Overtreding?

Gestart door Papavertje, november 29, 2008, 14:01:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Papavertje

Met deze vraag ben ik waarschijnlijk al te laat, maar zou toch graag willen weten hoe het zit.

Een aantal jaar geleden heb ik op mijn stage in een kleuterklas kippeneitjes uitgebroed. De kuikentjes konden terecht bij bekenden om de hoek, die hielden al kippen.

Toen de kuikens groot genoeg waren, mochten ze voor de eerste keer een nacht naar buiten. Ze werden in een klein rennetje in de grote van de kippen gezet, om ze te laten wennen.

De volgende dag belde de vrouw op hoe het gegaan was...
Niet goed dus, op 2 na waren alle kuikens dood..
Een paar waren de ren uitgesleurd, en allemaal dus doodgebeten (niet opgegeten).
Dit was voor mij toch wel een kleine shock, ik had de kleine beestjes met veel liefde uitgebroed en verzorgd. (Zelfs de hartjes van de stoere jongens uit groep 8 gestolen, en in het plaatselijke krantje van Rijen gestaan!)
We dachten zelf dat het waarschijnlijk een marterachtige is geweest.

De enige plek waar het beest wat dit gedaan had vandaan kon komen, was een onbebouwde plek tussen een groot blok huizen. Die plek stond vol met héél veel bramen, bomen en aan de kant van de kippenren een paar moestuintjes.
Er kwamen in het gebied (buiten de moestuinjes) niemand.

En nu komt het belangrijkste..
Ongeveer 2 jaar geleden is het hele stuk platgegooid, de bomen allemaal "per ongeluk" omvergereden met de vrachtwagens (dat was zowiezo al foute boel), en zijn er 2 villa's gebouwd...
(Snap eigenlijk ook niet wie daar wil wonen, waar je ook kijkt, alleen maar uitzicht op de achterkant van andere huizen)

Mijn vraag is dus, hadden ze dat wel mogen doen? Want was die plek eigenlijk niet beschermd geweest als er een marterachtige "woonde"?
En we hebben ook een keer een boomkikker in de keuken gehad, daar weet ik zeker van dat ze beschermd zijn, maa die kon ook van een paar deuren verder zijn.

Ik hoop dat iemand hier meer van weet!

In memoriam, mijn Chickies
Groetjes,

Nan

Papavertje

Groetjes,

Nan

Date Lutterop

Ik neem aan dat de kuikens niet op de leeftijd, zoals te zien op de foto's, in de ren zijn gezet. Want dat zouden ze dan sowieso niet hebben overleefd...

Groet,

Date


Papavertje

Nee dat niet, ze waren toen geloof ik 4 á 5 weken. Maar dit waren veruit de mooiste foto's van ze!
Groetjes,

Nan

tekenaar

zou evengoed een bruine rat geweest kunnen zijn ...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

lukkie

met de grote kippen was niks gebeurd?? :huh:  
Groeten, Luuk

Papavertje

Nee met de grote kippen was niets gebeurd..
Alleen de kleintjes waren aangevallen..

Hieronder een plaatje van het blok met het groen ertussen (Google earth mag wel weer eens bijwerken :P )
Je ziet rechts in het hoekje een villa staan, de rest wat groen is, is nu ook allemaal weg...


Groetjes,

Nan

Jeroen Nagtegaal

Dan begin ik zelfs te dneen dat je naar de groet kippen moet gaan wijzen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Papavertje

Die kunnen ze toch niet buiten de ren sleuren?....
Groetjes,

Nan

Jeroen Nagtegaal

Oke, dacht dat ze in de ren dood lagen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Papavertje

Heb even een mailtje gestuurd naar de vrouw, met de vraag wat ze zich nog kan herinneren van wat er toen is gebeurd.

Misschien dat jullie dan straks wat meer informatie hebben!
Groetjes,

Nan

tekenaar

#11
Laten we het een en ander eens op een rijtje zetten:

- je hebt het over een groenenclave binnen bebouwd gebied die inmiddels al enkele jaren (!) bebouwd is; wat er voor leefgebied voor dieren is geweest valt niet meer na te gaan, want het is weg.

- je noemt een observatie van doodgebeten kuikens waarbij het beeld niet overeen komt met marterachtigen (grote kippen gespaard) maar wel met bruine rat. Je gaat echter niet in op mijn suggestie dat het bruine ratten geweest kunnen zijn. Ook de grote kippen als daders zijn niet uit te sluiten (kunnen door het gaas heen gepikt hebben? Je geeft geen beschrijving: heeft iemand de het eerste uur de confrontatie grote kippen/kuikens geobserveerd?)

- er staan inmiddels villa's en daar wonen mensen in, je wilt die mensen hun huis uitzetten?

- je hebt een oude waarneming van een boomkikker, die niet gedocumenteerd is met foto's en mogelijk een ontsnapt terrariumdier betreft. Je geeft geen beschrijving van het dier, soms blijken dit soort waarnemingen betrekking te hebben op heel andere soorten (b.v. groene kikkers). Zonder foto/beschrijving kunnen we niet veel met deze waarneming. Het gebied ziet er (op grond van Google earth) niet uit als een mogelijk leefgebied voor boomkikker. Ik weet niet waar het gebied zich bevindt maar het lijkt me sterk dat hier een onbekende boomkikkerpopulatie heeft geleefd.

- de groen-enclave is erg klein: veel diersoorten die hier kunnen overleven zijn ook in staat te leven in achtertuinen (van villa's). O.a. steenmarters horen bij deze kategorie (als ze er al voorkomen!).

Alles bij elkaar denk ik niet dat dit voor het gerecht houdbaar is, met terugwerkende kracht nog wel. Ik weet eerlijk gezegd niet wat we met dit bericht aanmoeten ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Arp

#12
CiteerIk weet eerlijk gezegd niet wat we met dit bericht aanmoeten ...
Hoi Paul, je hebt natuurlijk helemaal gelijk en Nan geeft zelf ook al aan dat het "wel te laat zal zijn" (lijkt me duidelijk ;) ), maar ik kan me ook voorstellen dat het wel nut heeft, voor haar en voor anderen die hier meelezen, om zo'n situatie nog eens na te kaarten. Als ik het goed begrijp was zij destijds nog erg jong en sowieso niet in staat er zelf wat "aan te doen", maar kan het best zinnig zijn om eens te reflecteren wat de mogelijkheden waren geweest - voor als zij in de toekomst nog eens tegen zo'n situatie aanloopt.

Resumerend: Alleen met harde feiten kun je iets. Met speculaas over Marters (of Ratten) en niet bewijsbare Boomkikkers kun je niks - volgende keer dus goed uitzoeken en vooral foto's maken :)

Onbeantwoord is in dat licht trouwens de vraag of de aanwezigheid van Marters of Hermelijntjes of iets dergelijks theoretisch voldoende zou zijn voor een beschermde status van zo'n lapje grond.

Anderzijds geeft het misschien gewoon wat "zielerust" te weten dat de Marter waarschijnlijker een Rat was en de Kikker zeer waarschijnlijk geen Boom   :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Papavertje

Ten eerste: Van hem/hij mag je haar/zij maken...  ;)

Het is ook totaal niet mijn bedoeling om mensen hun huis uit te zetten hoor!
Ik zat door mijn oude foto's te bladeren, kwam die van de kuikentjes tegen, en moest weer denken aan het voorval.

Omdat ik nu (nog) meer geïntereseerd in beestjes en natuur als vroeger, ben ik er over na ga denken. En omdat ik nog lang niet genoeg kennis over alles heb, dacht ik: ik stel deze vraag op het forum.. Want ik stel alle antwoorden/suggesties van iedereen zeer op prijs!
Het is inderdaad meer een reflectie als dat ik er nu nog iets aan kan doen, maar ik leer er zeker wat van!

Er zit inderdaad ook meer emotie achter de vraag, aangezien ik het gewoon zonde van de kuikens vond. En door het bouwen is een deel van mijn jeugd weggeveegd: Ons eigen speeltuintje moest plaats maken voor de huizen, en de hutten die ik met mijn broertjes gebouwd heb, het bramen plukken in de zomer kan niet meer enz. enz...

Het groene stukje is (was..) in Breda, en vlakbij ligt een groot kerkhof, misschien dat dat nog iets uitmaakt?
En ook nog even over de boomkikker, dat was echt een boomkikker, maargoed dat kan ik met geen mogelijkheid bewijzen. Dus laten we die maar als escape laten dan (en ik denk dat dat ook zo was hoor!)

De (goede!) opties van de grote kippen en bruine rat heb ik zeker gelezen! Alleen heb ik niet altijd tijd om hier op het forum te zitten.
Ik wist niet dat bruine ratten zoiets konden doen, dus ik heb al weer wat geleerd! :duim:

Ik wacht nog even op het mailtje met informatie, misschien dat er dan iets meer duidelijkheid komt..

En iedereen alvast bedankt voor het meedenken! ^_^
Groetjes,

Nan

Arp

CiteerTen eerste: Van hem/hij mag je haar/zij maken...  ;)
Vond het al zo raar - had niet goed gelezen en in m'n hoofd "Papaverventje" van je nick gemaakt - en dan "Nan"  :wacko:  :lol:

Sorry hoor ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Papavertje

Haha ja tis niet de meest voorkomende naam he ;) (Nan is trouwens ook geen afkorting!)
Heb zelfs een keer gehad dat iemand die alleen mijn naam had gehoord en mij nog niet gezien had, dacht dat ik een chinees was...  :blink:
(Papavertje komt trouwens uit een boek van Lydia Rood: Maanzaad, het meisje uit het boek heette zo)

Maargoed, even ter zake  :P
Heb een mailtje terug gehad, ze had mijn vraag niet helemaal begrepen, ze dacht dat ik vroeg of ze het beest had gezien.
Maar dit schreef ze terug, en ik denk dat het zo wel wat duidelijker wordt:

hoi Nan,
nee wij hebben niet gezien wat voor dier het is geweest. Voor hetzelfde geval is het een verwilderde kat of een rat met die sloot achter ons. Nu is hij dicht maar toen nog niet.
Wie zal het zeggen.


Ik wist niet eens dat daar vroeger een sloot zat, maar nu ik dat weet denk ik toch sterk richting bruine rat..
Zijn volwassen kippen dan te groot voor een bruine rat, omdat deze niet dood waren?
Groetjes,

Nan

tekenaar

#16
Volwassen kippen zijn meestal wel te groot groot als prooi voor een rat.

Overigens, je bent niet de enige die betreurt dat "plekjes van vroeger" zijn verdwenen. Als kleine jongen ging ik vaak naar een elzenbroekbosje, met een bronnetje. Een echte afgelegen jungle was dat, je moest een heel eind over een dijk lopen, en dan onder prikkeldraad door. En voor je bij de bron was moest je door dicht struikgewas en "lianen" (hop, kamperfoelie). Er stonden van die leuke bloemetjes (bosannemoontjes, dotterbloem ...). Tegenwoordig is er nog een restje van over: het is een stadsparkje zonder ondergroei, met houtsnippers op de grond. Over het bronnetje is een net houten bruggetje gebouwd en er zwemmen van die bonte eendjes. Ik denk niet dat de tegenwoordige jeugd het nog als een jungle ervaart ... En zo is het met de meeste plekjes-uit-mijn-jeugd vergaan. Maar er is hoop: ik ben ge-emigreerd en achter mijn huis ligt een gigantisch bos, met herten en zelfs beren (soms staan hun voetsporen in mijn tuin ...). Wat ik maar wil zeggen: niet de hele wereld is aangeharkt en als NL je te veel wordt kan je later nog altijd besluiten weg te gaan ...

Enne, ik denk dat iedereen van die onbewijsbare waarnemingen heeft. Prachtige herinneringen, maar er is vaak weinig mee te doen. Jammer is dat! (mijn meest onwaarschijnlijke: middelste jager boven een kanaal in Midden-Nederland, midden in de zomer, en het KAN gewoon niets anders geweest zijn, maar ja, ik weet echt niet meer wanneer ik die heb gezien en ik heb geen bewijs, maar voor mezelf weet ik het absoluut zeker ... en dit is niet om iemand voor de gek te houden ...)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Thijs Fijen

CiteerVolwassen kippen zijn meestal wel te groot groot als prooi voor een rat.

Overigens, je bent niet de enige die betreurt dat "plekjes van vroeger" zijn verdwenen. Als kleine jongen ging ik vaak naar een elzenbroekbosje, met een bronnetje. Een echte afgelegen jungle was dat, je moest een heel eind over een dijk lopen, en dan onder prikkeldraad door. En voor je bij de bron was moest je door dicht struikgewas en "lianen" (hop, kamperfoelie). Er stonden van die leuke bloemetjes (bosannemoontjes, dotterbloem ...). Tegenwoordig is er nog een restje van over: het is een stadsparkje zonder ondergroei, met houtsnippers op de grond. Over het bronnetje is een net houten bruggetje gebouwd en er zwemmen van die bonte eendjes. Ik denk niet dat de tegenwoordige jeugd het nog als een jungle ervaart ... En zo is het met de meeste plekjes-uit-mijn-jeugd vergaan. Maar er is hoop: ik ben ge-emigreerd en achter mijn huis ligt een gigantisch bos, met herten en zelfs beren (soms staan hun voetsporen in mijn tuin ...). Wat ik maar wil zeggen: niet de hele wereld is aangeharkt en als NL je te veel wordt kan je later nog altijd besluiten weg te gaan ...

Enne, ik denk dat iedereen van die onbewijsbare waarnemingen heeft. Prachtige herinneringen, maar er is vaak weinig mee te doen. Jammer is dat! (mijn meest onwaarschijnlijke: middelste jager boven een kanaal in Midden-Nederland, midden in de zomer, en het KAN gewoon niets anders geweest zijn, maar ja, ik weet echt niet meer wanneer ik die heb gezien en ik heb geen bewijs, maar voor mezelf weet ik het absoluut zeker ... en dit is niet om iemand voor de gek te houden ...)
Pure interesse, waarom ben je ge-emigreerd naar Slovenië?
Thijs Fijen

Papavertje

Nou dan hou ik het op rat, maar zeker kan ik het natuurlijk nooit weten  ;)

En inderdaad, heb wel meer dingen waarvan ik zeker weet wat ik heb gezien vroeger, maar bewijzen kan nooit.
Het beeld van een glad groen groen kikkertje met grote ogen en opgevouwen pootjes aan de leuning van de keukenstoel kan ik zo voor me zien.
(Ik durfde hem niet op te pakken, dus mijn vader geroepen en die zei dat het een boomkikker was) Ook al was ik toen iets van 13 of 14, dat is dus ongeveer al 10 jaar geleden, het staat in mijn geheugen gegrift, dat blijft gewoon een leuke herinnering... :duim:

Mensen, allemaal hartelijk dank voor het meedenken! :D  
Groetjes,

Nan

tekenaar

#19
Citeer
Pure interesse, waarom ben je ge-emigreerd naar Slovenië?
mmm, er zijn twee verschillende achtergronden:

Waarom Nederland uit: ben nogal natuurmens en ik denk dat ik in het buitenland meer kan doen voor de natuur als in NL (waar zo heel veel mensen iets voor natuur doen), bovendien: in Nederland kan je nergens rondlopen zonder over mede-natuurmensen te struikelen. Een wat minder dicht bevolkte streek bevalt me beter. Afgezien van familie heb ik ook niet echt een band met Nederland. Zo 1 a 2 keer per jaar ben ik nog een paar dagen in NL: familie bezoeken, even de bieb van Naturalis induiken (onovertroffen!), meest een paar bezoeken aan mensen met wie ik een of ander heb afgesproken en wegwezen weer. Dat ik Nederland uit wilde stond al heel lang geleden vast. In het begin was het niet zo belangrijk waar ik heen zou gaan. De halve wereld is beter als Nederland ...

Waarom Slovenie: wel, veel redenen, maar de belangrijkste is 'n Sloveense partner. Verder is de natuur onovertroffen, nauwelijks bekend maar zo'n beetje alle Midden-europese soorten kom je hier tegen. Rust. Mensen die je je gang laten gaan (en geen oer-domme opmerkingen maken als je met een netje rondloopt). Geen artikel 461-bordjes (wel bordjes: pas op - berengebied). Diversiteit (alpen, karst, poesta, mediterraan ... alles bij elkaar en deels door elkaar). En huisje-boompje-beestje, al moet dat boompje even herplant worden na de verbouwing ... Natuurlijk, er zijn ook negatieve kanten en soms ergernis doordat dingen even anders gaan als ik gewent was/verwachtte (maar aan Nederlanders kan je je soms ook ergeren, i.i.g. aan sommige Nederlanders ...) . Alles bij elkaar toch wel een stuk leuker als NL.

Maar we gaan nu wel erg of-topic ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/