Hoofdmenu

Fluitzwaan?

Gestart door Ben Loonen, december 01, 2008, 17:03:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

CiteerVoor een armchair-tick ben ik altijd te vinden :angel:
Daar sluit ik me bij aan :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Martijn Bot

Citeer
CiteerWordt er ook nog naar de recente "Fluitzwaan" gekeken, of wordt alleen die ouwe uit de doos gehaald? (ik lees alleen berichten over een vogel van Wierhaven)
Jan,

Je bedoelt met recente de vogel van Wieringen? Die is momenteel onderwerp van gesprek. Met die oude, de veenhuizervogel, zal het het ook wel die oude blijven.
Ik denk dat Jan de vogel bedoelt waar dit topic om begonnen is. Is er uberhaupt nog gezocht, of heb ik dat even gemist?

jvdlaan

#62
Ik heb de Wieringenvogel destijds wel globaal bekeken en de pixels geteld en toen kwam ik ergens boven de 25% en toen ben ik gestopt, dus het juiste getal weet ik niet meer. Bij die van Veendam kwam ik trouwens op 7,3% (7722 pixels totaal, waarvan 563 geel).

edit: stom werk trouwens was dat  :wacko:  

Edwin Russer

Citeer
Citeer
CiteerWordt er ook nog naar de recente "Fluitzwaan" gekeken, of wordt alleen die ouwe uit de doos gehaald? (ik lees alleen berichten over een vogel van Wierhaven)
Jan,

Je bedoelt met recente de vogel van Wieringen? Die is momenteel onderwerp van gesprek. Met die oude, de veenhuizervogel, zal het het ook wel die oude blijven.
Ik denk dat Jan de vogel bedoelt waar dit topic om begonnen is. Is er uberhaupt nog gezocht, of heb ik dat even gemist?
Oke,

Dan heb ik dat even gemist ;)

Ja, is er uberhaupt nog gezocht?  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Loonen

CiteerWat me wel opvalt in deze foto, is dat er geel aanwezig lijkt te zijn op de bovenzijde van de snavel. Volgens mij hebben Fluitzwanen dat nooit, maar alleen aan de beide zijden een klein geel vlekje...

dat vind ik na veelvuldig bekijken van de foto ook .

En op de vraag of er iemand is gaan kijken volgens mij niet .

Ik zelf dus ook niet  door tijd gebrek .
groeten Ben en Nelly Loonen


http://waarneming.nl/user/view/2262

Dylan

#65
CiteerIk heb de Wieringenvogel destijds wel globaal bekeken en de pixels geteld en toen kwam ik ergens boven de 25% en toen ben ik gestopt, dus het juiste getal weet ik niet meer. Bij die van Veendam kwam ik trouwens op 7,3% (7722 pixels totaal, waarvan 563 geel).
Echte Fluitzwaan (foto Jan Harteman):


Fluit/Flutzwaan Wieringen (foto Leon Boon vergroot en uitgesneden naar ongeveer zelfde formaat als de HartemanPic):
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

P1234

Het zal wel aan mij liggen, maar als ik deze plaatjes met elkaar vergelijk, vind ik die Wieringenvogel er zo slecht nog niet uit zien.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Max Berlijn

Mensen,

Wat ik nou raar vind dat als je in de US vogels je meestal vogels met slechts een soms moeilijk waarneembare traan geel ziet, en heeel soms met meer geel dan dat (conform de fotoe van Jan H.) terwijl je bij de dwaalgasten in de WP juist het tegeover gestelde ziet.

Tijd voor een goed nieuw onderzoek? maar voorlopig moeten we het doen met wat we hebben.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

P1234

Citeer

Tijd voor een goed nieuw onderzoek? maar voorlopig moeten we het doen met wat we hebben.

Zoals ik al eerder eens opmerkte; er is een revisie aangekondigd in DB van de Nederlandse gevallen. Ik blijf het vreemd vinden dat er nu niets bekend is van een dergelijke revisie. Mede nav dit citaat van Max zou een dergelijke revisie mss toch eens moeten plaatsvinden.

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Justin Jansen

CiteerZoals ik al eerder eens opmerkte; er is een revisie aangekondigd in DB van de Nederlandse gevallen. Ik blijf het vreemd vinden dat er nu niets bekend is van een dergelijke revisie. Mede nav dit citaat van Max zou een dergelijke revisie mss toch eens moeten plaatsvinden.
Geloof dat een revisie alleen kan als er nieuwe feiten zijn, en die zijn er niet als ik goed lees... Dus op basis van de meest recente criteria zijn de Nederlandse gevallen geaccepteerd.
M.v.g., Justin Jansen


jvdlaan

CiteerMensen,

Wat ik nou raar vind dat als je in de US vogels je meestal vogels met slechts een soms moeilijk waarneembare traan geel ziet, en heeel soms met meer geel dan dat (conform de fotoe van Jan H.) terwijl je bij de dwaalgasten in de WP juist het tegeover gestelde ziet.

