Frankrijk/Belgie?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, november 26, 2008, 16:27:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ha,

Komende zomer is voor ons het plan om een 2 weekjes naar Normandie te gaan.
Echter is het wel pas eind augustes/begin september. Maar is het wel iets aan libellen (vlinders en vogels). of zijn er vele betere gebieden op ongeveer dezelfde afstand (vanuit limburg) of dichterbij?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Ik weet het niet zo goed, Jeroen. Mijn eerste gedachte zou zijn om het wat verder naar het oosten in Frankrijk te zoeken (en misschien wat eerder in het jaar)

Jeroen Nagtegaal

Oké maar tijd kan ik dus helemaal niets in spelen (ivm vakantie Pa)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

#4
Heb wat zitten te zoeken, wellicht kan je hier wat mee: http://pagesperso-orange.fr/ramieres/libellules/cadre.html

Ik niet, want mijn Frans is niet zo best. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Sticht

#5
Misschien kom je wat verder met deze site: KLIK
In de linkerkolom bij 'observatoire' zijn soorten per gebied te raadplegen. Wellicht kun je via deze site met iemand contact opnemen.
Sfo Normandie
Calvados (14), Eure (27), Manche (50), Orne ( 61), Seine-Maritime (76)
Sfo Normandie - Monsieur Xavier HOUARD
Hameau de l'église, F-76940 Notre -Dame-de-Bliquetuit
courriel :    x.houard@cren-haute-normandie.com

Ik heb verder geen idee helaas. ( Normandië is net zo groot als België )

Ik was dit jaar in augustus in het wat zuidelijker Bretagne aan de kust. De zuidelijke heidelibel was op die plek zeer algemeen; een tuinsoort. Weinig glazenmakers gezien, behalve de zuidelijke :)  Verder ook in NL algemene soorten.

Platbuik

'n Boek!:
- Les Libellules de France, Belgique et Luxembourg, Grandi, Daniel; Boudot, Jean-Pierre ISBN: 2-914817-05-3
met tabellen voor imago's en larven aan de hand van petieterige foto's.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

Jeroen, binnen een straal van pak-m-beet 600 km. van jouw woonplaats zijn heel wat aantrekkelijke streken te vinden in Frankrijk zoals Johan al suggereert. Bijv. de Argonne , Lotharingen, Morvan of de Vogezen en zelfs de Brenne is nog wel haalbaar. Maar, ook al een suggestie van Johan, de tijd van het jaar is minder gunstig voor in elk geval vogels. Voor libellen en vlinders is een ander verhaal en dan denk ik dat bijv. de Vogezen nog niet zo slecht is. Maar ook Normandië kan zeker voor vlinders best goed zijn (kalkgraslanden) en in de genoemde tijd zit je voor vogels aan de kust beter dan in het binnenland.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Kreeg via via ook de sugestie Vogezen (Belgie toch?) en Virion. Met de KD kan ik er wel uit komen wat te verwachten soorten zijn, maar wat kan ik in die tijd dan verwachten aan vogels/vlinders (Of wara kan ik het vinden, liefts NL, anders Eng)  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

De Vogezen liggen in NO-Frankrijk Jeroen. Zoek bijv. op Google Earth naar Ballon d'Alsace of Gerardmer, dan zit jer 'midden in'. Kun je gelijk de afstanden meten: 't is toch gauw dik 500 km., vergis je niet. Gebergte van max. 1500 m. met een nogal ruw klimaat: het kan er 's zomers flink regenen! Behoorljk toeristisch wat als voordeel heeft dat je makkelijk onderdak kunt vinden (campings, pensions, huisjes). Goede plek voor Notenkraker, Citroenkanarie, Beflijster (alpestris) en allerlei bosvogels. Soorten als Hazelhoen, Auerhoen, Rode Rotslijster e.d. worden vaak genoemd voor dit gebied maar zijn erg schaars en/of erg plaatselijk en augustus/september is zeker niet de beste tijd.
Zal 's kijken of ik wat meer 'directe' info kan vinden, doe dat wel via een PB.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

vuurvlinder

Het weer is daar niet altijd geweldig, we komen er al jaren, maar het gebied is prachtig!
Bij slecht weer is het een aanrader om de andere kant van de Col  te bezoeken, in de Elzas is het dan wel vaak mooi weer. 1500 meter haalt het hoogste punt trouwens niet.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.