Hoofdmenu

Boomvalknest?

Gestart door boogey55, mei 09, 2006, 20:26:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Vanmiddag fietste ik door een venig weidelandschap ten noordwesten van Wageningen, toen ik vreemde geluiden hoorde vanuit een kruin van een hoge populier. Ik keek zag een nest en kort daarop een boomvalk er van wegvliegen.

Op Internet ben ik wat op zoek gegaan, maar het enige wat ik tegenkwam was dat boomvalken een nest van een andere vogel gebruikt en dat die in hoge naaldbomen zouden zitten.

Ik ben er van overtuigd dat dit nest door de boomvalk wordt gebuikt en dat wat ik hoorde jongen waren.

De vraag is natuurlijk: is mijn overtuiging een mogelijkheid? Er wordt regelmatig een boomvalk gerapporteerd in die buurt.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Stippen

Ik zag laatst een nest in het lage bergse bos (rotterdam) in helemaal niet zo'n hoge loofboom.
Het zat zo laag dat we de vogel konden zien zitten.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

snwja3

Dat het nest door de boomvalk gebruikt wordt/gaat worden is zeer goed mogelijk.
Een typische plek voor boomvalk, ofwel gewoon in de gaten houden.

Dat je jonge boomvalken hebt gehoord is (vrijwel) onmogelijk, de vogels moeten nog beginnen met broeden! De 1e eieren worden pas in Mei gelegd, de meesten begin pas in Juni met broeden (Bijlsma).
Wietze Janse

Jizzy

Wij hebben hier ook gewoon boomvalken in loofbomen dus ik zou zeggen ga even posten want het blijft wel een hele leuke waarneming natuurlijk

RWester

CiteerVanmiddag fietste ik door een venig weidelandschap ten noordwesten van Wageningen, toen ik vreemde geluiden hoorde vanuit een kruin van een hoge populier. Ik keek zag een nest en kort daarop een boomvalk er van wegvliegen.

Op Internet ben ik wat op zoek gegaan, maar het enige wat ik tegenkwam was dat boomvalken een nest van een andere vogel gebruikt en dat die in hoge naaldbomen zouden zitten.

Ik ben er van overtuigd dat dit nest door de boomvalk wordt gebuikt en dat wat ik hoorde jongen waren.

De vraag is natuurlijk: is mijn overtuiging een mogelijkheid? Er wordt regelmatig een boomvalk gerapporteerd in die buurt.
Ja, is zeker mogelijk. Heb onlangs een nest gevonden in een vrijstaande boom in een verder open uiterwaardenlandschap en iets verderop zelfs een tweede in een brede rij populieren. Ouders er klagelijk bij. Ze nemen i.d.d. vaak bezit van oude kraaiennesten en zo.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


harderbroek

CiteerIk ben er van overtuigd dat dit nest door de boomvalk wordt gebuikt en dat wat ik hoorde jongen waren.
De vraag is natuurlijk: is mijn overtuiging een mogelijkheid? Er wordt regelmatig een boomvalk gerapporteerd in die buurt.
Dag Pim,

Zoals al gemeld wat erg vroeg voor jongen. Boomvalknesten tref je behalve in bomen ook in hoogspanningsmasten aan. Dus eigenlijk bijna waar maar weer ouide kraainennensten zitten. Het geluid wat jij mogelijk gehoord kan hebben is van het mannetje. Boomvalken kunnen goed tekeer gaan bij hun nest. Soms is het ook opvalend dat er duiven nesten bij in de buurt zitten. Wel is het zo dat boomvalken graag hoog nestelen. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op net zoals dat er ooit b.v. een broedende buizerd op de grond is aangetroffen.

Indien je in de gelegenheid bent is het leuk om de beesten in de avonduren eens te volgen ( als het nog licht is) Vooral het jagen wat ze wel een km. ver van het nest kunnen doen is prachtig. Een goede indicatie als er jongen zijn, de boomvalken dan ook vaak  op vogels jagen. Daarvoor is het beperkt tot insecten
Maar ook daar zijn weer uitzonderingen op.

Laat eens weten op het forum als het wat wordt.
m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Maya

Citaat van: snwja3 op mei 09, 2006, 20:36:58 PM
Dat het nest door de boomvalk gebruikt wordt/gaat worden is zeer goed mogelijk.
Een typische plek voor boomvalk, ofwel gewoon in de gaten houden.

Dat je jonge boomvalken hebt gehoord is (vrijwel) onmogelijk, de vogels moeten nog beginnen met broeden! De 1e eieren worden pas in Mei gelegd, de meesten begin pas in Juni met broeden (Bijlsma).
Hier 8 jaar op een rij beginnen met broeden in de 1ste week van juni. Heel waarschijnlijk zullen het slechtvalken zijn geweest.