Hoofdmenu

Witstuit Barmsijs

Gestart door wk.lubbers, november 25, 2008, 18:18:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

wk.lubbers

Gisteren heb ik een groepje barmsijzen kunnen fotograferen aan het Wagenpad in de Wieringermeer. In de groep zat een ex. met een opvallend witte stuit en was verder ook licht van kleur. Omdat ik beslist te weinig ervaring heb :wub: , vraag ik jullie mening over deze vogel of het ja dan nee een witstuit barmsijs is.

Vriendelijke groet,
Wiepko Lubbers

frankneijts

Hallo Wiepko,

Zag dezelfde foto op Birdpix maar daar zag-ie er toch wel wat beter uit! De lichte delen bijv. lijken hier vager en iets meer uitgebeten. Zo waren op de Birdpix-foto de donkere streepjes op de stuit beter zichtbaar dan hier en da's toch wel belangrijk. Misschien kun je een foto uploaden in de Birdpix-kwaliteit en liefst nog wat meer foto's van de vogel: van voren en van onderen met name.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peter123

#2
Hallo allemaal,

Eerijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. :wacko:
Zo begin ik overal Witstuiten te zien.
Zou dit er een kunnen zijn, gezien het ontbreken van een breed donker centrum van de onderstaartveren, de roze borst en de donzige veren???

Groetjes Peter Soer

(foto is vandaag genomen in Ackerdijk)

frankneijts

De tamelijk afgeronde staartveren + de intensief roze borst duiden op een adult mannetje: ongeacht welke soort 'barmsijs' Peter! Als je dan de niet erg witte maar eerder wat 'vuile' onderstaartdekveren ziet waarop een 'joekel' van een pijlvormige donkere vlek op de langste veer (+ een heel stel kleinere vlekjes/streepjes) dan hoef je al niet verder meer te kijken: geen Witstuit. Bij adulte mannetjes Witstuit behoren die osdv geheel wit te zijn met hooguit een enkel smal streepje. Verder is de vogel niks pluiziger dan andere barmsijzen, is ook zeker niet groot of dik (kijk naar de relatief grote kop!) en bepaald niet 'licht' van kleur.
Goede raad: bekijk eens nauwkeurig zo'n groep barmsijzen en zie hoeveel variatie er in zit (kleur, vorm, snavellengte, grootte enz.)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wk.lubbers

Reeds gisteren plaatste ik een foto van een wel heel lichte Barmsijs. Omdat niet alle foto's geplaatst konden worden in 1x, zend ik alsnog een andere foto in ter beoordeling. Het gaat hier om dezelfde vogel als gisteren, maar dan gefotografeerd aan de onderzijde. Wellicht dat dit meer duidelijkheid geeft.
Ik wacht in spanning jullie reacties af.

Vriendelijke groet,
Wiepko Lubbers

frankneijts

Wiepko,

Een belangrijk onderdeel van de onderzijde, de langste onderstaartdekveren, zijn nèt niet zichtbaar door die berkenkatjes! Heb je nog meer plaatjes? Vanuit alle hoeken en standen zou ik zeggen (er kan nooit teveel op staan...).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'