Tijd voor een goed nieuw onderzoek? maar voorlopig moeten we het doen met wat we hebben.

Gr Max
Ja, maar juist dan moet je systematisch te werk gaan. Je moet dan vermelden hoeveel Zwanen je hebt bekeken en hoe de verhoudingen van helemaal donker tot de vogel van Jan Harteman verlooppt, dus  compleet met standaarddeviatie, median enzovoort.
Overigens had Arnoud van den Berg nog een serietje willekeurig gemaakte Fluitzwanen in Alaska aan ons opgestuurd waar wel dergelijke vogels tussen zaten.

jvdlaan

CiteerHet zal wel aan mij liggen, maar als ik deze plaatjes met elkaar vergelijk, vind ik die Wieringenvogel er zo slecht nog niet uit zien.
Pixels tellen Peter! (ik doe dat niet meer, genoeg gedaan in mijn leven)

Jaap Denee

CiteerOverigens had Arnoud van den Berg nog een serietje willekeurig gemaakte Fluitzwanen in Alaska aan ons opgestuurd waar wel dergelijke vogels tussen zaten.
Willekeurig...

Waarvan je net zelf aangeeft dat we daar eigenlijk niets mee kunnen als we niet systematisch te werk gaan en precies weten tussen hoeveel (volledig-)zwartsnavelige Fluitzwanen deze individuen gefotografeerd zijn.  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citeer
CiteerHet zal wel aan mij liggen, maar als ik deze plaatjes met elkaar vergelijk, vind ik die Wieringenvogel er zo slecht nog niet uit zien.
Pixels tellen Peter! (ik doe dat niet meer, genoeg gedaan in mijn leven)
... deze handschoen pak je toch hopelijk wel op, Peter? We zijn heel benieuwd.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jelmerpoelstra

Citeer
CiteerOverigens had Arnoud van den Berg nog een serietje willekeurig gemaakte Fluitzwanen in Alaska aan ons opgestuurd waar wel dergelijke vogels tussen zaten.
Willekeurig...

Waarvan je net zelf aangeeft dat we daar eigenlijk niets mee kunnen als we niet systematisch te werk gaan en precies weten tussen hoeveel (volledig-)zwartsnavelige Fluitzwanen deze individuen gefotografeerd zijn.  ;)
Dan is willekeurig dus juist prima! Als ze echt zo gemaakt zijn kun je de frequentie 'flink geelsnaveligen' direct berekenen van de foto's...

Een willekeurig groepje dat ik laatst zag in NY was zoals Max al aangaf -- meest met zwarte snavel of moeilijk waar te nemen traantje, en geen die uberhaupt in de buurt van Jan Harteman´s vogel kwam.  

jvdlaan

Citeer
CiteerOverigens had Arnoud van den Berg nog een serietje willekeurig gemaakte Fluitzwanen in Alaska aan ons opgestuurd waar wel dergelijke vogels tussen zaten.
Willekeurig...

Waarvan je net zelf aangeeft dat we daar eigenlijk niets mee kunnen als we niet systematisch te werk gaan en precies weten tussen hoeveel (volledig-)zwartsnavelige Fluitzwanen deze individuen gefotografeerd zijn.  ;)
Precies, maar dat was om de vorige uitspraak te ontkrachten als zouden de US vogels alleen maar een heel klein deel geel hebben.

Overigens Jaap, er staat een nieuwe compromitterende foto van je op Deception!

Jaap Denee

CiteerOverigens Jaap, er staat een nieuwe compromitterende foto van je op Deception!
Alweer?! Ik moet toch maar eens minderen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Wel een fijn verhaal, Jan...  ^_^  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#78
Citeer
Citeer
CiteerOverigens had Arnoud van den Berg nog een serietje willekeurig gemaakte Fluitzwanen in Alaska aan ons opgestuurd waar wel dergelijke vogels tussen zaten.
Willekeurig...

Waarvan je net zelf aangeeft dat we daar eigenlijk niets mee kunnen als we niet systematisch te werk gaan en precies weten tussen hoeveel (volledig-)zwartsnavelige Fluitzwanen deze individuen gefotografeerd zijn.  ;)
Dan is willekeurig dus juist prima! Als ze echt zo gemaakt zijn kun je de frequentie 'flink geelsnaveligen' direct berekenen van de foto's...

Een willekeurig groepje dat ik laatst zag in NY was zoals Max al aangaf -- meest met zwarte snavel of moeilijk waar te nemen traantje, en geen die uberhaupt in de buurt van Jan Harteman´s vogel kwam.
Maar hoe representatief zijn die willekeurige groepjes, Jelmer?

Je hebt schaalgrootte nodig om redelijke conclusies te kunnen trekken. Het is al gezegd.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Dylan

#79
Even heel onwetenschappelijk.

Op de foto van de Wieringenvogel is ongeveer 2/5 van de snavel zichtbaar.
Ik neem aan dat de andere kant hetzelfde beeld vertoond, en de 1/5 die over het midden loopt geheel zwart is.

Het gedeelte geel is ongeveer 1/7 van de 2/5.

Totaal percentage geel is dus 2/7*2/5 (grof geschat) 11% (het max wat Jan gaf voor Fluit). Ik kom zeker niet naar de 20% (behalve als ik zou denken dat 50% van de snavel in beeld is, wat niet zo is, omdat de bovenkant afgeplat is).

De moeite waard om nog eens exact te rekenen, en zo nauwkeurig mogelijk de hoek te bepalen waaronder je de snavel ziet om het echte percentage te krijgen.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Edwin Russer

Citeer
CiteerOverigens Jaap, er staat een nieuwe compromitterende foto van je op Deception!
Alweer?! Ik moet toch maar eens minderen...
Nog even, en je kunt aan Popstars meedoen :P  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan Harteman

Hierbij nog enkele Fluitzwanen uit het archief. Enkele gefotografeerd in europese colleties (A, B, C), andere in de USA (D, E).




Bovenstaande vogels zijn dezelfde als D en E in de eerste foto.

Volgens mij moet ik meer foto's hebben van andere exemplaren, maar kan ze momenteel niet vinden.

jvdlaan

@ Jan H
Geweldig! Laat maar komen als je er nog meer hebt!

(andere) Jan

pwolf

Citeer@ Jan H
Geweldig! Laat maar komen als je er nog meer hebt!

(andere) Jan
http://www.pbase.com/gregbirder/tundra_swan
http://www.pbase.com/zylen/tundra_swan
http://www.pbase.com/jourdaj/tundra_swan

als je de bovenste link aanklikt, kijk even naar de bovenste vogel in de 5e foto.

pim (geen jan)
Pim Wolf, Vlissingen

Jan Harteman

Citeer
Citeer

(andere) Jan
http://www.pbase.com/gregbirder/tundra_swan

als je de bovenste link aanklikt, kijk even naar de bovenste vogel in de 5e foto.
Bizar he, zoveel verschil.



Maar nogmaals, bij Fluitzwanen is er (volgens mij) nooit geel op de bovenzijde van de snavel. Bij Kleine zwanen wel... en de eerste foto in dit topic toont (naar mijn idee) toch wel geel op de bovenzijde (dus Kleine).

P1234

Na al het gele geweld lijkt de vraag nog steeds gerechtvaardigd waarom de Veenkoloniënvogel wel, en de Wieringermeervogel géén Fluitzwaan was. Pixeltjes heb ik overigens niet geteld.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

lupokatja

Voor een (nogal korte) discussie met een paar foto's vanuit Noord-Amerikaans perspectief:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=79055

Lutzen

Guus Peterse

#87
Citeerals je de bovenste link aanklikt, kijk even naar de bovenste vogel in de 5e foto.
Iemand al de pixels geteld? Je zou toch haast gaan denken: zeldzame dwaalgast uit Europa.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

CiteerMaar nogmaals, bij Fluitzwanen is er (volgens mij) nooit geel op de bovenzijde van de snavel. Bij Kleine zwanen wel.
Maar geldt ook het omgekeerde: bij kleine zwanen is er altijd geel op de bovenzijde van de snavel, bij fluitzwanen niet? Want dat zou toch wel een mooi hard kenmerk zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Citeer
CiteerMaar nogmaals, bij Fluitzwanen is er (volgens mij) nooit geel op de bovenzijde van de snavel. Bij Kleine zwanen wel.
Maar geldt ook het omgekeerde: bij kleine zwanen is er altijd geel op de bovenzijde van de snavel, bij fluitzwanen niet? Want dat zou toch wel een mooi hard kenmerk zijn.
Dat is niet zo, er zijn duidelijke (kleine zwanen) gevallen met zwart op de bovenkant van de snavel. (Stond in een Kleine Zwanennieuws van Wim Tijsen 2007)
Thijs Fijen