Hoofdmenu

Watervleermuis?

Gestart door Sanne Koolwijk, november 14, 2008, 22:43:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

We wonen sinds kort in Amsterdam West in een nieuwbouwpand. Ze hebben hier tussen ons pand en het spoortalud een waterplas aangelegd van circa 200 meter lang en 20 meter breed. Dit water is nu enkele maanden oud, hiervoor was het groen met een kort slootje. Je kunt het water gerust als 'beschut'  omschrijven, je kunt er eigenlijk niet echt bijkomen.
Sinds het begin zie ik regelmatig s avonds een vleermuis boven het water fourageren. Af en toe zie je in het licht duidelijk de lichte borst. Het is geen groot beest, beetje formaat Dwergvleermuis zou ik zeggen. Deze soort heb ik rond de schemering af en toe langs ons raam gehad de laatste weken (4 hoog)
Ik denk zelf, afgaande op de omschrijvingen op het net, dat de vleermuis boven het water een Watervleermuis is. Of zou het toch ook een Dwergvleermuis kunnen zijn, die ik dus wel eens op een ander tijdstip met m.i. ander gedrag zie.

Is er iemand die hierover iets kan zeggen?

Alvast bedankt!

Groeten Sanne

Herman Bouman

#1
Dag Sanne,
Tja het zou goed kunnen maar zekerheid kan ik je niet geven. Die lichte borst (buik) is wel een kenmerk maar niet een heel hard kenmerk. Een watervleermuis heeft een witte lichte buik maar andere soorten kunnen soms ook wit of licht gekleurd op hun buik zijn. De watervleermuis foerageert ook meestal laag boven het water. Licht in de omgeving of verlichting boven het water gaat hij uit de weg. Het beschutte waar je over spreekt zou op zich kunnen kloppen maar andere soorten maken daar ook gebruik van.

Mogelijk een watervleermuis :rolleyes: dus

Groet Herman

Sanne Koolwijk

Bedankt voor de reactie! Op zich staat er wel verlichting gericht over het water dus dat spreekt weer tegen een watervleermuis als ik je goed begrijp.
Blijf m in de gaten houden... :duim:

Groeten Sanne

Rene Janssen

Hoi Sanne,

Watervleermuizen vliegen vaak cirkels over vijvers en plassen waarbij ze op ongeveer 10 centimeter boven het wateroppervlak vliegen waardoor ze gemakkelijk prooien van het wateroppervlak kunnen halen.

Dwergvleermuizen vliegen vaak boven water omdat daar veel insecten zijn. Echter, ze kunnen morfologisch gezien geen insecten van het wateroppervlakte afplukken.

Mogelijk dat dit een antwoord is op je vraag? Ik ben benieuwd of die dieren nu nog steeds jagen (omdat het 's avonds al snel koud is...


René
René Janssen

Sanne Koolwijk

Hallo René,

Bedankt voor je aanvulling. Ik heb al enkele weken geen vleermuizen meer gezien, het zal nu wel te koud zijn lijkt me. Helaas biedt je omschrijving me geen nieuwe aanknopingspunten. Wat meespeelt is dat ik de vleermuis altijd vanaf mijn balkon op 4 hoog zie, dus de interactie tussen het dier en het wateroppervlak ontgaat me daarom eigenlijk.

Nu ken ik iemand met een batdetector dus als het weer wat beter weer wordt kunnen we wellicht via die weg een en ander in kaart gaan brengen...

Groeten Sanne