3 mossen...

Gestart door Stijn Schreven, november 28, 2008, 09:45:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Deze drie mossen zijn van een afgeplagd drassig gebiedje bij Groesbeek, gevonden op 8 november '08. Het zijn helaas niet allemaal scherpe foto's, maar is er iets van te maken?

nr.1a:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.1b (detail van mos1)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.2: Purpersteeltje?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.3a:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

nr.3b (detail van mos3)
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Ben Kruijsen

nr. 1 is Puntmos, Calliergonella cuspidata. Van de overige twee durf ik op basis van deze foto's niets te zeggen. Stijn, heb je geen scherpere foto van nr. 2?

Stijn Schreven

Ik heb de mossen thuis nog liggen, zal in het weekend betere foto's maken. Even geduld dus  ;)  
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Rutger

Neem je de mossen volgende week ff mee naar wageningen, dan kan ik er ook nog even 'live' naar kijken ^_^ ; die 2e zou wel moeilijk worden met een foto (en die derde denk ik ook).

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Stijn Schreven

Ik heb net betere en scherpere foto's gemaakt, ook wat detailfoto's met loepje voor de lens van de camera. Daarmee hoop ik dat je al wat verder kunt komen. Ik zal ze dadelijk plaatsen (batterij van camera moet eerst opladen). Maar ik zal ze maandag wel even meenemen, Rutger.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

#9
Hieronder volgen de nieuwe foto's van nr.2 en 3. De exemplaren zijn helaas nu wel wat verouderd, maar nog steeds wel met groene delen.

Nr.2A
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Nr.2B:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Nr.2C:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Nr.3A:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Nr.3B:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Stijn Schreven

Nr.3C:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Ben Kruijsen

nr. 2 is een kleine Bryum soort. Niet te determineren op grond van deze foto's. Ik zit wel te denken aan B. dichotomum of barnesii. Heeft ook wel iets weg van B. argenteum (aanliggende blaadjes) maar mist witte bladtoppen.
nr. 3 is een slaapmos, nogal ijl bebladerd en dwars ingeplante blaadjes op de stengel. Blaadjes met een nerf. Ik vermoed een Amblystegium soort, misschen wel Leptodictyum riparium.
Beide collecties moeten voor een zekere determinatie micrscopisch worden onderzocht.  

Stijn Schreven

Bedankt Ben. In het andere topic, dat ik vandaag heb geplaatst, staan nog enkele mossen van dezelfde dag/zelfde gebied. Ik zal de mossen in ieder geval meegeven aan Rutger, die kan ze wellicht determineren.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.