Hume's Tawny Owl (en ook niet gezien/gehoord).
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

HJDT

Leuk dat je nog even laat weten wat je ervan gebakken hebt Rick !! Leuke soorten heb je gezien waarvan er een aantal me ook wel wat jaloersig maken (zoals de Roodmus).
kijk al uit naar je plaatjes !!

Oh ja Bas: ik heb geen idee meer hoe ik die Bruine Gent hebt verknald (was het niet zo dat ik een mogelijke vogel zag vliegen maar geen kijker bij me had op dat moment of zo ??), help me eens herinneren ??

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Bas vd Burg

Hey Rick,
Leuke soorten gezien lees ik, en erg mooie foto's op jouw website!

@Michel.
Jij hebt mij wel eens verteld dat je een "grote bruine vogel" zag vliegen, gent-achtig enzo maar dat je geen kijker bij je had en dat je later er pas achter kwam dat Bruine Gent ook voorkomt....... of zoiets
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rick van der Weijde

#13
Beste mensen,

Inmiddels staan al mijn foto's die ik op website wilde zetten op mijn website, in het hiervoor apart ingerichte Egypte-gedeelte. Een voorproefje:



@ Bas en Michel: We hebben inderdaad wel wat leuke soorten gezien. De meeste werden overigens wel enigszins verwacht. De grootste verrassing was het zingende mannetje Palestijnse Honingzuiger in de tuin van het klooster. Ik heb in ieder geval genoten!

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Thomas van der Es

Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl