Foto's van gevangen vissen

Gestart door Tinok, oktober 07, 2008, 19:50:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Misschien is hier al eerder discussie over geweest maar ik zie nu als je op de hoofdpagina kijkt allemaal foto's van naar adem happende vissen.
Het is vast heel erg stoer om op de foto te staan met een snoek van 70 cm maar volgens mij hoort dit toch niet op wrn.nl :angry:
zie http://waarneming.nl/waarneming/view/1600284
Als je al ziet wat een discussie het vasthouden van een libel geeft dan moeten er nog meer mensen zijn die dit niks vinden.
Weet iemand wat de regels zijn mbt het tonen van lijdende dieren op wrn.nl?
Ik pleit er voor dat je netzo als nestfoto's ed geen stikkende, bloedende of gedode vissen showed op deze site.
Wat vinden jullie?  :(
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

#1
Ik kan me voorstellen dat er zeer verschillend aangekeken wordt tegen het vangen van vissen. Dit bleek ook wel in het inmiddels gesloten topic over sportvisserij.

Zonder nu en waardeoordeel te geven over sportvissen het volgende: Het is volgens de wet, mits men zich aan bepaalde regels houdt, volkomen legaal.

Als ik het goed begrepen heb is de site waarneming.nl op zich neutraal over bijvoorbeeld sportvisserij en jacht.

Het verbieden van foto's van door sportvissers gevangen vissen lijkt me dan ook weinig zinvol.

Soms worden er bijzondere vissen gevangen. Deze kunnen aan de hand van de foto's worden gedetermineerd. Dit kan welkome informatie geven over verspreiding van soorten.

Sommige mensen zijn tegen jagen, anderen tegen vissen, en weer anderen tegen twitchen. Gaan we ook foto's van twitchers verbieden?'
Of leren we er gewoon mee te leven dat ook ethiek een subjectief begrip is?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Hoi Wim,

Ik snap dat het mag van de wet, maar van de wet mag je ook foto's maken van nesten en van een libel als je hem even vasthoudt.
Dus dan vraag ik me af waarom hier met 2 maten gemeten wordt.
Het uitgangspunt is hier toch dat we geen foto's vertonen die verstoring tot gevolg hebben gehad. Nou dat lijkt me met vissen toch vrij duidelijk.
En dat je er mee kan determineren ok maar gooi hem dan ook terug en maak daar dan ook een foto van. ^_^
En ik ben met je eens dat getwitched foto's dan eigenlijk ook niet mogen. Wat mij betreft prima maar het is een glijdende schaal dat zie ik ook wel. Je hebt me dus nog niet overtuigd :rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Mag je alle libellen vast houden zonder ontheffing?

Ik probeer je overigens niet te overtuigen. Ik probeer alleen aan te geven hoe moeilijk het is goede regels te maken die ook nog kloppen. Heb eerder ook al aangegeven ook niet onder alle omstandigheden tegen nestfoto's te zijn. (waarover de regel over plaatsen ook vrij willekeurig gehanteerd wordt)

Opvallend genoeg staat er in de huisregels geen enkele regel over foto's.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Dan ben ik wel benieuwd wat de admins er van vinden.
Lijkt mij niet slecht om een regel te hebben dat je foto's maakt terwijl je weet dat je het dier blijvende schade aan doet.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Ben het volledig met je eens dat je geen dieren blijvende schade aan moet brengen alleen om een foto te maken.

De vraag in deze is echter wat de administrators en de gebruikers van de site denken over het plaatsen van legaal tot stand gekomen foto's. De volgende vraag is de handhaafbaarheid daarvan.

Om bij de groep vissen te blijven: Hoe bepaal je aan de hand van de foto of die gemaakt is tijdens een inventaristie sessie of tijdens een recreatief vistochtje. Tenminste als hij al onthaakt is.

Goed fatsoen hoort bij de fotograaf te zitten. Helaas is dit achteraf vaak moeilijk te controleren.

Ik kan je daarbij vertellen dat ik bij veel foto's en ook bij filmmateriaal vaak een vieze smaak in de mond krijgt. Ook bij mij komt dan vaak een gevoel van twijfel en soms ook van onmacht boven. De ander kant van het verhaal is dat het verbieden van het plaatsen van foto's volgens mij niet het "fout" fotograferen wordt voorkomen. Met het verbieden wordt het kind met het badwaster weggegooid. Determineren achteraf wordt moeilijker en educatieve waarde van foto's, zowel van "foute" als van "goede" gaat verloren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

#6
Mijn (persoonlijke) mening: vissen inventariseren is bijna steeds vissen vangen (met diverse methoden), er zijn dan ook bar weinig vissen-gegevens op basis van zichtwaarnemingen. Foto's van gevangen vissen weren zou betekenen systematisch waarnemingen van vissen weren.

Tja, sportvisserij en vissen inventariseren zijn natuurlijk geen synoniemen, maar waarom zou je wel foto's toestaan van vis die b.v. electrisch is gevangen (wat ze welliswaar goed overleven, maar ook niet 100% diervriendelijk genoemd kan worden) en niet van vis die aan een haakje gevangen is?

Ik heb niet de indruk dat er zoveel meer vissen aan een haakje gevangen worden zodat ze mooi op waarneming .nl kunnen pronken, eerder dat foto's die toch al gemaakt zijn, ook even op waarneming.nl worden geplaatst.

Zolang zorgvuldig met gevangen vis wordt opgegaan (om het even hoe gevangen) lijkt me dat we deze foto's niet moeten weren. In tegendeel: ik zou liever veel meer van dit soort foto's zien omdat het een mooie stimulatie is voor sportvissers om hun waarnemingen door te geven. Wellicht geven sommigen dan ook andere waterkant-waarnemingen door (watervogels e.d.): fanatieke sportvissers brengen erg veel tijd door in de natuur en zien dan ook heel veel.

Als we hengelvangst-foto's zouden weren, zouden we nog steeds niet weten dat kesslers grondel ook in Nederland voorkomt (ontdekt doordat een sportvissen "donderpadden" op waarneming.nl melde!). Soms zijn hengelvangstgegevens heel erg waardevol!

Overigens heben hengelaars ook ethische codes en hebben we foto's weggehaald omdat hengelaars aangaven dat iets niet door de beugel kon (b.v. foutief hanteren van vissen - daardoor meer risico op verwondingen).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tinok

Paul,

Dank je wel voor je uitgebreide en zinvolle reactie. Het is voor mij goed om ook de andere kant te lezen ipv alleen maar de emoties te voelen die ik krijg met de foto's.
Het is goed te weten dat dergelijke foto,s echt een bijdrage kunnen hebben en dat als het niet door de beugel kan ze verwijdert worden. Wat mij betreft is het onderwerp dan ook af te sluiten.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

patrick van der velde

Ik sluit me volledig bij Tekenaar aan.

Edit:

Ik was zelf een erg enthousiaste karpervisser en zette dus ook vangsten op de foto. De gevangen karper werd dan ook met veel respect en zorg behandeld.
Ik spreek voor mezelf want er zijn natuurlijk lieden die het niet zo nauw nemen en dat is jammer. Maar om dan zomaar alle foto's te bannen vind ik overdreven.

Het dier moet gewoon uiterst respectvol en met de meeste zorg behandeld worden. Dat is het belangrijkste.

Daarnaast is het verhaal van Tekenaar ook een zeer belangrijk iets. :duim:  

Windekind

Persoonlijk ben ik geen voorstander van sportvisserij. Dat uit de sportvisserij gegevens beschikbaar komen over vissen vind ik geen reden daar anders over te denken, zeker niet omdat er gevist wordt met een ander doel. Dat betekent dus dat niet efficiƩnt gevist wordt met als doel kennisvergaring die gebruikt kan worden voor de bescherming.

Echter, als er toch gesportvist wordt (blijkbaar is daar voldoende maatschappelijk draagvlak voor want het is toegestaan) dan moet je die gegevens ook maar gewoon gebruiken. En het plaatsen van foto's vind ik dan ook geen enkel probleem.  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins