Grote bladsnuitkever

Gestart door Corryabbink, mei 09, 2006, 12:49:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Vanmorgen nabij boomgaard zag ik dit soort kevers. Ik denk dat het de grote bladsnuitkever(Phyllobius calcaratus) is maar het kan evengoed een andere soort zijn. Wie kan me uit de droom helpen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Th.Heijerman

Kan inderdaad heel goed P. calcaratus zijn, maar dr is een kleine kans op P. pomaceus. De kenmerken zitten hum in de relatieve lengtes van de antenneleedjes en de aard van de opstaande beharing op de dekschilden. Dus hier niet te zien. Maar zo op habitus geef ik P. calcaraust de grootste kans ...

Theodoor

Corryabbink

#3
Hallo Theodoor,
Bedankt uw mening. Moet ik de soort dan maar als spec. onderbrengen?
Hierbij nog een foto maar waarschijnlijk is het daarop ook niet te zien. Het was een vrij groot exemplaar ca. 9 mm. Wat zou ik moeten zien? De kever is hier volop aanwezig. Ook Phyllobius pomaceus maar die is veel stoffiger op de schilden en kleiner.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Th.Heijerman

Er is verschil kleur en beschubbing, maar dat is toch lastig te zien van een foto. Het 2-de antennelid moet 1,5 zo lang zijn als het eerste en bij P. pomaceus is dat minder dan 1,5 maal het eerste. Dus zonder ervaring en vergelijkinsmateriaal is dat lastig. Op de dekschilden staan tussen de schuben zwarte haartjes en die staan bij P. calcartus rechtop en bij P. pomaceus zijn ze meer geneigd en het zijn er minder, behalve op het achterste gedeelte. P. calcaratus heeft wel vaak rodere poten. 9 mm kan, maar ook P. pomaceus kan zo groot zijn.
Ik denk zelf dus P. calcaratus, ondermeer vanwege de pootkleur, maar kan niet 100% zeker zijn. Dus: P. cf calcaratus, maar ik weet niet of iets met cf kan worden ingevuld....

Theodoor

Corryabbink

#5
Hallo Theodoor,

Morgen zal ik er weer een vangen en controleren op bovenstaande kenmerken als me dat tenminste lukt. Bedankt voor de gedetailleerde informatie! Nu weet ik tenminste waar ik naar kijken moet. Trouwens die beharing viel me direct op ik dacht aanvankelijk met nog een andere soort van doen te hebben.
Voorlopig zal ik deze onderbrengen met P. cf calcaratus waarschijnlijk kan dat wel in de database gerealiseerd worden of registreren bij P. calcaratus met de toevoeging "cf" onder opmerkingen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Invoeren onder P. calcaratus onzeker.

Corryabbink

#7
Hallo Han,
P. calcaratus staat niet in de database. Overigens kan de soort net zo goed onder spec. Met onzeker kun je m.i. net zo goed helemaal niet invoeren of ik moet het voor mezelf doen als ooit  misschien gevonden ...........Ik heb liever een zekere bladsnuitkever spec. dan een onzekere Grote bladsnuitkever.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"